3048
Sök

Bakaxel problem

70 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#1
tjena har en 940 94a har bytt bakaxeln en gång så den är från en 740 vet inte årsmodell men tror det är en 1031, iaf så fort jag släpper gasen, gasar på eller släpper kopplingen för fort så hör jag ett mettalliskt ''klonk''. har snackat med polarens farsa och säger att det är pinjongen så jag undrar har han rätt ? vad har pinjongen för funktion? kan man byta bara pinjongen ? sist jag bytte så skulle de va pinjongen oxå sa tjejens bror men den lät inte på samma sätt, skulle va glad om nån hade en sprängskiss över en bakaxel oxå. tack mvh

70 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#3
tack så mkt! du har ingen ''innehållsförtekning'' eller så ?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 januari 2011
#4
De är inte pinjongen i alla fall

Pinjong = ingående axel/ drev som driver på kronhjulet.

Det som kan hända med pinjongen är lagerfel och/ eller kuggfel, båda medför att bakaxeln skulle leva rövare konstant och slitas väldigt fort. Missljud från pinjongen har hög frekvens som beror av bilens hastighet, stämmer inte riktigt in på din beskrivning "klonkande".


Om det bara är ETT klonk du hör när du belastar/ avlastar drivlinan så är jag 75% säker på att det är momentstagen/ dess bussningar som låter. Stagen förhindrar att bakaxeln vrider sig


1 298 Inlägg
14 januari 2011
#5
Lånar tråden lite snabbt om det går för sig. Tror gummiringen nummer 13 på skissen har gett sig på min 740 för den kletar ner klumpen och det ser ut att komma från givaren. Hur får man ut givaren?
Senast redigerat av chrillzter (14 januari 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

70 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#6
har för mig att det är en insex eller torx skruv bara sen drar du den bara rakt ut

1 298 Inlägg
14 januari 2011
#7
faktajuck skrev:
har för mig att det är en insex eller torx skruv bara sen drar du den bara rakt ut

Då har den nog görat fast sig lite bara för den släpper inte. Men får kika på det närmre, tackar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

70 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#8
ah de e bara och rycka ut den med en tång eller nått och köpa en ny på skroten för de sitter inga kablar innuti iaf den känner av kuggen som sitter innanför och mäter hastigheten.

70 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#9
åh fan, nae sist jag bytte i sommras så var de ett vibrerande ljud vid vissa hastigheter när jag släppte gasen, det påstogs vara pinjongen. momentstagen är dom längsgående ett över och ett under axeln ? för det låter i princip som att man slår 2 metallbitar ihop.




Bensinskallen skrev:
De är inte pinjongen i alla fall

Pinjong = ingående axel/ drev som driver på kronhjulet.

Det som kan hända med pinjongen är lagerfel och/ eller kuggfel, båda medför att bakaxeln skulle leva rövare konstant och slitas väldigt fort. Missljud från pinjongen har hög frekvens som beror av bilens hastighet, stämmer inte riktigt in på din beskrivning "klonkande".


Om det bara är ETT klonk du hör när du belastar/ avlastar drivlinan så är jag 75% säker på att det är momentstagen/ dess bussningar som låter. Stagen förhindrar att bakaxeln vrider sig


Sök