3116
Sök

Komma in i bagageutrymmet utan el (Bmw 528i E39)

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Det är så att mitt batteri i bilen har lagt av helt nu. Har stått i garaget en längre period då jag jobbat och bott i Stockholm. Vart iväg och köpt ett nytt batteri som jag tänkte stoppa i bilen men jag kommer inte i bagageytrymmet. Låset till luckan kärvar så den lösningen funkar inte. Har försökt starta bilen med startkablar men det är meningslöst eftersom batteriet är sopslut. Får inte in någon el i bilen överhuvudtaget.

För er som inte visste så sitter batteriet i bagageutrymmet på denna modell.

Bilen måste flyttas idag eftersom jag har sagt upp min parkeringsplats och skulle nu behöva eran hjälp så fort som möjligt. Finns det någon lösning på hur jag får upp luckan till bagaget?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 januari 2011
Har du varianten som man kan fälla fram baksätet på? Hade ju i så fall varit ett sätt..

"My drinkingteam has a racingproblem"

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Jag har faktist ingenaning. Jag har kollat och känt runt om men hittar ingen slags knapp/spak. Men får testa göra ett nytt försök och se ifall jag har missat ett ställe.

1 004 Inlägg
17 januari 2011
Vet inte hur insatt du är, men om du sätter startkablar på + plint i motorutrymmet å jord i karossen. Borde du inte få ström för att kunna öppna skuffen då?

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Jag gjorde så igår men han vägrade ta emot ström. Inte enns lampan i bilen lyste när man öppnade dörren som han alltid gjort förr. Jag går ner till garaget och kollar om det finns något sätt att fälla ner baksätet framåt. Har för mig att man måste ha en nyckel för att ta bort spärren så man kan fälla ner dom men det kanske bara är touring som har det. Får göra ett försök.

1 004 Inlägg
17 januari 2011
Vet att vissa modeller har fällbart. Min har exempelvis inte. I annat fall får du väl försöka smörja upp låset så gott det går å hoppas på det bästa.
Men det kommer säkert in fler tips senare ikväll, av fler kunnigare BMW-ägare!

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Okej, jo jag får se hur det här går. Värsta fall så får jag demolera låset lite fint och köpa ett nytt. Läste lite i manuallen och det stod att i luckan så kan man sätta dit spärrar som gör att du inte kan få upp luckan med nyckeln utan med fjärrlåset. Och det kan vara så att min bror har pillat där då han lånade bilen sist. Men vi får se vad resultatet blir.

4 162 Inlägg
17 januari 2011
Jag läste att ett sätt att få ström i bilen om man inte kan komma in är att koppla jord i chassit och sen ta loss nummerplåtsbelysningen och koppla plus där... Har aldrig provat själv men det kanske är värt ett försök iaf?

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Skulle nog funka det också, men du tror inte att kablarna tar skada utav det då? För den ström som går igenom är starkare jämfört med vad kabeln klarar av? Nog för att jag är utbildad elektriker men bilar och dess ström osv är något jag inte har vart så insatt i som många andra här på sidan.

4 162 Inlägg
17 januari 2011
Salonen85 skrev:
Skulle nog funka det också, men du tror inte att kablarna tar skada utav det då? För den ström som går igenom är starkare jämfört med vad kabeln klarar av? Nog för att jag är utbildad elektriker men bilar och dess ström osv är något jag inte har vart så insatt i som många andra här på sidan.

Det går ju 12volt igenom där bara så att bara försöka antar jag, finns väll viss risk att grejerna inte pallar så många A men det ska ju vara säkrat så det borde bara vara att prova?

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Jo det är sant. Gick ner och kollade iaf och fälla ner baksätena på min modell är i princip omöjligt. Har vart och nosat i alla vråar och känt under, sidor och överkanter men finner inget tecken. Även smörjt låset men den är spärrad som jag nästan hade en känning på. Nu måste jag bara komma på en annan bra lösning. Vill helst inte förstöra låset, men det känns som att det nästan är ett måste om jag inte kan göra på andra sätt.

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 januari 2011
Du kan inte sätta på en batterialaddare över natten så den kanske får lite ström i sig?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Det kanske skulle funka, men bilen måste bort idag så jag kan tyvärr inte göra det. Är den inte ute så beslag tar dom bilen imorgon. Det är det som är största problemet. Bogsera finns det ingen som vågar göra i det här vädret heller. Påstår att min bil är för tung, så deras bil kommer tappa greppet direkt.

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 januari 2011
Hur länge hade du startkablarna dit kopplade? Var den andra bilen igång? Tror ändå bilen ska hoppa igång på det viset om det får stå några sekunder?

Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du elschema till bilen?
Har du elknapp inne i bilen till bakluckan?

Det finns en elknapp för att öppna luckan. Men den är ju ganska värdelös just nu när det inte finns minsta lilla ström i bilen. tongue

MKarlsson skrev:
Hur länge hade du startkablarna dit kopplade? Var den andra bilen igång? Tror ändå bilen ska hoppa igång på det viset om det får stå några sekunder?

Jag har kopplat startkablarna rätt. Plus på skruven som sitter på motorn, finns en plast lock med ett stort + på. Och minus på en del av chassit. Startat bilen en gång redan med kablarna och det gick galant. Nu vägrar han starta. Andra bilen var igång, även varvat lite med motorn. Men inget händer.

Ringde upp min bror precis. Han jobbar mycket med bilar speciellt BMW så han får komma och hjälpa till. Han sa att det kunde vara dålig kontakt på jorden. Men vi får väll se vad han kan komma på.

Tack för alla förslag iaf! Mycket tacksam.

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 januari 2011
Salonen85 skrev:
Swedenrockers skrev:

Det finns en elknapp för att öppna luckan. Men den är ju ganska värdelös just nu när det inte finns minsta lilla ström i bilen. tongue

MKarlsson skrev:

Jag har kopplat startkablarna rätt. Plus på skruven som sitter på motorn, finns en plast lock med ett stort + på. Och minus på en del av chassit. Startat bilen en gång redan med kablarna och det gick galant. Nu vägrar han starta. Andra bilen var igång, även varvat lite med motorn. Men inget händer.

Ringde upp min bror precis. Han jobbar mycket med bilar speciellt BMW så han får komma och hjälpa till. Han sa att det kunde vara dålig kontakt på jorden. Men vi får väll se vad han kan komma på.

Så lite så, förresten så är dina bilder tagna vid Djulö Herrgård i Katrineholm va?

Hoppas det går bra med bilen

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
MKarlsson skrev:
Salonen85 skrev:
Swedenrockers skrev:

MKarlsson skrev:

Så lite så, förresten så är dina bilder tagna vid Djulö Herrgård i Katrineholm va?

Hoppas det går bra med bilen

Jo dom bilderna är tagna där. smile

1 059 Inlägg
17 januari 2011
lägg + från starkabeln på + på generatorn och jorda ordentligt så kommer det funka. men har du ett lock med + i motorrummet så har inte kablarna fått tillräckligt med kontakt när du testade där.Dåliga ,billiga kablar brukar man få trixa lite med.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

17 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Brorsan kom förbi och hjälpte mig. Kopplade batteriet manuellt på polerna på bilen och fick upp luckan. Kollade gamla batteriet och på något vänster så hade den ena kabeln till batteriet hoppat ur. Så där låg problemet. Men nu spinner tigern igen. Tack ännu en gång på alla förslag och tips.

1 004 Inlägg
17 januari 2011
Gött när det ordnar sej!

Sök