3265
Sök

Spackla fälgar

1 168 Inlägg
9 januari 2011
_Fredrik skrev:
Formen på fälgarna måste ju ha ändrats lite, eftersom du slipade bort en massa aluminum? smile

japp, fälgarna är nu inte 100% runda, är på några ställen dom blev lite rakare än runda pga utav slipmaskinen har en rak yta. och formen där det är kanstöt som är fälgbanan och in mot ekrarna är olika var du kollar på fälgen, fick ju slipa en massa där så på vissa ställen är fälgkanten helt rak och vissa är den rundad in mot ekrarna. smile

2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:
Formen på fälgarna måste ju ha ändrats lite, eftersom du slipade bort en massa aluminum? smile

japp, fälgarna är nu inte 100% runda, är på några ställen dom blev lite rakare än runda pga utav slipmaskinen har en rak yta. och formen där det är kanstöt som är fälgbanan och in mot ekrarna är olika var du kollar på fälgen, fick ju slipa en massa där så på vissa ställen är fälgkanten helt rak och vissa är den rundad in mot ekrarna. smile

Okej, det var detta jag misstänkte. Det lutar åt att jämna till det godset som har blivit förskjutet eller hur man ska förklara det, samt sedan spackla i groparna lite med kemisk metall smile

1 168 Inlägg
9 januari 2011
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:

Okej, det var detta jag misstänkte. Det lutar åt att jämna till det godset som har blivit förskjutet eller hur man ska förklara det, samt sedan spackla i groparna lite med kemisk metall smile

du gör som du vill!
ett tips ifrån min del är att du kränger av däcken, balanserar fälgarna för se så dom är hyffsat raka.
är dom vinda som troll så hade jag aldrig lagt ner så mycke arbete på dom!

2 788 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:

du gör som du vill!
ett tips ifrån min del är att du kränger av däcken, balanserar fälgarna för se så dom är hyffsat raka.

Det är sant! Lika bra att kolla upp det när man kränger av dem då kanske...

1 168 Inlägg
9 januari 2011
_Fredrik skrev:
jimmzzan skrev:
_Fredrik skrev:

du gör som du vill!

Det är sant! Lika bra att kolla upp det när man kränger av dem då kanske...

Låter bra det! Lycka till smile

1 581 Inlägg
9 januari 2011
Min lack på mina fälgar skrapades loss när jag skulle montera däcken för jag råka stöta emot LÄTT med hylsan. Detta var med billack men jag hade bara mattat ner den gamla färgen så kan de vara för det? Om jag blästrar fälgarna så dem är helt rena från färg bör det väl sitta lika bra som pulverlack? Färgen ska ju inte lossna utan att det faktiskt är någonting som slår emot.

2 788 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
Min lack på mina fälgar skrapades loss när jag skulle montera däcken för jag råka stöta emot LÄTT med hylsan. Detta var med billack men jag hade bara mattat ner den gamla färgen så kan de vara för det? Om jag blästrar fälgarna så dem är helt rena från färg bör det väl sitta lika bra som pulverlack? Färgen ska ju inte lossna utan att det faktiskt är någonting som slår emot.

Vad har du slipat med? Vad är det för billack? Vem har lagt billacken? Hur noggrant över förarbetet gjort? smile

Gör man det rätt ska det räcka med att slipa ner fälgarna smile

1 581 Inlägg
10 januari 2011
150 papper i början, 800 avslut. Vad för lack vet jag inte men killen har gjort ett grymt arbete på resten av bilen. Noggrant jag gjort det? Ja jag är petig så jag tyckte jag gjort det ordentligt men det var mitt första förarbete för lackering så klart de kan blivit fel. Tycker ju att vanlig billack ska hålla lika bra som pulverlack? Färgen ska ju inte lossna utan anledning som sagt.

2 788 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
150 papper i början, 800 avslut. Vad för lack vet jag inte men killen har gjort ett grymt arbete på resten av bilen. Noggrant jag gjort det? Ja jag är petig så jag tyckte jag gjort det ordentligt men det var mitt första förarbete för lackering så klart de kan blivit fel. Tycker ju att vanlig billack ska hålla lika bra som pulverlack? Färgen ska ju inte lossna utan anledning som sagt.

Det låter väldigt konstigt iallafall...I annat fall får du väl slipa ner eller blästra fälgen samt göra ett nytt försök smile Lycka till!

1 581 Inlägg
10 januari 2011
Ja jag tänkte det att jag lämnar dem för blästring o sen spacklar jag med metallspackel så ska ju förarbetet inte vara felet iaf!

2 788 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Har hållt på och fixat en del med fälgarna nu i dagarna, finns bilder i mitt galleri smile Fungerar kanon med kemisk metall!

Sett att en del använder tenn till att fixa sina fälgar med, hur fungerar detta? Som på samma vis som man tennspacklar bilplåt?
Senast redigerat av _Fredrik (16 januari 2011)

1 581 Inlägg
16 januari 2011
Ja visst fungerar det bra att spackla men det håller nog inte för pulverlackering i 200 grader? Så då är det billack som gäller vilket är mer skört än pulverlack:/ Jag kommer svarva och tiga mina fälgar hos någon vettig firma innan sommardäcken ska på.

2 788 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
Ja visst fungerar det bra att spackla men det håller nog inte för pulverlackering i 200 grader? Så då är det billack som gäller vilket är mer skört än pulverlack:/ Jag kommer svarva och tiga mina fälgar hos någon vettig firma innan sommardäcken ska på.

Mjo, det är ju helt klart bättre än att spackla fälgarna. Jag har pratat med en lackerare och han sade att det går minst lika bra att lackera fälgarna med billack, kryper det in fukt och liknande under pulverlacken blir det inte roligt smile

Sök