3138
Sök

Spackla fälgar

2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett par fälgar av aluminum som är kantstötta runt hela kanten. Har funderat på om detta går att fixa genom att man spacklar? Vet att det var en här på forumet som hade en projekttråd för något år sedan där han visade hur han renoverade fälgar där han fyllde i kantstötningar mm. med hjälp av div. spackel och liknande och det kanske skulle fungera.

Frågan är bara hur det blir när man ska kränga på ett par nya däck på fälgarna?

Tacksam för svar smile


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
9 januari 2011
#2
att spackla är en nödlösning, bästa är att slipa ner så mkt söm möjligt med 80 papper..ibland går det slipa bort allt å sen grunda med slipgrund, dock washprimer först...

skulle det va jack kvar så får man spackla, men är stor att det släpper för man kommer inte åt att slipa inne i själva jacken...
å sen ska man kränga på däcken då kan maskinen lätt skada


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#3
eplamojje skrev:
att spackla är en nödlösning, bästa är att slipa ner så mkt söm möjligt med 80 papper..ibland går det slipa bort allt å sen grunda med slipgrund, dock washprimer först...

skulle det va jack kvar så får man spackla, men är stor att det släpper för man kommer inte åt att slipa inne i själva jacken...
å sen ska man kränga på däcken då kan maskinen lätt skada

Mjo, men om man lägger högst 1-2mm med spackel då? Det går kanske att blästra jacken först, så biter spacklet bättre?

Mjo, det är sant att det kanske är risk att maskinen skadar det man fixat när man kränger på däcken...det jag är mest rädd för isåfall.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 januari 2011
#4
du kan behålla däcken på när du gör detta. töm dem på så mycket luft du kan och täck dem med tejp/plast så de inte får material på sig.

slipa ner så mycket du kan och lägg sedan på så lite spackel som möjligt (kemiskmetall fungerar bäst) slipa, grunda och lacka


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#5
sir_daniel skrev:
du kan behålla däcken på när du gör detta. töm dem på så mycket luft du kan och täck dem med tejp/plast så de inte får material på sig.

slipa ner så mycket du kan och lägg sedan på så lite spackel som möjligt (kemiskmetall fungerar bäst) slipa, grunda och lacka

Aha okej, mjo, sett många som gjort detta. Dock så måste jag byta däcken och hade tänkt att fixa till fälgarna när det inte sitter några däck monterade...det blir högst 1-2 mm spackel.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 januari 2011
#6
Inte fan bänder du runt fälgkanten när du kränger på däck. Min däcksmaskin har iaf en därför avsedd stålkant som man ställer in mot fälgen och bänder över, just för att inte skada fälgen. Bänder du runt fälgkanten kommer fälgen bli skev eller skadad. Tro mig jag har förstört plåtfälg i däcksmaskin som grön...

Största kruxet med spackel är att få det att sitta ordentligt, inge kul när du kör 140 och spacklet släpper och far iväg som en projektil och därtill den obalans det då blir i hjulet....

Spacklar du så måste du balansera om hjulet sedan eftersom du tillfört material. Detta är altså inget jag rekommenderar utan använd svets och tillför alu i stället blir mycket bättre.

Kanske kan dessa funka; http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-125464

annars finns http://www.jula.se/aluminiumlod-7-pack-125466, de kommer att funka om rätt man håller i gassvetsen. Alu är svårt för helt plötsligt smälter det, är inte alls så tydligt som t.ex. stål.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#7
zovix skrev:
Inte fan bänder du runt fälgkanten när du kränger på däck. Min däcksmaskin har iaf en därför avsedd stålkant som man ställer in mot fälgen och bänder över, just för att inte skada fälgen. Bänder du runt fälgkanten kommer fälgen bli skev eller skadad. Tro mig jag har förstört plåtfälg i däcksmaskin som grön...

Största kruxet med spackel är att få det att sitta ordentligt, inge kul när du kör 140 och spacklet släpper och far iväg som en projektil och därtill den obalans det då blir i hjulet....

Spacklar du så måste du balansera om hjulet sedan eftersom du tillfört material. Detta är altså inget jag rekommenderar utan använd svets och tillför alu i stället blir mycket bättre.

Kanske kan dessa funka; http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-125464

annars finns http://www.jula.se/aluminiumlod-7-pack-125466, de kommer att funka om rätt man håller i gassvetsen. Alu är svårt för helt plötsligt smälter det, är inte alls så tydligt som t.ex. stål.

Mvh Magnus

Okej, tack för ditt svar! Jag testade att slipa lite på fälgen och det blir små "gropar" som man kan fylla med lite spackel, det är inga stora kakor vi snackar om som på amerikanska bilar...

Klart att det blir ombalansering mm. av fälgarna då jag ska montera nya däck smile


325 Inlägg
9 januari 2011
#8
skrapspackla bara dom hack som inte går att slipa ut sen grunda och lev med kanten blir lite ojämn, ingen lär se det ändå, spackelprojektiler behöver du inte bry dig om, ett stenskott är mycket värre än lite futtig plast ändå


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#9
triplesixer skrev:
skrapspackla bara dom hack som inte går att slipa ut sen grunda och lev med kanten blir lite ojämn, ingen lär se det ändå, spackelprojektiler behöver du inte bry dig om, ett stenskott är mycket värre än lite futtig plast ändå

Okej, jo klart det låter logiskt. Är du lackerare eller liknande? Kikade nämligen lite i ditt galleri...


325 Inlägg
9 januari 2011
#10
japp, har gjort många fälgar på det viset utan nått klagomål än sålänge. tråkigt som fan att slipa fälgar kan jag ju tillägga haha


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#11
triplesixer skrev:
japp, har gjort många fälgar på det viset utan nått klagomål än sålänge. tråkigt som fan att slipa fälgar kan jag ju tillägga haha

Okej, vad för spackel använde du? smile Ja, det är en helvetes massa små skrymslen osv man ska slipa i tongue


325 Inlägg
9 januari 2011
#12
har bara behövt använda vanlig polyesterspackel duger gott att fulla lite porer med


1 168 Inlägg
9 januari 2011
#13
när jag skulle fixa två fälgar som suttit på en saab som vart i ett räcke och kört, som va helt gräsliga och enligt mig så skulle dom skrotas. men balanserade dom och märkte att dom va raka. så då tog jag slipmaskinen och körde ner alla märken. gick hur fint som helst och är 100 raka nu, och med färg på blev dom bokstavligt som nya..
och jag tog en del bilder på detta med om du är intresserad.


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#14
jimmzzan skrev:
när jag skulle fixa två fälgar som suttit på en saab som vart i ett räcke och kört, som va helt gräsliga och enligt mig så skulle dom skrotas. men balanserade dom och märkte att dom va raka. så då tog jag slipmaskinen och körde ner alla märken. gick hur fint som helst och är 100 raka nu, och med färg på blev dom bokstavligt som nya..
och jag tog en del bilder på detta med om du är intresserad.

Det låter ju intressant, men då repade du bara lacken i fälgarna? smile


1 168 Inlägg
9 januari 2011
#15
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:
när jag skulle fixa två fälgar som suttit på en saab som vart i ett räcke och kört, som va helt gräsliga och enligt mig så skulle dom skrotas. men balanserade dom och märkte att dom va raka. så då tog jag slipmaskinen och körde ner alla märken. gick hur fint som helst och är 100 raka nu, och med färg på blev dom bokstavligt som nya..
och jag tog en del bilder på detta med om du är intresserad.

Det låter ju intressant, men då repade du bara lacken i fälgarna? smile

eftersom dom va raka måste la det varit så, men dom såg helt skrot ut, skrapade runt om. och märken som var djupa som få..
fick slipa som en idiot i alu. med smile


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#16
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:
när jag skulle fixa två fälgar som suttit på en saab som vart i ett räcke och kört, som va helt gräsliga och enligt mig så skulle dom skrotas. men balanserade dom och märkte att dom va raka. så då tog jag slipmaskinen och körde ner alla märken. gick hur fint som helst och är 100 raka nu, och med färg på blev dom bokstavligt som nya..
och jag tog en del bilder på detta med om du är intresserad.

Det låter ju intressant, men då repade du bara lacken i fälgarna? smile

eftersom dom va raka måste la det varit så, men dom såg helt skrot ut, skrapade runt om. och märken som var djupa som få..
fick slipa som en idiot i alu. med smile

Släng gärna upp ett par bilder på före/efter så man får se! smile Antar att du fick spackla osv innan du lackerade? Satt däcken på fortfarande eller plockade du av dem?


1 168 Inlägg
9 januari 2011
#17
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:

Det låter ju intressant, men då repade du bara lacken i fälgarna? smile

eftersom dom va raka måste la det varit så, men dom såg helt skrot ut, skrapade runt om. och märken som var djupa som få..
fick slipa som en idiot i alu. med smile

Släng gärna upp ett par bilder på före/efter så man får se! smile Antar att du fick spackla osv innan du lackerade? Satt däcken på fortfarande eller plockade du av dem?

ska ladda upp dom ska bara iväg till brodern en snabbis nu!
inget spackel alls.
däcken krängde vi av.


1 168 Inlägg
9 januari 2011
#18
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134749/1038585_mic7vg.jpg

såhär såg den ut innan..

och efter.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134749/1038587_b0rnss.jpg

har en bild i "profil" där man ser kanterna bättre före - efter men, och när dom är klara inför grund smile


2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#19
Formen på fälgarna måste ju ha ändrats lite, eftersom du slipade bort en massa aluminum? smile


Pim_Pim
9 januari 2011
#20
Jävlar du, den var inte lite kantstött.. tongue


Sök