3201
Sök

krängnigshämmare bygga själv?

Svetsare
216 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
#1
kan man göra egna krägnings hemmare är det nån mer funktion änn att stabilsera upp bilen?
eller kan man skruva på vilket stålrör somhelst? jag har inte lykats hitta till min bil nämligen och funderar på att göra egna.

eller om någon vet vart jag kan hitta till forden altså en fiesta från 81!
Senast redigerat av BogieBoy (18 juli 2006)

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

10 287 Inlägg
18 juli 2006
#2
Visst. Om du vet vilken kvalitet du skall ha på stålet. Det går inte med vattenledningsrör direkt....

Sedan så måste du kunna beräkna vilken styvhet du vill ha.

/Göran

BogieBoy skrev:
kan man göra egna krägnings hemmare är det nån mer funktion änn att stabilsera upp bilen?
eller kan man skruva på vilket stålrör somhelst? jag har inte lykats hitta till min bil nämligen och funderar på att göra egna.

eller om någon vet vart jag kan hitta till forden altså en fiesta från 81!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Svetsare
216 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Visst. Om du vet vilken kvalitet du skall ha på stålet. Det går inte med vattenledningsrör direkt....

Sedan så måste du kunna beräkna vilken styvhet du vill ha.

/Göran

BogieBoy skrev:
kan man göra egna krägnings hemmare är det nån mer funktion änn att stabilsera upp bilen?
eller kan man skruva på vilket stålrör somhelst? jag har inte lykats hitta till min bil nämligen och funderar på att göra egna.

eller om någon vet vart jag kan hitta till forden altså en fiesta från 81!


ok så det går inte med ett helt rakt stålrör blir det för stumt då?

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

Supraman
2 300 Inlägg
18 juli 2006
#4
du måste ha ett rör som tål att vridas litet.
ett helt stumt rör kommer att gå av.
Dessutom måste det gå att böja för man vill inte svetsa ihop ett rör av massa småbitar då blir det stumt och kommer att brista.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Svetsare
216 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#5
Stefan Varberg skrev:
du måste ha ett rör som tål att vridas litet.
ett helt stumt rör kommer att gå av.
Dessutom måste det gå att böja för man vill inte svetsa ihop ett rör av massa småbitar då blir det stumt och kommer att brista.

oki så om jag fixar ett i håligt stål rör och gör en båge så blir det lite flexibelt men festena kan vara fasta iaf...

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

409 Inlägg
19 juli 2006
#6
men tjena! varför inte köpa ett kostar ju max 500 spänn! orka försöka göra hemma meck!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

1 498 Inlägg
19 juli 2006
#7
Vad pratar ni om? menar ni fjäderbensstag eller krängningshämare för en krängningshämare är i massivt fjäderstål och fjäderbensstag är rör.


Svetsare
216 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#8
ascona-tic skrev:
Vad pratar ni om? menar ni fjäderbensstag eller krängningshämare för en krängningshämare är i massivt fjäderstål och fjäderbensstag är rör.

jag menar krängningshämare. Ok så dom ska vara i fjäderstål.

volvo_850_glt skrev:
men tjena! varför inte köpa ett kostar ju max 500 spänn! orka försöka göra hemma meck!

Men vet du vart jag kan hitta till min ford då? en fiesta från 81!

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

1 498 Inlägg
Svetsare
216 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#10
ascona-tic skrev:
Kolla om det är grövre till XR2

vart ska jag kolla det?

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

Svetsare
216 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#11
Nu har jag hittat dom hadde på Dalhems. så då slipper jag göra egna.

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

27 Inlägg
21 juli 2006
#12
Förlåt om jah snor tråden men vad skiljer krängningshämmare och fjäderbensstag åt vad gäller funktionen?? Min bmw 325ix har original krängningshämmare både fram och bak till skillnad från vanliga 325or. Är det någon vits med att köpa fjäderbensstag då eller är det bortkastade pengar?


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
21 juli 2006
#13
Osis skrev:
Min bmw 325ix har original krängningshämmare både fram och bak till skillnad från vanliga 325or.

Alla (nästan iaf) bilar har väl krängningshämmare original vad jag vet.
Rätta mig om jag har fel.


27 Inlägg
22 juli 2006
#14
joo men det brukar inte finnas både bak och fram. det fanns iaf inte det på vanliga BMW e30. men så gjorde dom lite mer racing över ix:en och satte dit det.


5 710 Inlägg
24 juli 2006
#15
Osis skrev:
Förlåt om jah snor tråden men vad skiljer krängningshämmare och fjäderbensstag åt vad gäller funktionen??

Hörs lite på namnen....

Krängningshämmare:
Sitter mellan hjulens upphängningar och "hämmar" (minskar) alltså bilen krängningar smile

Fjäderbensstag:
Sitter mellan de övre infästningarna på fjäderbenet/tornet och och tanken är att "staga upp" därimellan för att hindra karossen från att flexxa vid kraftig kurvtagning.

Osis skrev:
Är det någon vits med att köpa fjäderbensstag då eller är det bortkastade pengar?

Beror på vad syftet är....många stag monteras bara för utseendets skull (det ser ju "rejsigt" ut wink ) och andra för att bättra på väghållningen.
Det senare ger ingen jätteskillnad  (ej prisvärt) på en originalbil men kan vara till nytta på en bil med förövrigt avstämt chassi som går mycket på bana.

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
29 juli 2006
#16
Ok då vet man  big_smile


12 086 Inlägg
30 juli 2006
#17
ascona-tic skrev:
Vad pratar ni om? menar ni fjäderbensstag eller krängningshämare för en krängningshämare är i massivt fjäderstål och fjäderbensstag är rör.

Jasså? Vill påstå att 95% av alla krängningshämmare är ihålliga alltså rör! fjäderbensstag finns därimot i alla möjliga utföranden

12 086 Inlägg
30 juli 2006
#18
insane_1 skrev:
Osis skrev:
Min bmw 325ix har original krängningshämmare både fram och bak till skillnad från vanliga 325or.

Alla (nästan iaf) bilar har väl krängningshämmare original vad jag vet.
Rätta mig om jag har fel.

En bil utan krängningshämmare är mer lr mindre okörbart, begreppet "väghållning" kan man iaf lämna med hämmarna! smile

5 710 Inlägg
31 juli 2006
#19
JapMax skrev:
En bil utan krängningshämmare är mer lr mindre okörbart, begreppet "väghållning" kan man iaf lämna med hämmarna! smile

Njaa så behöver det inte vara.
Saab 900 av de äldre modellerna saknar k-hämmare.
smile

MVH Jonas
..............

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
31 juli 2006
#20
Volvo 240 har krängningshämmare både bak & fram..
Och på 140 så går det att montera dubbla krängningshämmare fram..



Sök