2998
Sök

Mitsubishi Galant-98 V6-24 startar ej

4 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Min Galant -98 med 6A13-aut har gått ryckigt på tomgång ett halvår.
En dag i höstas startade den inte alls, ingen tillstymelse till tändning.
Bilen har varit ombyggd till handikappfordon men har gått ett antal år efter tillbakakonvertering.
Den har inga felkoder.. Jag har bytt vevaxelsensor, tändkablar, bränslefilter, stift och gjort rent spjällhuset...

Tillslut gav jag upp och tog bilen på kärra till Mitsubishi-verkstan.
Efter två veckor hämtade jag tillbaka bilen, de kunde inte starta den.
De sa att det var imobilizer-fel, kodade om nycklarna, bytte antenn och kom på att det faktiskt fungerade. Efter det ville de byta dator eller fördelare, men jag tyckte inte det lät logiskt.

Nu har jag fått in den i garaget och börjat titta på vad det kan vara...

Båda kamaxeldreven står lika och det bakre nollar med stroboskopet på ettans cylinder. (borde innebära att remmen inte kuggat och att tändningen fungerar?)

Riggade upp 6 tändstift och körde runt motorn, de blinkar så fint.. Har även testat med 6mm gap... smile (borde innebära att tändspolen orkar driva?)

Jag hade lös spridarna, sprutade i en flaska och jag tyckte det såg bra ut, styrde pumpen från servicekontakten och spridarna med 12V.

Har mätt med testlampa att spridare 2 styrs ut.(kanske ska kolla alla 6?)

Om jag kör runt motorn utan tändkabel på 2:an så blir stiftet blött.(Hur vet jag om den får för mycket eller för lite soppa?)

Om jag kör runt motorn med stiftet ur ovanför tändstiftshålet blir det en 5cm eldslåga när kolven blåser ut innehållet.. smile

Om jag kör runt motorn med soppareturen till en burk fylls den på med soppa som är lättantändlig. (vatten? brinner det upp ändå om jag häller ut det på mrken och tänder på?)

Mitsubishiverkstaden sa att det var bra tryck på bensinen...!?! (vet inte om jag litar på dom längre, svårt att mäta själv då jag måste tillverka ett mätuttag)

Om jag kör runt motorn med stängd retur händer inget heller.. (hoppades det skulle höja trycket om det tex var fel på tryckregulatorn! pajar den nån gång?)


Jag har skruvat bil i 35 år och aldrig missat att starta en kolvmotor... Vad har jag missat ???

4 Inlägg
1 december 2011
#2
Hej, har du haft testlampan på spridare och kört starten ? Har hört att styrenheten (dator) kan låsa i öppet läge, d.v.s. att spridarna står öppna hela tiden, istället för att klicka in bensin i normal ordning. Vore skoj att höra, ring gärna 031 285092, m v h Sverker.


Sök