2569
Sök

Overdrive låda på amazon, byta bakaxel?

37 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Hallå första gången ja gör detta, men jag har en 121 från 60 med en vanlig fyrväxlad låda, om ja ska bygga på en overdrive låda på bilen måsta ja då byta bakaxel? för att få rätt utväxling. och vart man isåfall kan få tag på det?


612 Inlägg
16 januari 2011
#2
Vad som är "rätt" utväxling är en kombination av motoreffekt, motorkaraktär och vilka varvtal föraren vill åka på i olika farter... wink

37 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#3
Okej, motorn går bra och jag har en vveber trettisexa på den nu, varvar ganska mycket i 110km/h,  och varvet får jag ned lite och får upp farten lite extra med en overdrive låda då?


23 Inlägg
16 januari 2011
#4
Hej ,
Är det den rödvita Amzonen du tänker sätta en overdrive på eller någon anna , du skriver att det är en från -60, är det en B16 eller har du B18 i den , vad jag vet så fanns det aldrig någon overdrive till -60 ell äldre men till B18/20 passar alla overdrive lådor från 140 serien också och du behöver inte byta bakaxel
det är svårt att berätta vad du behöver då jag inte vet exakt vad för motor mm du har

Hör av dig så ska jag svara så gott det går

Volvo 164E

23 Inlägg
16 januari 2011
#5
Det mesta går att kombinera och som jag förstår så har du en B18/20 i din Amazon   -60 ?????
ser inte ut att vara det

Volvo 164E

37 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#6
Bilen är från 69. med en b20 motor mvh


23 Inlägg
17 januari 2011
#7
OK DÅ ÄR DET BARA SÄTTA DIT EN OVERDRIVE, INTE NÅGOT BEHOV ATT BYTA BAKAXEL + ATT DET FINNS NOG INTE NÅGON , EVENTUELLT FRÅN EN COMBI , MEN DU KAN KÖRA MED DEN DU HAR ,
DET BLIR PERFEKT  DET BLIR EN HELT ANNAN BIL ATT KÖRA I LANDSVÄGSFART
DET GÅR ATT SÄTTA DIT EN OVERDRIVE FRÅN EN 240 OCKSÅ MEN DÅ MÅSTE DU HA EN ANNA SVÄNGHJUSKÅPA SOM ÄR TILL B20 MEN EN 240LÅDA SOM SATT PÅ 1975-76 ÅRS 240 MED B20

MVH Janne

Volvo 164E

37 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#8
Okej för jag event, en overdrive från en 142a på G så det blir nog bra då. men det är bara att skruva på den på växellådan och skaffa en kortare kardan? och koppla in den då, Tack så hemskt mycket för hjälpen då jag inte hittat något riktigt att gå efter på internet. Mvh


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 januari 2011
#9
Japp, bara smacka dit, kortare kardan och lite ström till od:n så fungerar det wink


37 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#10
Okej hur kopplar ja in det då? lite enkelt mvh


5 111 Inlägg
19 januari 2011
#11
KÅGEBO165 skrev:
OK DÅ ÄR DET BARA SÄTTA DIT EN OVERDRIVE, INTE NÅGOT BEHOV ATT BYTA BAKAXEL + ATT DET FINNS NOG INTE NÅGON , EVENTUELLT FRÅN EN COMBI , MEN DU KAN KÖRA MED DEN DU HAR ,
DET BLIR PERFEKT  DET BLIR EN HELT ANNAN BIL ATT KÖRA I LANDSVÄGSFART
DET GÅR ATT SÄTTA DIT EN OVERDRIVE FRÅN EN 240 OCKSÅ MEN DÅ MÅSTE DU HA EN ANNA SVÄNGHJUSKÅPA SOM ÄR TILL B20 MEN EN 240LÅDA SOM SATT PÅ 1975-76 ÅRS 240 MED B20

MVH Janne

Nja, inte riktigt rätt.
1975 års 240 har de gamla M40 och M41-lådorna kvar som bultar rakt på Amazonkåpan.
1976 kommer M45 och M46, och det året är också det sista för b20-motorn som bara sitter i 242L.
Så ska man ha M46 (eller M45) mot B20 så är det en kåpa från 242 L -76 som gäller. I gengäld kan du ju använda vilken M45 eller 46 som helst...kanske även M47..mot den kåpan.


37 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#12
hade tänkt min vanliga m40 låda men då bara skruva på en overdrive låda efter, då det blir en m41 om ja fattat det rätt?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 januari 2011
#13
Finns lite olika varianter. Det finns en givare på lådan, ska göra det i alla fall, som känner av när du har spaken i 4:an. Jag vill minnas att den givaren då jordar, och den ska då eventuellt kopplas till od-reläets reläets jord. Sen kopplar du plus från solenoiden till od:reläts utgång. "remote" på relät till knappen på spaken som du kopplar, och vanlig hedlig matning till reläet och knappen. Jord från solenoiden till karossen bara.

Borde gå att koppla så. Vill minnas att givaren eventuellt ska vara kopplad till jorden på solenoiden men vet inte hur de ska hänga ihop då. "Min lilla teori" borde fungera också


23 Inlägg
19 januari 2011
#14
Volvo544special65 skrev:
KÅGEBO165 skrev:
OK DÅ ÄR DET BARA SÄTTA DIT EN OVERDRIVE, INTE NÅGOT BEHOV ATT BYTA BAKAXEL + ATT DET FINNS NOG INTE NÅGON , EVENTUELLT FRÅN EN COMBI , MEN DU KAN KÖRA MED DEN DU HAR ,
DET BLIR PERFEKT  DET BLIR EN HELT ANNAN BIL ATT KÖRA I LANDSVÄGSFART
DET GÅR ATT SÄTTA DIT EN OVERDRIVE FRÅN EN 240 OCKSÅ MEN DÅ MÅSTE DU HA EN ANNA SVÄNGHJUSKÅPA SOM ÄR TILL B20 MEN EN 240LÅDA SOM SATT PÅ 1975-76 ÅRS 240 MED B20

MVH Janne

Nja, inte riktigt rätt.
1975 års 240 har de gamla M40 och M41-lådorna kvar som bultar rakt på Amazonkåpan.
1976 kommer M45 och M46, och det året är också det sista för b20-motorn som bara sitter i 242L.
Så ska man ha M46 (eller M45) mot B20 så är det en kåpa från 242 L -76 som gäller. I gengäld kan du ju använda vilken M45 eller 46 som helst...kanske även M47..mot den kåpan.

Jag menar att det går att sätta dit en overdrive men givetvis komplett inte bara OD -delen
utan med själva växellådan me för det är en annan genomgående huvudaxel i lådan där dom
flesta dreven sitter , ja det kan nog var rätt i vissa delar, man måste  eller jag fick modifiera hålet där
axlarna ska in när man växlar , alltså på svänghjulskåpan  om du förstår vad jag menar, hålet var för grunt så vissa växlar gick inte in helt enkelt, kåpan jag annväde var från en -76a och M46 an var från
en -84a, det finns faktiskt lite olika M46 lådor i detaljerna på svänghjulskåpan, men inget är omjligt om amn vill skruva

LYCKA TILL MED MONTERINGEN

Volvo 164E

23 Inlägg
19 januari 2011
#15
amazon_axel skrev:
hade tänkt min vanliga m40 låda men då bara skruva på en overdrive låda efter, då det blir en m41 om ja fattat det rätt?

Du måste använda en genomgående axel till en OD-låda så lättast är att byta komplett
men allt går om man vill skruva

LYCKA TILL !!

Volvo 164E

23 Inlägg
19 januari 2011
#16
amazon_axel skrev:
Bilen är från 69. med en b20 motor mvh

Min 145 med B20 som är på garaget har en OD från en 240-84 med B230
och en svänghjulskåpa från en -76a med B20, sedan måste du mopdifiera växellådsbalken och koppla elen beroende från vilken årsmodell , men allt går att kombinera på olika sätt

//

Volvo 164E

37 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#17
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1043626 

Hade det fungerat att dra på den, fasst jag byter locket på växellådan så ja får lång spak, och måste ja ta loss sprängkåpan från motorn med, eller räcker det att ta loss lådan från kåpan? mvh


23 Inlägg
20 januari 2011
#18
amazon_axel skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=volvo_142racing&cat=111554&image=1043626 

Hade det fungerat att dra på den, fasst jag byter locket på växellådan så ja får lång spak, och måste ja ta loss sprängkåpan från motorn med, eller räcker det att ta loss lådan från kåpan? mvh

Vad menar du ? Dra på den  ???

En låda med OD- från 140 serien passar rakt av men du bör ta en från dom senare årsmodellerna
p,g virekopplings reglage
Och sätta dit lock med lång spak går alldeles utmärkt, om du använder en 140 OD behöer du inte ta låss
sprängkåpan

Volvo 164E

37 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#19
Okej då borde de fungera, tar bara dom fyra bultarna mellan växellådan och sprängkåpan, hade dom senare 140 modellerna hydralkoppling eller? mvh


5 111 Inlägg
20 januari 2011
#20
Är väl wirekoppling på alla 140.
Har du en 69ans Amazon borde du ju ha det också... Sitter väl 69-70



Sök