2662
Sök

Skadad gänga i ABS enheten, något att göra?

24 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Skulle byta bromsrör höger fram ända till absenheten på min V70 -01.  Pga dålig sikt samt trångt att jobba öht så skruvade jag loss fel rör, när jag upptäckte detta började jag skruva tillbaka nippeln, halvvägs in small det till och den hamnade snett, detta var mitt i ett drag moment så jag gissar att gänga i abs är skrot, denna är ju i alu.

Vet inte vilka dimensioner det finns på nipplar osv. Volvo har väl iaf M10x1.0 som standard vad jag fått fram. Själva röret vet jag ej vad det är för mått, men troligtvis 3/16".

Kan man borra upp och gänga med en större dimension eller återstår bara att köpa ny enhet för väldigt dyra pengar?

Om jag måste ur med hela enheten, hur gör man enklast detta, den sitter ju under elboxen i motorutrymmet och den går väl inte att flytta på?

Hoppas det finns hjälp att få här, annars säljer jag härket för 30000 kr med nya sommar och vinterdäck på alufälgar.....just ja, spjällhuset är flång nytt och bara varit i bilen de senaste 2 milen. Trött på dyra delar.

24 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
För att svara på min egen fråga, det ordnade sig med att borra upp och montera en V-Coil insatsgänga i m10x1.0.

Om någon behöver en dylik sats så är Housecare and Tools snabba och leverera, beställde igår vid 15-tiden, idag låg sakerna i min låda och i mailen hade jag en faktura.

De har även tappar och snitt i ovanliga dimensioner, klart värt att kolla in deras prislista.

Sök