2270
Sök

Söker mätare som visar bränsleförbrukning under körning

1 309 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#21
Infinity_90 skrev:
Finns ju original till Volvo 940 smile
http://www.tradera.com/Varvraknare-econ … _125648951

den vore ju inte fel big_smile

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

552 Inlägg
18 januari 2011
#22
Chippen88 skrev:
Infinity_90 skrev:
Finns ju original till Volvo 940 smile
http://www.tradera.com/Varvraknare-econ … _125648951

den vore ju inte fel big_smile

Mest ekonomiska är den originala eller biltemas som du kan modda dit, tex. i a-stolpen. Visar samma sak så det spelar inte någon större roll. Vad jag vet behöver dom inte kallibreras. Den går alltid till 0 eller mitten när motorn är avstängd. Ju mer du gasar ju mer luft behöver den och ger utslag...

1 309 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#23
Kibil skrev:
Chippen88 skrev:
Infinity_90 skrev:
Finns ju original till Volvo 940 smile
http://www.tradera.com/Varvraknare-econ … _125648951

den vore ju inte fel big_smile

Mest ekonomiska är den originala eller biltemas som du kan modda dit, tex. i a-stolpen. Visar samma sak så det spelar inte någon större roll. Vad jag vet behöver dom inte kallibreras. Den går alltid till 0 eller mitten när motorn är avstängd. Ju mer du gasar ju mer luft behöver den och ger utslag...

ok, då väljer man ju hällre en orginal big_smile

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

463 Inlägg
19 januari 2011
#24
De mätarna som går på vacuumet i insuget lär väl inte funka så bra på turbo-motorer? Jag resonerar så att en sugmotor som arbetar ger mer undertryck ju mer man gasar, men en turbomotor får övertryck istället. Då borde eco-mätarna tolka det som extremgrönt när man ligger på fullt laddtryck?

1 282 Inlägg
19 januari 2011
#25
habomaster skrev:
De mätarna som går på vacuumet i insuget lär väl inte funka så bra på turbo-motorer? Jag resonerar så att en sugmotor som arbetar ger mer undertryck ju mer man gasar, men en turbomotor får övertryck istället. Då borde eco-mätarna tolka det som extremgrönt när man ligger på fullt laddtryck?

Mätaren jag länkade är ju gjord för 940 LTT så det borde ju inte vara några problem med den.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 januari 2011
#26
habomaster skrev:
De mätarna som går på vacuumet i insuget lär väl inte funka så bra på turbo-motorer? Jag resonerar så att en sugmotor som arbetar ger mer undertryck ju mer man gasar, men en turbomotor får övertryck istället. Då borde eco-mätarna tolka det som extremgrönt när man ligger på fullt laddtryck?

nu tänker du fel...
ju mer vakuum det blir i insuget detso närmare grönt går nålen , övertryck är bra långt får mycke vakuum

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

13 Inlägg
19 januari 2011
#27
Christian, hur lyckades du få din att gå så snålt? jag har aldrig haft min under litern.. under såmmarhalvåret ligger jag väl nära, men nu under vintern ligger den runt 1,2


1 339 Inlägg
19 januari 2011
#28
Thomas_b skrev:
Christian, hur lyckades du få din att gå så snålt? jag har aldrig haft min under litern.. under såmmarhalvåret ligger jag väl nära, men nu under vintern ligger den runt 1,2

Service: Olja + filter, tändstift, (kanske andra tänddelar), luftfilter.

Kolla så att du inte har några felkoder liggandes, lambdasonden kanske börjar bli dålig tex.

Sen handlar det ju om hur man kör såklart wink


1 309 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#29
Remiss skrev:
Thomas_b skrev:
Christian, hur lyckades du få din att gå så snålt? jag har aldrig haft min under litern.. under såmmarhalvåret ligger jag väl nära, men nu under vintern ligger den runt 1,2

Service: Olja + filter, tändstift, (kanske andra tänddelar), luftfilter.

Kolla så att du inte har några felkoder liggandes, lambdasonden kanske börjar bli dålig tex.

Sen handlar det ju om hur man kör såklart wink

har dock inte gjort ngn service sen jag köpte den, men de ska ske inom kort. nu under vintern har jag ett snitt på 1,05 och i sommras lyckades jag komma ner på 0,92. är väldigt sällan över litern på sommaren. hur jag lyckas, jadu bra fråga. tänker väldigt mycket på hur jag kör. tycker det är en kul utmaning att försöka köra så snålt som möjligt då de är mycket svårare än att bara gasa fullt. i sommar ska jag försöka slå mitt rekord. vore kul om jag lyckas big_smile

jo en sak till, vet dock inte om de har ngn betydelse men kanske lite. Min är helt orginal och du har ju uppställt ladd och sportluftfilter bla...
Senast redigerat av Chippen88 (19 januari 2011)

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 januari 2011
#30
Vill ni veta hur man får ner bränsleförbrukningen EXTREMT enkelt? -Ta bussen.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 339 Inlägg
19 januari 2011
#31
Chippen88 skrev:
Remiss skrev:
Thomas_b skrev:
Christian, hur lyckades du få din att gå så snålt? jag har aldrig haft min under litern.. under såmmarhalvåret ligger jag väl nära, men nu under vintern ligger den runt 1,2

Service: Olja + filter, tändstift, (kanske andra tänddelar), luftfilter.

Kolla så att du inte har några felkoder liggandes, lambdasonden kanske börjar bli dålig tex.

Sen handlar det ju om hur man kör såklart wink

har dock inte gjort ngn service sen jag köpte den, men de ska ske inom kort. nu under vintern har jag ett snitt på 1,05 och i sommras lyckades jag komma ner på 0,92. är väldigt sällan över litern på sommaren. hur jag lyckas, jadu bra fråga. tänker väldigt mycket på hur jag kör. tycker det är en kul utmaning att försöka köra så snålt som möjligt då de är mycket svårare än att bara gasa fullt. i sommar ska jag försöka slå mitt rekord. vore kul om jag lyckas big_smile

jo en sak till, vet dock inte om de har ngn betydelse men kanske lite. Min är helt orginal och du har ju uppställt ladd och sportluftfilter bla...

Min 740 väger ungefär 200 kg mindre än din 945 skulle jag tro (1400 kg), jag har lyckats köra en tank på 0.69 wink , då var det mest 80-90 vägar men också en del motorväg och småvägar. Du kan lätt komma ner i 0.8 iaf.


1 309 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#32
Remiss skrev:
Chippen88 skrev:
Remiss skrev:

Service: Olja + filter, tändstift, (kanske andra tänddelar), luftfilter.

Kolla så att du inte har några felkoder liggandes, lambdasonden kanske börjar bli dålig tex.

Sen handlar det ju om hur man kör såklart wink

har dock inte gjort ngn service sen jag köpte den, men de ska ske inom kort. nu under vintern har jag ett snitt på 1,05 och i sommras lyckades jag komma ner på 0,92. är väldigt sällan över litern på sommaren. hur jag lyckas, jadu bra fråga. tänker väldigt mycket på hur jag kör. tycker det är en kul utmaning att försöka köra så snålt som möjligt då de är mycket svårare än att bara gasa fullt. i sommar ska jag försöka slå mitt rekord. vore kul om jag lyckas big_smile

jo en sak till, vet dock inte om de har ngn betydelse men kanske lite. Min är helt orginal och du har ju uppställt ladd och sportluftfilter bla...

Min 740 väger ungefär 200 kg mindre än din 945 skulle jag tro (1400 kg), jag har lyckats köra en tank på 0.69 wink , då var det mest 80-90 vägar men också en del motorväg och småvägar. Du kan lätt komma ner i 0.8 iaf.

de är ju rktigt bra, återstår att se hur de går för mig i sommar big_smile

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2011
#33
turboforssen skrev:
habomaster skrev:
De mätarna som går på vacuumet i insuget lär väl inte funka så bra på turbo-motorer? Jag resonerar så att en sugmotor som arbetar ger mer undertryck ju mer man gasar, men en turbomotor får övertryck istället. Då borde eco-mätarna tolka det som extremgrönt när man ligger på fullt laddtryck?

nu tänker du fel...
ju mer vakuum det blir i insuget detso närmare grönt går nålen , övertryck är bra långt får mycke vakuum

Nej han tänker helt rätt. Biltemas mätare som tidigare var länkad till var ju en vacummätare och fungerar inte på en turbomotor.
Den mäter bara undertryck.

Det får ju vara den på Tradera om det ska funka då den även mäter övertryck.
Senast redigerat av Busgrabb (19 januari 2011)

Autotech

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 januari 2011
#34
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:
habomaster skrev:
De mätarna som går på vacuumet i insuget lär väl inte funka så bra på turbo-motorer? Jag resonerar så att en sugmotor som arbetar ger mer undertryck ju mer man gasar, men en turbomotor får övertryck istället. Då borde eco-mätarna tolka det som extremgrönt när man ligger på fullt laddtryck?

nu tänker du fel...
ju mer vakuum det blir i insuget detso närmare grönt går nålen , övertryck är bra långt får mycke vakuum

Nej han tänker helt rätt. Biltemas mätare som tidigare var länkad till var ju en vacummätare och fungerar inte på en turbomotor.
Den mäter bara undertryck.

Det får ju vara den på Tradera om det ska funka då den även mäter övertryck.

jo men även en överladdad bil har undertryck.....
den har ju bara övertryck när du gasar, när man släpper så har man ju ett undertryck

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2011
#35
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:

nu tänker du fel...
ju mer vakuum det blir i insuget detso närmare grönt går nålen , övertryck är bra långt får mycke vakuum

Nej han tänker helt rätt. Biltemas mätare som tidigare var länkad till var ju en vacummätare och fungerar inte på en turbomotor.
Den mäter bara undertryck.

Det får ju vara den på Tradera om det ska funka då den även mäter övertryck.

jo men även en överladdad bil har undertryck.....
den har ju bara övertryck när du gasar, när man släpper så har man ju ett undertryck

Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

Autotech

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 januari 2011
#36
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:

Nej han tänker helt rätt. Biltemas mätare som tidigare var länkad till var ju en vacummätare och fungerar inte på en turbomotor.
Den mäter bara undertryck.

Det får ju vara den på Tradera om det ska funka då den även mäter övertryck.

jo men även en överladdad bil har undertryck.....
den har ju bara övertryck när du gasar, när man släpper så har man ju ett undertryck

Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 309 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#37
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:

jo men även en överladdad bil har undertryck.....
den har ju bara övertryck när du gasar, när man släpper så har man ju ett undertryck

Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

men om jag köper en orginal varv/ecomätare till 940/945ltt som den på tradera så ska den fungera rätt. för de är en sådan jag tänker försöka skaffa.

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2011
#38
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:

jo men även en överladdad bil har undertryck.....
den har ju bara övertryck när du gasar, när man släpper så har man ju ett undertryck

Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

Naj naj....du har mer undertryck ju mer du gasar och varvar motorn på en sugis. (Till en viss gräns)
Ju mer motorn varvar ju mer vill den suga i sig, undertrycket som blir när kolven går nedåt i insugstakten ökar ju desto fortare det går.
Alltså kommer mätaren att gå till rött vilket indikerar högre undertryck vilket är lika med högre bränsleförbrukning. För om motorn suger i sig mer luft så behövs mer bensin.
Turbomotorn däremot minskar ju undertrycket i insuget ju mer turbon jobbar och mätaren kommer om den sitter på en sådan motor att gå mot grönt när du gasar på ? Är du med ?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2011
#39
Chippen88 skrev:
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:

Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

men om jag köper en orginal varv/ecomätare till 940/945ltt som den på tradera så ska den fungera rätt. för de är en sådan jag tänker försöka skaffa.

Japp det kommer den !

Autotech

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 januari 2011
#40
En econmeter är kul ibörjan tills man inser hur svårt och tråkigt det är att hålla den på grönt hela tiden tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!


Sök