3183
Sök

Seriöst bil ljudsbygge, sätta in extra batterie, tips?

667 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Så är det snart vår då.

Tänkte dra igång med det första seriösa ljudbygge.

det första som ska göras är dra ett batterie till skuffen vad ska jag tänka på? + vad behövs, tjocklek på kablar. mm

Sen ska jag göra om hatthyllan bygga i glasfibber tänkte sätta in ett x-antal 69or första gången jag ska hålla på med glasfiber Tips?
Senast redigerat av volvo_245_racing (19 januari 2011)

7 277 Inlägg
19 januari 2011
Tänk på att det ska sitta en säkring direkt efter BÄGGE batterierna.
Tjocklek är väl 35mm² eller större att föredra.
Sen det vanliga att dom ska vara dragna så att dom inte skavs sönder etc.

Uppgradera jordkablar kan vara bra, kanske även kika upp pluskabeln till generatorn.

6x9 hade jag skippat och kört på värre i framdörrarna men det är upp till dig.

667 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Tänk på att det ska sitta en säkring direkt efter BÄGGE batterierna.
Tjocklek är väl 35mm² eller större att föredra.
Sen det vanliga att dom ska vara dragna så att dom inte skavs sönder etc.

Uppgradera jordkablar kan vara bra, kanske även kika upp pluskabeln till generatorn.

6x9 hade jag skippat och kört på värre i framdörrarna men det är upp till dig.

Okej men vart ska jag koppla + kabeln, via första batteriet eller direkt från generatorn? vill inte förstöra dörrsidorna så antingen blir det uppgradera till nya högtalare i dörrarna och ev 3st 8or i hatthyllan och ingen bas i bagaget men som sagt funderar på hur jag ska lägga upp det..

7 277 Inlägg
19 januari 2011
Pluskabeln går mellan plus på första batteriet till plus på andra batteriet.
Med säkringar max någon dm ifrån BATTERIERNA.
Senast redigerat av Brains (19 januari 2011)

667 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:

Okej det ska inte vara så svårt med andra ord? behöver man uppgradera generatorn något eller orkar det ge ut tillräckligt med kräm för att orka driva 2st batterier? Var in och kollade lite på din passat och kom på att jag nog köper en massa dämp matta också, vad tror du blir bäst basar i hatthyllan eller en stor i bagaget?

7 277 Inlägg
19 januari 2011
Det är sjuk skillnad på ljudet med och utan dämpmatta! Riktigt mysigt!
Generatorn anpassar man efter vad grejerna drar, inte efter hur många batterier man har.
Man får hålla lite koll bara, märker man att man drar ur batterierna trots att bilen är igång så får du uppgradera.
Annars låt den vara orginal.

Jag hatar ljud bakifrån så jag kör med bra framsystem och kommer att sätta i en bas i bak sen.
Beroende på vilken bil du ska ha det i så variera det vad som är enklast.

667 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Det är sjuk skillnad på ljudet med och utan dämpmatta! Riktigt mysigt!
Generatorn anpassar man efter vad grejerna drar, inte efter hur många batterier man har.
Man får hålla lite koll bara, märker man att man drar ur batterierna trots att bilen är igång så får du uppgradera.
Annars låt den vara orginal.

Jag hatar ljud bakifrån så jag kör med bra framsystem och kommer att sätta i en bas i bak sen.
Beroende på vilken bil du ska ha det i så variera det vad som är enklast.

Kommer vara accorden jag bygger i, så ska göra upp en lista över vad jag ska göra, frågan är ju om man ska plocka ner innertaket och sätta dämpmatta där också borde kanske plocka ur all inredning och verkligen lägga ner tid och sätta in all dämpmatta ordentligt. vill verkligen att detta ska bli bra, vad ska man ha för batterie är det såna man köper för ca 3000kr eller räcker det med ett gelebatterie för 1000kr från biltema?

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
19 januari 2011
volvo_245_racing skrev:
Brains skrev:

Okej det ska inte vara så svårt med andra ord? behöver man uppgradera generatorn något eller orkar det ge ut tillräckligt med kräm för att orka driva 2st batterier? Var in och kollade lite på din passat och kom på att jag nog köper en massa dämp matta också, vad tror du blir bäst basar i hatthyllan eller en stor i bagaget?

Glöm inte att sätta in någon form av skiljerelä mellan batterierna som bara öppnar när generatorn laddar.
Annars finns risken att du spelar slut båda batterierna.

Åke

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.

16 197 Inlägg
19 januari 2011
Mr_cba skrev:
volvo_245_racing skrev:
Brains skrev:

Glöm inte att sätta in någon form av skiljerelä mellan batterierna som bara öppnar när generatorn laddar.

Åke

har hållit på me bilstereo sen -96 å har byggt en antal byggen, har aldrig använt skiljerelä, anser att de bara e en till ska som kan strula.

vill man ha 2 batterier i bilen så skulle ja valt att ha båda bak.  ta bort de främre å bara sätta ettt strömblock där för att koppla in generatorn,startmotorn å all övrig el till bilen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

667 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Mr_cba skrev:
volvo_245_racing skrev:

Åke

har hållit på me bilstereo sen -96 å har byggt en antal byggen, har aldrig använt skiljerelä, anser att de bara e en till ska som kan strula.

vill man ha 2 batterier i bilen så skulle ja valt att ha båda bak.  ta bort de främre å bara sätta ettt strömblock där för att koppla in generatorn,startmotorn å all övrig el till bilen.

Men vad är det bästa att göra när man kopplar in ett extra batterie har hört att en del drar +kabeln direkt från generatorn istället för batteriet. vad anser du man ska ha för batterie vad blir total kostnaden med batterier kablar mm på ett ungefär. för att bara koppla in extra batteriet alltså?

Sök