3870
Sök

Green/Red- stuff, bra eller an*s?

Bäst
250 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#1
Beläggen börjar ta slut på 850in, tänkte köpa några värre så man får stopp på det 2 ton tunga aset..
Har kollat runt lite ANG. Redstuff alt. green. Hört både det ena och det andra om dom...
Tänkte köra Red fram och Green bak med org skivor till en början...

Men som sagt, är det värt att lägga 2500:- på några belägg eller ska jag satsa på nått annat märke, ett helt kitt till framvagnen med både skiva och belägg för samma peng + lite till?

Någon som är erfaren av detta? wink

MVH,
Senast redigerat av vitto (14 januari 2011)

Burna bör man annars dör man!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
14 januari 2011
#2

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

7 274 Inlägg
15 januari 2011
#3
www.peansweden.com Han har svar på allt! smile


Bäst
250 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#4
Endless, 4k för belägg fram är lite saftigt för mig (A)

Peansweden sidan hamna under favoriter direkt! wink

Tack för svaren men frågan kvarstår, är det bara att rata "Stuff" och satsa på nått annat märke, EX. Brembo, stoptech etc. etc.

MVH

Burna bör man annars dör man!

7 274 Inlägg
15 januari 2011
#5
Jag har aldrig blivit imponerad av dom.
Polarens green stuff belägg gick åt alldeles för fort innan ett belägg tappade själva ytan...

Jag kommer då aldrig köpa såna oavsett bil.


295 Inlägg
15 januari 2011
#6
beror väl på. peanswedens grejer har man ju bara hört gott om, men jag har greenstuff på s40'n och är jävligt nöjd!
Dammar typ 0 och är tysta...

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

719 Inlägg
15 januari 2011
#7
Körde redstuff på min 850, inga problem mkt bättre än orginalbelägg.
Ingen bankörning dock, tror inte dom blir så långlivade då.

295 Inlägg
15 januari 2011
#8
samma här , inte en meter bankörning på mina greenstuff (än så länge iaf).

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Bäst
250 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#9
Hmm, som sagt detta är varför jag är så fundersam tongue
Hade en polare som körde red fram green bak och han hade aldrig några problem...
Det bilen kommer göra i sommar är att busköras lite, bilträffar osv, ingen bana smile
Ska nog testa red i sommar och om dom inte är det jag vill ha så kan man ju fixa nya till nästa sommar smile

Burna bör man annars dör man!

719 Inlägg
15 januari 2011
#10
Om du bestämmer dig för redstuff/grenstuff så rekommenderar jag dig att köpa från england, priset är ca50% billigare där än sverige

Front EBC Redstuff Brake Pads VOLVO 850 2.3 Turbo 93-97 - 765,24 kr
Sen kostar frakten några kronor oxå

Bäst
250 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#11
Det var ju en liten skillnad tongue
Hittade inga i sverige för under 1300:-

MVH


Vitamin skrev:
Om du bestämmer dig för redstuff/grenstuff så rekommenderar jag dig att köpa från england, priset är ca50% billigare där än sverige

Front EBC Redstuff Brake Pads VOLVO 850 2.3 Turbo 93-97 - 765,24 kr
Sen kostar frakten några kronor oxå

Burna bör man annars dör man!

Lindén
122 Inlägg
15 januari 2011
#12
Jag kör med yellowstuff fram och orginal bak på min 945a och det funkar riktigt bra tycker jag.
Dom tar kanse aningen sämre när de är iskalla men när man bromsat någon gång är det bra bett!
Senast redigerat av Cableguy (15 januari 2011)


1 338 Inlägg
15 januari 2011
#13
Green stuff är som original kanske lite bättre och dammar mindre.
Redstuff är för lite mer inspirerat på gatan typ
Yellowstuff klarar bana sägs det fast mer för motorstarka gatbilar.

Har kört med redstuff höll förvånansvärt länge med tanke på användningen och tog bra.
Kör med yellowstuff nu fram och bak.  Dem nya behöver inte värmas för att greppa bra.
sen visserligen greppar dem bättre när dem e varma..

Är nöjd med dem 2 olika jag testat ialf.

sen har ju EBC riktiga racebelägg som är enbart för bana.
om man e ute efter det.

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

4 822 Inlägg
15 januari 2011
#14
vitto skrev:
Beläggen börjar ta slut på 850in, tänkte köpa några värre så man får stopp på det 2 ton tunga aset..
Har kollat runt lite ANG. Redstuff alt. green. Hört både det ena och det andra om dom...
Tänkte köra Red fram och Green bak med org skivor till en början...

Men som sagt, är det värt att lägga 2500:- på några belägg eller ska jag satsa på nått annat märke, ett helt kitt till framvagnen med både skiva och belägg för samma peng + lite till?

Någon som är erfaren av detta? wink

MVH,

Du kan ju börja med att byta till 302mm bromsar, bara det blir skillnad mot dom 280mm som du har nu.
Dom större bromsarna sitter på S/V70 R & C70 T5, det enda du behöver är bygeln som håller oket samt bromsskiva (funkar även att ta 305mm bromsskiva ifrån S60,V70N,XC70,S80)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

371 Inlägg
15 januari 2011
#15
Jag har och kör med greenstuff fram och bak. Både på gata och bana och är mycket nöjd med dessa.
Kommer fortsätta köra med dessa till jag tar klivet upp till större skivor och ok.


Bäst
250 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#16
Tack för alla svar!

Ska börja med att fixa red fram och bak, blir väl större skivor sen. Blir nog bra detta big_smile

Och det jag kommit fram till är att det är bra med stuff belägg OM man inte kör dom "sämsta" (green) på bana, då är det klart dom inte pallar. Men rätt belägg till rätt omständigheter så funkar dom!
Green: Lite bättre än orginal, inga racing belägg..
Red: För mer motorstarka fordon, lite mer racing tongue
Yellow: För bana men även vassare gatbilar.

Sen har ju EBC som sagt ganska många andra belägg för endurance race ETC..

Hoppas detta hjälper mer än bara mig på sökandet efter bra belägg smile

Burna bör man annars dör man!

220 Inlägg
15 januari 2011
#17
Christian S skrev:
vitto skrev:
Beläggen börjar ta slut på 850in, tänkte köpa några värre så man får stopp på det 2 ton tunga aset..
Har kollat runt lite ANG. Redstuff alt. green. Hört både det ena och det andra om dom...
Tänkte köra Red fram och Green bak med org skivor till en början...

Men som sagt, är det värt att lägga 2500:- på några belägg eller ska jag satsa på nått annat märke, ett helt kitt till framvagnen med både skiva och belägg för samma peng + lite till?

Någon som är erfaren av detta? wink

MVH,

Du kan ju börja med att byta till 302mm bromsar, bara det blir skillnad mot dom 280mm som du har nu.
Dom större bromsarna sitter på S/V70 R & C70 T5, det enda du behöver är bygeln som håller oket samt bromsskiva (funkar även att ta 305mm bromsskiva ifrån S60,V70N,XC70,S80)

Hur menar du?? Större skivor enbart? Förklara gärna hur det blir skillnad (mer än diameter). neutral

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

719 Inlägg
15 januari 2011
#18
Mange_C5 skrev:
Christian S skrev:
vitto skrev:
Beläggen börjar ta slut på 850in, tänkte köpa några värre så man får stopp på det 2 ton tunga aset..
Har kollat runt lite ANG. Redstuff alt. green. Hört både det ena och det andra om dom...
Tänkte köra Red fram och Green bak med org skivor till en början...

Men som sagt, är det värt att lägga 2500:- på några belägg eller ska jag satsa på nått annat märke, ett helt kitt till framvagnen med både skiva och belägg för samma peng + lite till?

Någon som är erfaren av detta? wink

MVH,

Du kan ju börja med att byta till 302mm bromsar, bara det blir skillnad mot dom 280mm som du har nu.
Dom större bromsarna sitter på S/V70 R & C70 T5, det enda du behöver är bygeln som håller oket samt bromsskiva (funkar även att ta 305mm bromsskiva ifrån S60,V70N,XC70,S80)

Hur menar du?? Större skivor enbart? Förklara gärna hur det blir skillnad (mer än diameter). neutral

Det står ju vad som behövs
Bygeln och bromsskiva


Dit med större skivor (305mm från s40n passar oxå) Sen monterar man byglarna som flyttar bromsoken längre ut på dom större skivorna


Ju längre ut på skivan man applicerar kraften, desto mindre kraft krävs det för att uppnå samma bromsmoment.

Man kan behöva byta bromsslangarna oxå

4 822 Inlägg
16 januari 2011
#19
Vitamin skrev:
Mange_C5 skrev:
Christian S skrev:
Du kan ju börja med att byta till 302mm bromsar, bara det blir skillnad mot dom 280mm som du har nu.
Dom större bromsarna sitter på S/V70 R & C70 T5, det enda du behöver är bygeln som håller oket samt bromsskiva (funkar även att ta 305mm bromsskiva ifrån S60,V70N,XC70,S80)

Hur menar du?? Större skivor enbart? Förklara gärna hur det blir skillnad (mer än diameter). neutral

Det står ju vad som behövs
Bygeln och bromsskiva


Dit med större skivor (305mm från s40n passar oxå) Sen monterar man byglarna som flyttar bromsoken längre ut på dom större skivorna


Ju längre ut på skivan man applicerar kraften, desto mindre kraft krävs det för att uppnå samma bromsmoment.

Man kan behöva byta bromsslangarna oxå

man behöver inte byta bromssslangar, när jag bytte till performance line bromsarna (320mm) på min förra V70 så sket jag i att byta bromsslangarna och det fungerade alldeles utmärkt trots att man igentligen ska byta till längre.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

807 Inlägg
16 januari 2011
#20
EBC verkar funka på volvo, det är många volvoägare som kör med dom och är asnöjda. Jag har greenstuff på supran och dom åker ner i papperskorgen så fort mina nya har kommit! Sämre skit får man leta efter! Mitt råd är att köpa ordentliga grejer...

I'd rather die like a man, than live like a coward


Sök