4586
Sök

Basar inåt eller utåt? (sedan)

Kejsare
547 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Hej!

Jag har märkt att det finns delade åsikter om det där med hur man ska ha basarna i skuffen. Men inte motiveringar till argumenten. Är det nån som kan förklara varför det blir bättre ljud med det hållet ni har basarna åt? Vill höra lite olika åsikter så skriv på wink

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Teoretiskt sett ska det inte göra någon skillnad, förutom om elementet ska spela frekvenser över ca 150-200 Hz. Då kommer magneten att "skymma" dessa frekvenser eftersom högre frekvenser alstras närmare centrum på konen.

Det som däremot kan hända är att lådvolymen påverkas, speciellt om elementet är stort och lådan är liten. Då kan avstämningen(basreflexlåda) eller Qtc(sluten låda) ändras en aning så att ljudet blir lite annorlunda.

Så tror jag att det är iaf.

Kejsare
547 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Jag tror du missuppfattar mig. Det är inte huruvida magneten ska vara inåt eller utåt jag undrar över, det är ang (med basarna sittandes "normalt" i lådan") vilket håll man bör vända lådan

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

10 287 Inlägg
18 juli 2006
Alltså "framåt - bakåt" , inte "inåt -utåt" och vi tolkar dig rätt.

OK, få se om någon av bilstereobyggarna på forumet svarar dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
18 juli 2006
Fernicus skrev:
Jag tror du missuppfattar mig. Det är inte huruvida magneten ska vara inåt eller utåt jag undrar över, det är ang (med basarna sittandes "normalt" i lådan") vilket håll man bör vända lådan

Beror på vad det är för basar, bil, slutsteg, musikkrav osv. osv.

Själv tycker jag inget annat än lådan framåt i en sedan funkar. Om det inte är en bandpasslåda då.

MVH Theo

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Oj, vilken missuppfattning. Sorry.

71 Inlägg
19 juli 2006
Är bara att prova sig fram.. Själv har jag haft lådor som spelar bra vända bakåt och nästan ingenting framåt medans andra spelat bra framåt och inget bakåt.. Men i en kombi ska dom vara bakåt..

1 634 Inlägg
19 juli 2006
Drönirettab skrev:
Oj, vilken missuppfattning. Sorry.

Jag tolkade precis som dig wink

Finns väl inget rätt och fel, bättre eller sämre osv. Den största avgörande faktorn måste väl ändå vara bilen, kombi, sedan, halvkombi, cab big_smile osv.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök