En 325 för 20 000kr bör du endast köpa om du tänkt byta motor i den för ärligt talat får du nog ingen fin 325a för under 30 000kr.
Dock är en 325a ruskigt rolig helt original med lamelldiff. Den släpper på torr asfalt utan problem.
I en 320 kan du slänga ner en 2.5liters M20b25a i. bara byta LMM och styrbox. Bilprovningen märker det ej ( identiska motorer ).
Ska du byta till M50 så får du tänka efter lite. En 320 går igenom med M50b20. En 325 går igenom med M50B25, efter reggning alltså. Men en 320 går inte igenom med b25an då den har förmycket power jämnfört med m20b20.
Värt att nämna är att M20 motorerna kräver en hel del underhåll. Kamremsbyten, ventilinställning osv.
M42b18 ( 318is ).. byt olja filter o stift o kör bara. Kamkedja o hydraliska lyftare.
318I,320 har Trumbromsar bak
318is, 325 har skivbromsar bak.
325 har 51mm fjäderben fram
lägre modell har 48mm ( eller 42? kommer inte ihåg ).
Det bästa du kan göra är att köpa en 318is. Dom brukar kosta runt 20 000kr precis. Lagom med power och något snålare än 325an.
Ett längre alternativ är att köpa en hyffsad 325a och riva ur motorn och slänga in en m50b25a. Dock kommer detta säkert kosta mer i längden och ta ett tag.
Självklart kan du fortfarande ha turen att hitta en fin 325a för under 20 000kr, men det är extremt ovanligt.
BLT Service
Theracords Music Label