Importera bil själv från england

Tobban88
15 januari 2011 · 46 Inlägg

som rubriken lyder har jag planer på att själv importera en bil från england.
sist jag tog hem en bil från england gjorde jag det via en firma, och vart redigt blåst och det vill jag inte vara med om igen, så vill först se bilen innan jag köper den!!

någon som gjort det här på forumet och har lust att dela med sig lite av de praktiska delarna?

hur du gick till väga med ex betalning, resa från england (båt osv) till sverige, gärna så detaljerat som möjligt

vore ytterst tacksam för lite hjälpsamma svar=)

mvh tobbe

Volvette Timmerman
6 februari 2011 · 114 Inlägg

Jag har likaså jag en bil på G från england och är sugen på att veta vad det är 1. vad som skall göras och 2 vad det kostar för att göra den körbar och laglig i sverige.

Bebben Legitimerad besserwisser
6 februari 2011 · 921 Inlägg

Var över och hämtade två bilar i somras.

Vi tog flyget dit, blev upphämtade av en av säljarna på Stanstead.
Pengar hade de fixat i förväg
Såg bilarna och köpte dem.
Sen körde vi heeeela vägen hem. Vi var två personer per bil, så det gick bra.
Vi tog tåget under kanalen, och det var dyyyyrt. £155 tror jag vi betalade per bil. Smidigt, tog bara 20 minuter dock.
Sen körde vi till Puttgarden, tog färjan över till Rödby (60€ tror jag), sen till Köpenhamn och bron över till Sverige (glömt vad det kostade). Sen hela vägen hem.

Sen soppa på det naturligtvis.

En sak som kan vara väldigt bra också är att försäkra bilen i förväg, och såvitt jag vet är det endast IF som har den typen av föräkringar. Allt de behöver är info om bilen samt chassinumret. Försäkringen är dyr och gäller bara 30 dagar, men det är en helförsäkring som täcker allt. Tror den kostade närmare 4 000kr.

Tyvärr är båda bilarna sålda i Sverige innan de blev svenskreggade, så hur knepigt det är får du kolla upp med just den modellen du ska ta hem.

[EDIT]
Saken är ju att när brittiska transportverket godkänt ägarbytet på bilen, så kommer den stå som "avregistrerad" i deras register.
Så under tiden du köpt bilen tills du reggar in den i sverige så är den inte registrerad någonstans.

Senast redigerat av Bebben (6 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang