3473
Sök

Nu skall min 940 trimmas

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#21
save423 skrev:
Kibil skrev:
Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

Jag tror du kan glömma att besikta med den motorn du har om du ska ha så mycket som 300-350 pållar.. du lär bli tvungen att ha en besiktningsmotor så du vet att den gå igenom... tyvärr är det väldigt många som har det på det viset...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#22
Alka0512 skrev:
En sak jag tycker du verkar ha "glömt" är styrsystem, kommer du köra med original? Känns som att det är lite onödigt att bygga en seriös och fin motor, och sen köra original styrsystem. Men det är ju bara jag..
Blir nog ett roligt projekt!

nä jag har inte funderat så mycket på styrsystemet utan hade väll tänkt fixa motorn och sen ta styrsystem efter effekten men om du har tips på vilket system som funkar så kom gärna med tips smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#23
Danne_1977 skrev:
save423 skrev:
Kibil skrev:
Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

Jag tror du kan glömma att besikta med den motorn du har om du ska ha så mycket som 300-350 pållar.. du lär bli tvungen att ha en besiktningsmotor så du vet att den gå igenom... tyvärr är det väldigt många som har det på det viset...

aa okej neutral tack för svar där iallafall. men jag ska kolla upp detta med besiktningskillarna nu när bilen besiktas i slutet av feb.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#24
save423 skrev:
Danne_1977 skrev:
save423 skrev:

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

Jag tror du kan glömma att besikta med den motorn du har om du ska ha så mycket som 300-350 pållar.. du lär bli tvungen att ha en besiktningsmotor så du vet att den gå igenom... tyvärr är det väldigt många som har det på det viset...

aa okej neutral tack för svar där iallafall. men jag ska kolla upp detta med besiktningskillarna nu när bilen besiktas i slutet av feb.

Förmodligen kommer dom att säga att du bör hålla dig inom gränserna för vad 9 serien är godkänd för, ja såvida du inte ligger bara några få hästar och Nm över vad som är tillåtet vill säga.. då går det nog bra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 januari 2011
#25
Köp ett vettigt styrsystem och bygg sedan efter de...

Köp h-profilstakar och kör med original turbokolvar. Det bör räcka...

Köp en lastbilsturbo. Billig men blir lätt ketchup med dem.

Köp inte den största IC du hittar. Köp en som passar bra istället.

Satsa på spridare som flödar runt 6-800cc så du inte behöver belasta dem till fullt hela tiden.


Men tänk på att de kommer att skena iväg i pris. Är ju rätt dyrt. Sen ska de mappas om du inte kan göra sådant själv.


Men en saabmotor borde inte vara så svår att skrämma upp till 400hk. Är ju "bara" att köpa en bmwlåda och svetsa om sprängkåpan så lär de väl funka.


De borde gå att regga med en saab fulltryckare då de går att regga med volvos t5or men finns en FAQ här på forumet om motorbyte osv och har för mig att de står att om den är nyare än 93 så är de lite jobbigt att byta motor

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#26
Boostrider skrev:
Köp ett vettigt styrsystem och bygg sedan efter de...

Köp h-profilstakar och kör med original turbokolvar. Det bör räcka...

Köp en lastbilsturbo. Billig men blir lätt ketchup med dem.

Köp inte den största IC du hittar. Köp en som passar bra istället.

Satsa på spridare som flödar runt 6-800cc så du inte behöver belasta dem till fullt hela tiden.


Men tänk på att de kommer att skena iväg i pris. Är ju rätt dyrt. Sen ska de mappas om du inte kan göra sådant själv.


Men en saabmotor borde inte vara så svår att skrämma upp till 400hk. Är ju "bara" att köpa en bmwlåda och svetsa om sprängkåpan så lär de väl funka.


De borde gå att regga med en saab fulltryckare då de går att regga med volvos t5or men finns en FAQ här på forumet om motorbyte osv och har för mig att de står att om den är nyare än 93 så är de lite jobbigt att byta motor

Vem har snackat nåt om Saab.. ??  hehe 

Fortfarande så tror jag på Orginalmotorn...  samt att borra upp block och montera en 19t turbo...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#27
Danne_1977 skrev:
save423 skrev:
Danne_1977 skrev:

Jag tror du kan glömma att besikta med den motorn du har om du ska ha så mycket som 300-350 pållar.. du lär bli tvungen att ha en besiktningsmotor så du vet att den gå igenom... tyvärr är det väldigt många som har det på det viset...

aa okej neutral tack för svar där iallafall. men jag ska kolla upp detta med besiktningskillarna nu när bilen besiktas i slutet av feb.

Förmodligen kommer dom att säga att du bör hålla dig inom gränserna för vad 9 serien är godkänd för, ja såvida du inte ligger bara några få hästar och Nm över vad som är tillåtet vill säga.. då går det nog bra..

aa okej men vad är gränsen för 9 serien då?



Satsa på spridare som flödar runt 6-800cc så du inte behöver belasta dem till fullt hela tiden.
läste på turbo performance club att det skulle räcka med ca 400 cc?

De borde gå att regga med en saab fulltryckare då de går att regga med volvos t5or men finns en FAQ här på forumet om motorbyte osv och har för mig att de står att om den är nyare än 93 så är de lite jobbigt att byta motor
det är en 93:a men vill ju inte sitta och köra runt med en saab motor i min bil wink

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#28
tror jag siktar på orginalmotorn och fixar till den istället smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#29
Volvo 7-9 serien är godkänd för 238 Pållar max och en vrid på max 310Nm... har jag för mig att det var..

Tror 400cc borde vara nåt att kolla upp ...

Det finns massa begagnade grejer att få tag på.. tex 19t turbo för ca 4000:- osv osv... håll bara koll på blocket o se vad som finns där..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#30
1.    M90 låda.[]
2.    Koppling []
3.    Slungdiff (diffbroms)[]
4.    Spridare minst 380cc []
5.    Bygg om AMM p s s att du ökar dess area lika mycket som du ökade spridare i procent räknat(nytt rör till AMM, transplantera gamla elektroniken)? []
6.    Turbo 18T/19T med vinklat avgashus []
7.    3” avgassystem []
8.    M30 topp med större ventiler []
9.    Kam A eller vx3 []
10.    Chip? []
11.    Ställbar BTR? []
12.    Lambdamätare []
13.    Större intercooler? []
14.    Fördelare, rotor,  flamfälla, stift, soppafilter. []


hittade denna listan på turboperformanceclub vad tycker ni låter det vettigt eller?

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#31
Ser bra ut.. det där kommer att kosta mer än 20 tusen... beroende på hur billigt du kan komma över grejerna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

536 Inlägg
17 januari 2011
#32
Alltså.. För det första kan du säga hejdå till din gräns på 20 tusen. Då ett seriöst och bra motorbygge kostar en hel del.. Sen att ni meckar själv, det förutsätter alla, för annars snackar vi HELT andra summor.

Du kan åka mewd din 530 orginal topp. Porta och plana den lite. Köra med en lite roligare orginal kam, helst en V-kam.

Sedan turbo kan du satsa på ett billigt kina aggregat istället för en rent förstor lastbilsturbo som du inte kommer komma någon vart med innan 4-5 tusen varv.

En t04e från Klracing går loss på 3000 ungerfär. Eller en tb-58 (samma turbo fast 360 lager) kostar 4,5. Och dom kan du kräma ur mer effekt än en 19t.

Sen är det H-profil stakar som gäller, orginal turbo kolvar kan du åka med. Ska du tvunget byta kolvar så kan du köpa stakar o kolvar på spm.

Sedan behöver du nya spridare, och 380-400 cc är RENT för små.. Vanliga gröna r spridare (968or) ligger på 465cc och räcker uppåt 300hk ungefär.. Så ungefär 600 cc är att rekommendera.

Du behöver även nya bultar till Veven o toppen, 12:9 kvalité tycker jag eller ARP bult (2000kr)
Sedan behöver du även en schysst topplockspackning ( MLS hade jag satsat på, 2000kr)

Sedan en bra och stark koppling ( jag kör m90 med sach 712 tryckplattan och orginal lamell, kostade mig 5300 ungefär)

Slutligen skall allting viktas och balanseras och där går några kronor..

Sedan behöver du ett sprut och slutligen en mappning.

Enkelt räknat kan man säga:

Topp ~500 för planing ( finns billigare )
Turbo ~3000-4500
Spridare ~3000-4000 (Om du inte kommer över något billigare)
Grenrör - Kan du köra orginal eller bygga eget/köpa annat
Kolvar & Stakar ~8000
Sprut ~5000 (för ett Mega Squirt) Sedan ca 5000 för inkoppling.
Mappning ~10000, Brukar ligga där runtomkring.

Sedan kommer allt annat som avgassystem, kan du köpa billigt på biltema, diff (slungdiffen är inte något över sig.. satsa på åtminstånde en locker för 3400kr)
Tändstift, olja, oljefilter, sportluftfilter, gärna lite väghållning osv osv..

Lågt räknat utan avgassystem, olja, diff osv osv hamnar man på ca 34500kr..

Hoppas det hjälpte lite..
Senast redigerat av Jonasarvidsson (17 januari 2011)


3 292 Inlägg
17 januari 2011
#33
Ja som jag skrev tidigare.. ett seriöst och bra bygge landar på ca 35 tusen... om inte mer.. beroende på pris på grejer osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#34
okej danne1977 tror dig när du säger att jag spräcker min "budget" men drömma går ju wink

okej jonasarvidsson det hjälper helt klart skall kolla upp lita har några ganska bra kontakter inom både sälj och verkstad så kan förhoppningsvis få allting lite billigare men skall som sagt kolla upp allting innan jag börjar ordentligt vilket förhoppningsvis blir i mitten av februari smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

lastbils chaufför
240 Inlägg
17 januari 2011
#35
detta kommer jag att följa med stort intresse, för jag planerar att göra något liknande med min 740, så mycket bilder och info TACK

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#36
Ja men du.... drömma måste man få göra.. big_smile.   

Men jag tycker du ska göra såhär.. köp ett bra grundämne till motor.. och bygg på den eftersom för då har du nåt att se fram emot.. ta lite i taget som du har råd.. och gör en liten projekttråd här så folk får se vad du pysslar med..

Sen när motorn är färdig så lyfter du i den i bilen...

Så kan du i lugn och ro bygga dig en bra motor samtidigt som du kan köra med bilen tills det är dags att lyfta i den i bilen.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#37
mustang1966 skrev:
detta kommer jag att följa med stort intresse, för jag planerar att göra något liknande med min 740, så mycket bilder och info TACK

Det finns massa olika sätt att trimma motorer på.. vissa gör si och vissa gör så... det som kan vara mest förvirrade är att folk säger att såhär ska du göra.. och andra säger att så ska du inte alls göra.. bäst att göra som man själv vill.. och använda sig av tips och råd från andra kunniga människor..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

30 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#38
Danne_1977 skrev:
Ja men du.... drömma måste man få göra.. big_smile.   

Men jag tycker du ska göra såhär.. köp ett bra grundämne till motor.. och bygg på den eftersom för då har du nåt att se fram emot.. ta lite i taget som du har råd.. och gör en liten projekttråd här så folk får se vad du pysslar med..

Sen när motorn är färdig så lyfter du i den i bilen...

Så kan du i lugn och ro bygga dig en bra motor samtidigt som du kan köra med bilen tills det är dags att lyfta i den i bilen.. big_smile

Ja precis cool
det tycker jag låter som en väldigt bra idè big_smile

mustang1966 ska lägga upp så mkt jag kan men kommer antagligen inte vara klar förän till sommarn smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

536 Inlägg
17 januari 2011
#39
save423 skrev:
okej danne1977 tror dig när du säger att jag spräcker min "budget" men drömma går ju wink

okej jonasarvidsson det hjälper helt klart skall kolla upp lita har några ganska bra kontakter inom både sälj och verkstad så kan förhoppningsvis få allting lite billigare men skall som sagt kolla upp allting innan jag börjar ordentligt vilket förhoppningsvis blir i mitten av februari smile

Ja precis som Danne1977 skrev innan så blir det så dyrt (tyvärr). Sedan måste du ha i åtanke att det inte alltid blir billigast med att tillverka själv ( tänkte på att du skrev att du hade kontakter inom verkstad ) osv osv..

Egentligen tycker jag att du ska satsa på en torsen diff.. kostar 6,5 för bara diffen och 9,5 för komplett bakaxel med diff. Men pengarna styr det förstår jag, för jag har samma problem själv=)

Om du vill slippa allt som är SVIN dyrt och ändå ha en rolig motor. Kan du snåltrimma lite. Köpa lite större turbo  (då funkar 19t som Danne1977 nämde innan) eller ett kina agg t04e, R spridare, 3 " LMM, och orginal chippade boxar. Sen kan du gärna komplera det med h profil stakar för att vara på den säkra sidan:) Så kanske du kommer snäppet över 300 hk. Och får en lagom rolig och inte för dyr motor. För då kan du hålla din budget med tanke på att du inte behöver mappa den då.

Kom bara ihåg att om du skall över 350, så kommer inte din m90 orka med riktigt (eller hur var det, vilken låda körde du?) Och då är det ZF låda från bmw som gäller, vilket innebär annat svänghjul, annan koppling och m47 kardan. Vilket resulterar i mer kostnader.

Mvh Jonas


lastbils chaufför
240 Inlägg
17 januari 2011
#40
Danne_1977 skrev:
mustang1966 skrev:
detta kommer jag att följa med stort intresse, för jag planerar att göra något liknande med min 740, så mycket bilder och info TACK

Det finns massa olika sätt att trimma motorer på.. vissa gör si och vissa gör så... det som kan vara mest förvirrade är att folk säger att såhär ska du göra.. och andra säger att så ska du inte alls göra.. bäst att göra som man själv vill.. och använda sig av tips och råd från andra kunniga människor..

det är det jag kommer att göra och eftersom det kommer att bli första gången jag kommer att göra något så stort med en motor, så jag följer flera här på garaget för tips och råd innan jag ens har börjat och som det ser ut i dagens läge kommer det att dröja pga arbetslös

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!


Sök