2713
Sök

Några funderingar kring elförbrukning

10 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Köpte mig en multimeter idag för att felsöka vad som drog ström när bilen stod parkerad.

Visade sig att när när säkringen till stereon var i drog den 0.17, med den utdragen var det 0.02. Är helt lost på kablage i bilar, är det nån remote som måste kopplas om? Man kan köra stereon med tändningen avslagen.

Sen när dörrarna var stängda och jag låste upp centrallåset gick förbrukningen upp till 0.30, öppnade jag förardörren steg den till 0.50 - och det med innerbelysningen avslagen. Hur är det möjligt?

Testade med larmet också och då pendlade den mellan 0.02 och 0.03 vilket är helt normalt va?

Tack på förhand! big_smile

1 171 Inlägg
2 januari 2011
Det beror på vart du har kopplat remoten (till slutsteget). Den ska kopplas in på den kabel i stereokablaget som ger 12V endast när stereon är på. Kan hända att slutsteget drar ström i standby också om du har ett sånt.

Kolla även så att du inte skiftat matningarna till stereon så att tändningen går till matningen och tvärtom. Den som ska ha 12V permanent brukar vara röd och tändning orange.

Du har väl lampor i dörrar som tänds och kanske även golvbelysning när du öppnar dörren. På min bil tänds instrumentbelysningen när man öppnar dörren så det kan hända en hel del.

20-30mA är normalt när bilen är låst och larmad.

35 Inlägg
2 januari 2011
är det orginal stereo?

andledning till att strömförbrukning ökar när dörrar öppnas är för att du har en lampa i instrumentpanelen som talar om att dörren är öppen lr har jag fel?

är det en bil som används dagligen?
0,02 -0,03 är helt godtagbart.
vanlig personbil brukar verkstäderna lägga grensen på 0,15a ju lägre desto bättre men absolut inte över

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
Du har väl även en lampa i dörren som tänds när du öppnar?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Stereon är inte orginal, den satt i när jag köpte bilen. Tidigare pendlade jag 10mil varje dag då märktes inget av förbrukningen. Nu kör jag 5mil i veckan kanske.

Har inget slutsteg i bilen.

Jo kan vara nån lampa i dörren som tänds wink

1 171 Inlägg
2 januari 2011
Då kollar du om +15- och +30-matningen till stereon är skiftade. Bara att mäta med din multimeter vilken som är på hela tiden och vilken som är av när tändningen är på läge 0.

10 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
zoopåse skrev:
Då kollar du om +15- och +30-matningen till stereon är skiftade. Bara att mäta med din multimeter vilken som är på hela tiden och vilken som är av när tändningen är på läge 0.

Hur identifierar jag dom sladdarna?

Sök