2704
Sök

Bilen går slött och hackar!!

150 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare , tog bilen in till stan , gick hur perfekt som helst men sen när ja skulle hem hadde ungeför 7 min kvar så börja den gå skit segt asså den ville aldrig varva upp och den ville liksom hacka sig framåt. något lurt måste de va med den, eftersom man ska inte behöva växla ner på en raka för att ta sig fram, .

har läst lite om de , å vissa säger att det är fel på tändingen att den blir fuktig , men ja mena det snöa bara lite ute + att ja har kört den i spöregn utan att den gått så dåligt!

Bilen är en Honda crx årsmodell 91 !!


Mvh lajnas


385 Inlägg
4 januari 2011
#2
Börja med att kolla alla tänddelar såsom, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift.

går den dåligt på tomgång eller har du någon tomgång överhuvudtaget?
Senast redigerat av volvo142-73 (4 januari 2011)

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
4 januari 2011
#3
Igentäppt katalysator?

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

150 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#4
volvo142-73 skrev:
Börja med att kolla alla tänddelar såsom, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift.

går den dåligt på tomgång eller har du någon tomgång överhuvudtaget?

Okej vad är det ja ska kolla efter??? på tänkablarna? och på fördelare?

Tomgången e helt ok!!

asså den gick fint i början men sen bara börja den hacka sig fram


385 Inlägg
4 januari 2011
#5
eftersom tomgången är ok kan man utesluta katalysator.
kolla om gnistan har hoppat i fördelaren, om det är svart beläggning inuti som om det är bränt.
på tändkablarna kan du kolla om dom är torra, du kan ju mäta ohm i dom också. men det lättaste är ju att köpa nya.

385 Inlägg
4 januari 2011
#6
om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

150 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#7
volvo142-73 skrev:
om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!


137 Inlägg
5 januari 2011
#8
big_smile öppna locket till fördelare tre skruvar anntigen fukt el rotor e dålig


150 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#10
mr_hehe skrev:
du kan visst läsa felkoder!

Okej men varför har ja inte gjort de då ? cool

Heheh skojja ;P men hur gör jag för att läsa felkoder ,


385 Inlägg
5 januari 2011
#11
Lajnas skrev:
volvo142-73 skrev:
om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

385 Inlägg
5 januari 2011
#12
Bullet--- skrev:
volvo142-73 skrev:
Lajnas skrev:

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

137 Inlägg
5 januari 2011
#13
volvo142-73 skrev:
Bullet--- skrev:
volvo142-73 skrev:

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

sånt har finns inte på honda.. den e inbyggd en liten tändspole den brukar gå sönder men då startar inte bilen helt..
fel koder kan du goggla för det mkt o förklara. man ska brygga en kontakt o så motorlampan blinkar några gånger o du ska räkna hur många gånger den blickar sen översätter man det.


385 Inlägg
5 januari 2011
#14
mr_hehe skrev:
volvo142-73 skrev:
Bullet--- skrev:

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

sånt har finns inte på honda.. den e inbyggd en liten tändspole den brukar gå sönder men då startar inte bilen helt..
fel koder kan du goggla för det mkt o förklara. man ska brygga en kontakt o så motorlampan blinkar några gånger o du ska räkna hur många gånger den blickar sen översätter man det.

Det är nog bättre du tar över och hjälpern, det du visste var mer än vad jag visste.

137 Inlägg
5 januari 2011
#15
nee brukar vara inne när ja uttråkad.. du få vara kvar:D
du varkar kunnig oxå


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2011
#16
volvo142-73 skrev:
eftersom tomgången är ok kan man utesluta katalysator.

behöver inte äns märkas faktist lyckats fått en katalysator och sluta fungera och blitt igentäppt
den gick nästan som vanligt dorg mer soppa och att värderna blev urflipprade på bes


137 Inlägg
6 januari 2011
#17
Bullet--- skrev:
som sagt som tidigare inlägg så finns det en blå(eller grön) lös kontakt som ej är inkopplat i något, två pinars. Ska hämga löst under instrumentpanelen antingen på förar eller passagerar sidan.
Steg 1: Bygla kontakten med tex: ett gem.
Steg 2: Vrid om nycklen till 2:a läget.
Steg 3: Motorlampan kommer att blinka i snabba o långsamma pulser. Tex 4 långsamma o 3 snabba= larm 43.
Jag har en lista på datorn vilka felkoder som gäller. Prova att först o främst få fram koden.

pcss:D det va för mkt o förklara tyckte ja:D


150 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#18
En liten update nu då , asså bilen går fint åå så när den e kall, men sen när den blir varm så går den ok, men om man drar på lite så vtec kickar in lite , då går den typ bajs efter :S



Sök