3341
Sök

Provat lite olika bilar

19 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
En kompis ska köpa ny bil så vi har varit runt och provat lite olika bilar. Här följer korta referat och kommentarer.

Skoda Octavia RS -03 (tror jag)
Pigg med sina 180 hk men det var allt som var positivt, ser ut som att inredningen vore 10 år äldre och BMW E36 var för all del snygg på sin tid och är det fortfarande men de lysena passar bättre på en E36 än på en Skoda. Usch och fy vilket rackel till bil det var att köra.

Saab 9-3 2.0T med 175 hk samt Aero med 210 hk och automat, nyaste modellen på båda
Saab vill ju vara premium, det är bara priset som är premium! Vilket rackel här med! Låg kvalitetskänsla och inge vidare klipp i motorerna heller. Nej tack till nå slikt!

Audi A4 1.8t -02 (ett par stycken)
Riktigt fin bil, man sitter kanon om den har sportstolarna! Kanonfin inredning och hög kvalitetskänsla. Fin gång i motorn men ett chip krävs. Den ena hade CVT-låda och det var häftigt! Varför har inte fler tillverkare sådan? Låg konstant på ca 5.500 varv vid fullgas plus att det finns sex stycken fasta manuella lägen som funkade kanon! Kändes futuristiskt och antagligen aningen mer förfinat än Rem-Johan. Den manuella var inte lika kul faktiskt, kopplingen tog tråkigt högt. Mer krut och quattro så vore det en riktigt kul bil!

Merca 200 kompressor -02 (tror jag)
Man sitter fint och snygg inredning med hög kvalitetskänsla, ett chip vore på sin plats dock. Snyggast av bilarna. Tråkig styrning och ingen känsla i den tråkiga kopplingen och den ännu tråkigare växellådan! Stor besvikelse, jag trodde att Mercedes hade blivit bättre på manuella lådor men icke! Fin bil som sagt men den känns inte mer premium än Audin.

SLUTSATS

Audi imponerade stort på mig och Saab var en stor besvikelse. Mercedes bör tyvärr njutas med automatlåda. Skoda var väl vad man kunde vänta sig. Ingen av dessa bilar slog min Alfa i körglädje trots mer effekt och/eller bakhjulsdrift!

Tack för mig. Over and out.
Senast redigerat av coffe_aberg (18 juli 2006)

/Christopher Åberg -81

120 Inlägg
17 juli 2006
Vill inte starta något krig i denna redan oroliga värld, men måste bara flika in att jag tycker det är konstigt att någon som kör Alfa har sådan kränsen smak angående Audi, Saab och MB...

166 Inlägg
17 juli 2006
håller med

M-Sport

SSS -12
3 217 Inlägg
17 juli 2006
Säger nog detsamma! Alfa ser inte så himla strålande ut på insidan de heller... Och NEJ! Det gör definitivt inte min heller, men den är långt ifrån ny och dyr!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

8 883 Inlägg
17 juli 2006
Måste nog hålla med carpan!

Fotograf på tierpidag.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
17 juli 2006
om Saaben har dålig kvalitetskänsla och är en besvikelse kan jag då köpa nästa bilmärke helt osett och garanterat bli nöjd.

Motorn som är lite klen men folk som åker med mig tycker det är bra drag i den. man blir väl "hemmablind"

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

302 Inlägg
18 juli 2006
Martin 9-3 skrev:
Motorn som är lite klen men folk som åker med mig tycker det är bra drag i den. man blir väl "hemmablind"

Tyvärr så blir man det ganska snabbt sad

19 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
carpan skrev:
Vill inte starta något krig i denna redan oroliga värld, men måste bara flika in att jag tycker det är konstigt att någon som kör Alfa har sådan kränsen smak angående Audi, Saab och MB...

Jag använde inte Alfa som måttstock. Kräsen måste man få vara även om bilen man själv har inte når upp till andra märkens fördelar på vissa områden. Jag vill inte heller starta något krig utan jag ville bara säga vad jag tycker om de bilar jag har provat. :-) Det var inte meningen att trampa någon på tårna, men det blir ju lätt så att folk tar åt sig när man har olika åsikter om ett bilmärke, det är känsligt det där. :-)

En ny Alfa skulle jag förmodligen bli besviken på med tanke på de sanslösa priserna på dem.

Jag tycker inte att Saaben var klen men "aero" förpliktigar ju till något och det tyckte jag inte att bilen nådde upp till, automatlådan är säkert den stora boven i dramat. Med tanke på Saabs prissättning så hade jag väntat mig mer helt enkelt.
Senast redigerat av coffe_aberg (18 juli 2006)

/Christopher Åberg -81

Sök