Nu var det dags för en egen projekttråd.
Det skall handla om när amazonen från 1964 får sig en smärre rekond utav motorbyte, nylackering och bli lite rockabillystukad.
Först upp så blickar vi tillbaka till när jag köpte bilen. Då såg den ut såhär
Den köptes då hösten 09, och ställdes under en pressening i trädgård, hade då tyvärr ingen garage, så den fick vänta tills våren. Då renoverade jag bromsarna och sen åkte det på penselmålning.
Penslarna jag använda var feltemas absolut billigaste och sämsta de hade att sälja, de tappade hår redan från första penseldraget. Lacken blev barkig å gó.
Det åkte även ner en b20 som plockade från ett karnivaltåg, byggd på en gammal 240.
Men den motorn rasade senare pga plötsligt förlågt oljetryck ute på E4:an vid Landvetter.
Det verkade som om bilen skulle få stå med rasad motor på tomten under vintern, men så kom räddningen utav en garageplats i älvängen.
Det första jag gjorde var att hinka ur den rasade b20motorn.
Kamaxeln gick blandannat i tre delar. Hela bottendelen var död, och skrotades.
Tog även vara på toppen, som hade klarat sig, plus mycket annat.
Sedan så började jag renovera b18motorn som satt i bilen när jag skaffade den. Den drack extremt mycke olja, och avgasförgiftade bokstavligen all bakomliggande trafik när man var ute på vägarna.
Misstänkte från början sletna kolvringar, när jag plockade ner motorn så var en kolvring avknäckt.
Liten färgklick gör mycke på för helhetsintrycket, fast om jag inte ens bemödade mig att tvätta av andra motordelaljer, bara röd färg på block å topp, that´s it!
DONK! Så var motorn på plats, vart slarvig att ta bilder under ihopmonteringen utav motorn.
Nu är vi tillbaka i nutid igen, och kommande är att fixa yttre skavanker. Det skall svetsas(bara lite), spacklas(desto mer), slipas och lackas. Vad för färg är jag inte helt hundra på. Men lutar åt vitt tak iallafall.