Green/Red- stuff, bra eller an*s?

jocke_gronberg
16 januari 2011 · 4 586 Inlägg

Har green stuff på 850n. när bromsarna blev riktigt varma så skrek det om dom.

hade även inte samma bromsverkan när dom var kalla som orginal.

Kommer köra med slitzade bromskivor och orginal belägg kommer fungera bra

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 januari 2011)

Christian S
16 januari 2011 · 4 816 Inlägg

drazen_gti skrev:
EBC verkar funka på volvo, det är många volvoägare som kör med dom och är asnöjda. Jag har greenstuff på supran och dom åker ner i papperskorgen så fort mina nya har kommit! Sämre skit får man leta efter! Mitt råd är att köpa ordentliga grejer...

jag håller inte med om att dom funkar på volvo, jag har testat både green, red och yellowstuff och tycker inte alls att dom håller måttet trots att när jag körde med yellowstuffbeläggen även hade deras "sportskivor".

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
drazen_gti
16 januari 2011 · 807 Inlägg

Christian S skrev:

drazen_gti skrev:
EBC verkar funka på volvo, det är många volvoägare som kör med dom och är asnöjda. Jag har greenstuff på supran och dom åker ner i papperskorgen så fort mina nya har kommit! Sämre skit får man leta efter! Mitt råd är att köpa ordentliga grejer...

jag håller inte med om att dom funkar på volvo, jag har testat både green, red och yellowstuff och tycker inte alls att dom håller måttet trots att när jag körde med yellowstuffbeläggen även hade deras "sportskivor".

Det är många volvoägare som är asnöjda med dessa på massa forum, dom är så otroligt bra och så är det coolt när det syns gröna belägg:) Det var lite ironi i det hela från min sida, det jag menar är att det är skitbelägg...

I'd rather die like a man, than live like a coward
Mange_C5
16 januari 2011 · 220 Inlägg

Vitamin skrev:

Mange_C5 skrev:

Christian S skrev:
Du kan ju börja med att byta till 302mm bromsar, bara det blir skillnad mot dom 280mm som du har nu.
Dom större bromsarna sitter på S/V70 R & C70 T5, det enda du behöver är bygeln som håller oket samt bromsskiva (funkar även att ta 305mm bromsskiva ifrån S60,V70N,XC70,S80)

Hur menar du?? Större skivor enbart? Förklara gärna hur det blir skillnad (mer än diameter). neutral

Det står ju vad som behövs
Bygeln och bromsskiva


Dit med större skivor (305mm från s40n passar oxå) Sen monterar man byglarna som flyttar bromsoken längre ut på dom större skivorna


Ju längre ut på skivan man applicerar kraften, desto mindre kraft krävs det för att uppnå samma bromsmoment.

Man kan behöva byta bromsslangarna oxå

Det är jag med på  smile (det stod bara att det blir skillnad men inte hur)
Och I och med det, bör man också tillägga att utväxlingen gör att pedalkänslan minskar och att det därför är lättare att låsa ett hjul än med en mindre skiva.

Trådskrivaren avsåg att endast byta beläggen, det är en dyrare lösning med att dessutom byta skivor om det nu inte skall göras iallafall..

Större skivor kan man ha nytta av om man tex skall öka hävstångseffekten (som Vitamin nämner), öka massan för bättre kylning, konstant överhettar racebelägg/skivor (dvs för små för ändamålet) och av den anledningen behöver större ok/skivor eller rent ytseendemässigt.

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 januari 2011 · 10 427 Inlägg

drazen_gti skrev:
Det är många volvoägare som är asnöjda med dessa på massa forum, dom är så otroligt bra och så är det coolt när det syns gröna beläggsmile Det var lite ironi i det hela från min sida, det jag menar är att det är skitbelägg...

Frågan är bara vad man jämför med. Om man åkt på slitna originalbelägg innan och byter till EBC Green stuff så kanske känslan blir - "woooow" samtidigt som beläggen är gröna - "wooow" = asnöjd.
Lika som när man byter från originalbelägg till nya originalbelägg - "wooow".

Bör nästan prova olika belägg "samtidigt" för att kunna jämföra anser jag.

**

Finns ju fler brittiska fabrikat än EBC, tex Ferodo att testa wink

drazen_gti
18 januari 2011 · 807 Inlägg

steifan skrev:

drazen_gti skrev:
Det är många volvoägare som är asnöjda med dessa på massa forum, dom är så otroligt bra och så är det coolt när det syns gröna beläggsmile Det var lite ironi i det hela från min sida, det jag menar är att det är skitbelägg...

Frågan är bara vad man jämför med. Om man åkt på slitna originalbelägg innan och byter till EBC Green stuff så kanske känslan blir - "woooow" samtidigt som beläggen är gröna - "wooow" = asnöjd.
Lika som när man byter från originalbelägg till nya originalbelägg - "wooow".

Bör nästan prova olika belägg "samtidigt" för att kunna jämföra anser jag.

**

Finns ju fler brittiska fabrikat än EBC, tex Ferodo att testa wink

ferrodo är ju nåt helt annat, jag hade deras ds performance på en av bilarna, jävlar vad det bet i! Dammade som fan dock men det är bara o tvätta:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang