3220
Sök

Tips på bra starter med automat?

113 Inlägg
3 januari 2011
#21
Axor skrev:
Hexon skrev:
Starter är A och O....

Stort tack! jodå jag orkade läsa, de var intressant information, jag har graderad mätare men inte så mycket pulver under huven!Hade de hjälpt lådan något med en extra oljekyl? De e ju inte där de stora problemet ligger, men tänkte om de kan hjälpa lite iaf?

Inga problem. Som sagt alla har vi olika erfarenheter av bilar och race så juh fler tips desto bättre, men det var lite av mitt tips.

Kan absolut råda dig som Marlboroman skriver att skaffa dig ett extra oljekyl, Jag hade det dock inte på min men vad vet jag, jag kanske bara hade tur wink

Mvh Hexon

8 250 Inlägg
3 januari 2011
#22
Axor skrev:
Marlboroman skrev:
Axor skrev:
Hade de hjälpt lådan något med en extra oljekyl? De e ju inte där de stora problemet ligger, men tänkte om de kan hjälpa lite iaf?

Ställ dig frågan: Vill jag att min låda ska hålla för effekten och gärna så länge som möjligt. Om svaret är ja så ska du definitivt ha en extra kylare.

Stallvarv: Vid det varvtal lådan börjar driva bilen framåt eller bkåt.

Vid broms och gas då? Alltså om jag håller nere bromsen och ger gas och precis innan bilen börjar tugga sig framåt?

jo, men håller man sig under varvtalet så finns inget större behov att hålla emot med bromsen eftersom den inte driver. Men man kan ju hålla emot lite med handbromse för säkerhets skull ifall man vill va säker på att int rulla över startlinjen.


Skaune
3 januari 2011
Trådstartare
#23
Marlboroman skrev:
Axor skrev:
Marlboroman skrev:

Ställ dig frågan: Vill jag att min låda ska hålla för effekten och gärna så länge som möjligt. Om svaret är ja så ska du definitivt ha en extra kylare.

Stallvarv: Vid det varvtal lådan börjar driva bilen framåt eller bkåt.

Vid broms och gas då? Alltså om jag håller nere bromsen och ger gas och precis innan bilen börjar tugga sig framåt?

jo, men håller man sig under varvtalet så finns inget större behov att hålla emot med bromsen eftersom den inte driver. Men man kan ju hålla emot lite med handbromse för säkerhets skull ifall man vill va säker på att int rulla över startlinjen.

Nu måste8 jag va trött...
om man håller sig under varvtalet så behöver man inte hålla emot med bromsen? bilen rullar ju bara  jag släpper bromsen? jag måse vat trött för nu förstod jag inget?

113 Inlägg
3 januari 2011
#24
Marlboroman skrev:
Axor skrev:
Marlboroman skrev:

Ställ dig frågan: Vill jag att min låda ska hålla för effekten och gärna så länge som möjligt. Om svaret är ja så ska du definitivt ha en extra kylare.

Stallvarv: Vid det varvtal lådan börjar driva bilen framåt eller bkåt.

Vid broms och gas då? Alltså om jag håller nere bromsen och ger gas och precis innan bilen börjar tugga sig framåt?

jo, men håller man sig under varvtalet så finns inget större behov att hålla emot med bromsen eftersom den inte driver. Men man kan ju hålla emot lite med handbromse för säkerhets skull ifall man vill va säker på att int rulla över startlinjen.

Nja riktigt så är det nog inte, När du lagt i D och släpper upp bromsen så börjar bilen själv driva av varvtalet. Eller menar du att man precis innan start lägger i D och sen ger gas?

Mvh Hexon

8 250 Inlägg
3 januari 2011
#25
Axor skrev:
om man håller sig under varvtalet så behöver man inte hålla emot med bromsen? bilen rullar ju bara  jag släpper bromsen? jag måse vat trött för nu förstod jag inget?

Skrev lite väl otydligt och yra en del i vanlig ordning. Poängen med det hela var ialla fall att man bara behöver hålla emot lite med handbromsen för att få den att inte rulla. Så gör jag dem gånger jag "spännt upp" drivningen på min eftersom jag tycker det är enklare än att hålla emot med vanliga bromsen och handbromsen släpper snabbare.


Skaune
3 januari 2011
Trådstartare
#26
Marlboroman skrev:
Axor skrev:
om man håller sig under varvtalet så behöver man inte hålla emot med bromsen? bilen rullar ju bara  jag släpper bromsen? jag måse vat trött för nu förstod jag inget?

Skrev lite väl otydligt och yra en del i vanlig ordning. Poängen med det hela var ialla fall att man bara behöver hålla emot lite med handbromsen för att få den att inte rulla. Så gör jag dem gånger jag "spännt upp" drivningen på min eftersom jag tycker det är enklare än att hålla emot med vanliga bromsen och handbromsen släpper snabbare.

Nu e vi inne på samma linje! de var de jag misstänkte du menade!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 januari 2011
#27
det hjälper väll inte så mycket att bygga upp något tryck innan starten
iaf var min t5:a med atech steg3 med aut meningslöst att bygga upp något ladd innan

bästa sättet var att köra med normal läget på lådan tills lådan la i 2:an minsta lilla för mycket gas på 1:an resulterade i hjulspinn ut på varvstoppet och sen hoppade 2:an i

men bäst i normal läge när 2:an hoppade i slog man i sportläget då gick min bäst
men att starta utan hjulspinn är omöjligt med normala däck om man står och bromsar fast bilen innan man släpper iväg den

Kör fort så hinner inget hända...


Sök