4378
Sök

Saab 9000 2,3T 1994 turbotryck problem

123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejan
Har en Saab 9000 2,3 liters Fulltryckturbo, har nu monterat en extern turbomätare från Speedparts. Har ett problem, mätaren visar endast 0.45- 0.5 bar vid full gas. Min bil ska ladda runt 1 bar. Vet inte om det är så att mätaren visar fel på något sätt, slangen från mätaren sitter i pluppen vid en vakum slang vid insuget.

Bilen går för överigt som ett skott, det är inga problem att få bilen 0-100 på 8 sekunder. Men varför laddar inte turbon som den ska eller varför visar mätaren fel?

MvH Pontus

123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#2
Mätaren visar minus 0.9 bar vid motorbromsning (rulla utan koppling) och minus 0.6 bar med koppling i

7 277 Inlägg
19 januari 2011
#3
Kolla så att slangarna till magnetventilen är hela.
0.45 är grundladdtryck så det låter som om magnetventilen inte ställer på något, inte så ovanligt att dom går sönder.


123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#4
Det är inte westgaten eller något då?

123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#5
Det konstiga är att orginalmätaren visar som den ska " Precis annan den röda" Bilen är mycket pigg och turbon vinar gott. Så förstår inte varför mätaren visar 0.4 0.5 bar.

7 277 Inlägg
19 januari 2011
#6
Vad har en LTT 150hk? Det är vad du ligger på om du har 0.45bar i ladd.
Trött är den nog inte.
Ingen du känner som har en saab fram till -99 som du kan få testa låna magnetventilen ifrån?


123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#7
Jag har en 2,3 liters Fulltrycksturbo yikes

7 277 Inlägg
19 januari 2011
#8
Ja men om du ligger på 0.45bar så har du 150 hk just nu.


123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#9
nää det är jag långt ifrån tongue Det är 2.0 liters lätt som har 150 tongue

7 277 Inlägg
19 januari 2011
#10
Då visar väl din mätare fel eller så har du lyckats koppla in den fel.


7 Inlägg
19 januari 2011
#11
känns som nålen borde gå inpå rött vid fullt ladd, jag ska koll på min vart nålen står på orginalmätaren vid 1,0bar vet att min extramätare  går rätt då mitt chipp ska ge ett laddtryck på 1,2 och det är vad mätaren visar om man stammpar fullt. återkommer...


123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#12
aaa gör gärna de : )

7 Inlägg
19 januari 2011
#13
nu har jag varit ute en sväng .. 0,0bar =nålen rakt upp, 0,5bar =nålen vid första röda strecket 1,0 bar = nålen ca 1mm i på det helröda. hoppas detta hjälper dig smile


123 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#14
ska jag ta och kolla till det nästa gång jag åker : ) Tack för uppgifterna kommer underlätta massor (: Det kan vara så att min westgate är slut, så ska dra slangen i magnetventilen och se, blir det ingen skillnad och turbon forsätter att ladda för lite så får man väll dra slutsatsen att magnetventilen är sönder. Och turbon går just nu bara på grundladdet, men får hoppas att mätaren visar fel bara, bilen är riktigt pipp ifall:)

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#15
Kan inte vara så att boxen ger fel signaler till magnetvetnilen, eller att magenetvetilen är sönder, eller att werstageten är sönder?

7 277 Inlägg
20 januari 2011
#16
Styrboxen brukar sällan gå sönder.
Magnetventilen brukar däremot kunna gå sönder som jag sa tidigare.
Kan även vara trasiga slangar till den.

Vet du vart den sitter? Det går en vakumslang ifrån wastegateklockan till den iaf.
Testa att koppla ur elkontakten och se om du har exakt samma laddtryck då.



Sök