3566
Sök

380 eller 220v på gamal spis? BILD PÅ UTAG

4 001 Inlägg
8 januari 2011
MagnuC skrev:
myran skrev:
//En som jobbar med vitvaror.

Edit: 3fas med nolla är inte desamma som 3fas. nollan är inte alltid framdragen även i nyare hus där det är 3fas.

Snackar du nu om TN-S och TN-C? Och vad har det med hans förfrågan att göra, annat
än att göra honom ennu mera konfyst.

Nollan inte framdragen?
Snacka inte om saker du inte vet :smile

gör inte TS mer förvirrad utav att prata om saker ni inte förstår eller som ni inte kan förklara.

du kan ha TN-S (5-ledarsystem, L1,L2,L3,N & PE) fast 3-fasuttag till typ spis med enbart L1,L2,L3 & PE

Till TS: vill du ha mer hjälp så kan du gärna ta det via PM med mig istället för här i tråden där folk kämpar om vem som ska ha "mest" rätt.
Du har redan fått all relevant information i tråden men jag förstår att det kan vara svårt att sortera ut vad som är vad sad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

trucken
563 Inlägg
8 januari 2011
du går till en vitvaru-försäljare och säger att du skall ha en spis för 230v.
ja, 220 och 230 volt är samma sak. de är lika dant med 380-400. kraftbolagen höjde spännignen.

och en vidare-utveckling av de där med tn-c eller tn-s så är de ibland så att de ibland är framdraget 3faser och jord, men ingen nolla.. då är de till att dra fram nytt. och inte fuska som många idioter gör

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 januari 2011
Herregud, garaget i ett nötskal. Är det så jäkla svårt att läsa alla inlägg? Rör ju bara ihop det för honom, gör det ju inte enklare precis.

Men några vettiga inlägg har det ju skrivits.

En spis som kan köras på 230v ska du ha. Många spisar går att köra på 230 och 400v, man byglar om i plinten på spisen. Men åk till en vitvaruhandlare eller ta hjälp av någon så du inte köper fel. Sen är det bara att fråga här/eller ngn annan om du är osäker på hur det ska kopplas in.
Senast redigerat av Marcus_89 (8 januari 2011)

trucken
563 Inlägg
8 januari 2011
apap, om man själv gör en fast installation och inte är behörig så gäller inga försäkringar. det är därför de finns elektriker

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 januari 2011
apoteket00 skrev:
apap, om man själv gör en fast installation och inte är behörig så gäller inga försäkringar. det är därför de finns elektriker

Jo, det vet jag mycket väl. Jag jobbar själv som elektriker. Men hur många tror du inte kopplar själv eller frågar om hur man ska göra? Har hänt ett antal gånger

Men reder man inte ut det själv så ska man låta bli.

Sen är en spis med stickpropp ingen fast installation. Menhar du kabeln direkt in i spisdosan så blir det det.
Senast redigerat av Marcus_89 (8 januari 2011)

4 001 Inlägg
8 januari 2011
apoteket00 skrev:
ja, 220 och 230 volt är samma sak. de är lika dant med 380-400. kraftbolagen höjde spännignen.

och en vidare-utveckling av de där med tn-c eller tn-s så är de ibland så att de ibland är framdraget 3faser och jord, men ingen nolla.. då är de till att dra fram nytt. och inte fuska som många idioter gör

Nej, du har också snurrat ihop det, TN-C så har man gemensam Nolla/jord TN-S så är det separat Nolla och Jord och såvitt jag vet så har jag aldrig sett en spis som är kopplad TN-C, tror inte att det är godkänt med TN-C till apparater men hursomhelst så är det helt irrelevant för TS

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

324 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Herregud, garaget i ett nötskal. Är det så jäkla svårt att läsa alla inlägg? Rör ju bara ihop det för honom, gör det ju inte enklare precis.

Men några vettiga inlägg har det ju skrivits.

En spis som kan köras på 230v ska du ha. Många spisar går att köra på 230 och 400v, man byglar om i plinten på spisen. Men åk till en vitvaruhandlare eller ta hjälp av någon så du inte köper fel. Sen är det bara att fråga här/eller ngn annan om du är osäker på hur det ska kopplas in.

Bra sammanfattning:

Får tacka för all hjälp jag har fått med detta. NU vet jag vad jag behöver leta efter smile
dax att börja leta efter hjälp med lite inställning av toalettstolen men det e nästa kapitel.

trucken
563 Inlägg
8 januari 2011
kolvas skrev:
apoteket00 skrev:

Nej, du har också snurrat ihop det, TN-C så har man gemensam Nolla/jord TN-S så är det separat Nolla och Jord och såvitt jag vet så har jag aldrig sett en spis som är kopplad TN-C, tror inte att det är godkänt med TN-C till apparater men hursomhelst så är det helt irrelevant för TS

du får då aldrig ha en gemensam nolla-jord ledare på en utgående grupp! de är ju de jag menar, behövs en nolla och de inte finns, så får man inte använda jorden"som nolla"

324 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Någon som vet lite om toalettstolar?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 januari 2011
kolvas skrev:
apoteket00 skrev:

Inte ovanligt att det är framdraget 4 ledat (3fas med jord utan nolla) till spisar. Det jag försökte förklara på ett jävligt kasst sett förut. Även när det sitter den vanliga spis kontakten. Detta märker folk oftast först när man försöker koppla in en induktions spis. då vanliga 400v 3fas spisar inte använder sig av nollan.

Om det blev förvirrat är det för jag är kass på forumlera och utrycka mig smile

Till trådskaparen:

Du ska ha en 230v spis (desamma som 220). Åk till närmaste vitvaruhandlare och be dom visa vad som finns då det är ganska begränsat sortiment på 230v spisar.

Att tänka på är även att alla induktions spisar har element spänning på 230v vilket gör att dessa går o brygga och funkar på 1fas.

Dvs alla induktions spisar på marknaden funkar för dig.

//montör åt en av landets största vituvarubuktiker.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

4 001 Inlägg
8 januari 2011
psycho skrev:
Någon som vet lite om toalettstolar?

Vad har du i åtanke?

(och som jag skrev innan, vill du slippa "vemsomharmesträtt" så ta det via PM)

Sök