Alltså.. För det första kan du säga hejdå till din gräns på 20 tusen. Då ett seriöst och bra motorbygge kostar en hel del.. Sen att ni meckar själv, det förutsätter alla, för annars snackar vi HELT andra summor.
Du kan åka mewd din 530 orginal topp. Porta och plana den lite. Köra med en lite roligare orginal kam, helst en V-kam.
Sedan turbo kan du satsa på ett billigt kina aggregat istället för en rent förstor lastbilsturbo som du inte kommer komma någon vart med innan 4-5 tusen varv.
En t04e från Klracing går loss på 3000 ungerfär. Eller en tb-58 (samma turbo fast 360 lager) kostar 4,5. Och dom kan du kräma ur mer effekt än en 19t.
Sen är det H-profil stakar som gäller, orginal turbo kolvar kan du åka med. Ska du tvunget byta kolvar så kan du köpa stakar o kolvar på spm.
Sedan behöver du nya spridare, och 380-400 cc är RENT för små.. Vanliga gröna r spridare (968or) ligger på 465cc och räcker uppåt 300hk ungefär.. Så ungefär 600 cc är att rekommendera.
Du behöver även nya bultar till Veven o toppen, 12:9 kvalité tycker jag eller ARP bult (2000kr)
Sedan behöver du även en schysst topplockspackning ( MLS hade jag satsat på, 2000kr)
Sedan en bra och stark koppling ( jag kör m90 med sach 712 tryckplattan och orginal lamell, kostade mig 5300 ungefär)
Slutligen skall allting viktas och balanseras och där går några kronor..
Sedan behöver du ett sprut och slutligen en mappning.
Enkelt räknat kan man säga:
Topp ~500 för planing ( finns billigare )
Turbo ~3000-4500
Spridare ~3000-4000 (Om du inte kommer över något billigare)
Grenrör - Kan du köra orginal eller bygga eget/köpa annat
Kolvar & Stakar ~8000
Sprut ~5000 (för ett Mega Squirt) Sedan ca 5000 för inkoppling.
Mappning ~10000, Brukar ligga där runtomkring.
Sedan kommer allt annat som avgassystem, kan du köpa billigt på biltema, diff (slungdiffen är inte något över sig.. satsa på åtminstånde en locker för 3400kr)
Tändstift, olja, oljefilter, sportluftfilter, gärna lite väghållning osv osv..
Lågt räknat utan avgassystem, olja, diff osv osv hamnar man på ca 34500kr..
Hoppas det hjälpte lite..
Senast redigerat av Jonasarvidsson (17 januari 2011)