2760
Sök

Bredbandslamda för Etanol?

32 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Jag tänkte köpa en bredbandslamda för att underlätta mappningen av min bil.
Denna från PBZ verkar ganska billig och bra http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=2887 .
Men mätområdet för AFR går från 10.0 till 18.5...
Skulle den fungera för Mappning då jag kör på E75 och vill ha ganska fet blandning vid 1.5 bars ladd?
Eller kan någon rekomendera någon annan mätare som skulle fungera bättre för mej?

/Bella.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
1 januari 2011
BellaBlond skrev:
Jag tänkte köpa en bredbandslamda för att underlätta mappningen av min bil.
Denna från PBZ verkar ganska billig och bra http://www.pbz.se/product_info.php?products_id=2887 .
Men mätområdet för AFR går från 10.0 till 18.5...
Skulle den fungera för Mappning då jag kör på E75 och vill ha ganska fet blandning vid 1.5 bars ladd?
Eller kan någon rekomendera någon annan mätare som skulle fungera bättre för mej?

/Bella.

Alltså den AEM mätaren är kannonbra. Passar bra om man konverterar till E85. Men det spannet är ju inte säkert det räcker beroende på hur fett du vill åka.

Mvh
Mkn

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

32 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Stökiometrisk AFR verkar vara ca 10.4 med E75 (9.8 med E85).
Jag har tänkt att köra så fett som AFR 9.0 under hög last (med E75).
Men jag har kanske fattat något fel, verkar ju konstigt om inte mätområdet ska räcka till??

/Bella.

612 Inlägg
1 januari 2011
Mätområdet är graderat för bensin. Hade varit bättre om det stått lambda 1 i mitten av skalan för stökiometriskt, och sedan graderat uppåt och neråt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 januari 2011
BellaBlond skrev:
Stökiometrisk AFR verkar vara ca 10.4 med E75 (9.8 med E85).
Jag har tänkt att köra så fett som AFR 9.0 under hög last (med E75).
Men jag har kanske fattat något fel, verkar ju konstigt om inte mätområdet ska räcka till??

/Bella.

Först lite predikan i all välmening ;-)

läs på så ni förstår hur saker hänger ihop innan ni handlar och börjar justera. Det blir jättedyrt om man gör fel, vilket är trist.

Hoppa allt vad AFR heter när du mappar. använd lambda istället, det blir så himmla mycket enklare. Lambda 1 för bensin och E85 och E75 är SAMMA däremot skiljer AFR, alltså hur mycket bränsle som behövs för lambda 1.

mappa "alltid" mot lambda 1.0 på låglast och 0.83 pl höglast, sen spelar bränslevalet ingen roll :-)  alltid 0.83 under last, aldrig försöka komma ihåg vilken soppa man hade för dagen och inom vilka ramar man skall ligga där.

kör själv en AEM, ställ in den för lambda, titta på siffrorna, tuta och kör :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 januari 2011
Det är förövrigt så flexifuelbilar fungerar, tanka valfri blandning e85 och bensin... man har nu bytt smalbandslambdan mot en bredbandare från fabrik och den "mappar" själv mot lambda 1.  Ju mera E85 desto längre spridartider behövs, *aha* tänker ECU, E85 i tanken och adderar 5 grader tändning och 2hg laddtryck :-)

*typ så*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök