2983
Sök

Volvo 945 -98 med airbag

117 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#1
Vet inte om det är rätt rubrik eller rätt ställa att fråga på men jag frågar här iallafall.

Någon som vet hur man tar ur ratten från an Volvo 945 classic -98 med airbag?
Jag hart försökt hela dagen men jag fattar inte hur man gör.
Så skulle haft lite hjälp med det.

Tack i förhand!

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597

6 Inlägg
20 januari 2011
#2
sitter med jag tror det är 2st torx på baksidan


117 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#3
_matte_ skrev:
sitter med jag tror det är 2st torx på baksidan

Men hur kommer man åt dom? ratten måste ju ur då. eller?

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597

6 Inlägg
20 januari 2011
#4
ne de kan va lite jävligt men du måste komma åt dom 2 skruvarna på baksidan av ratten innan du kan lossa på hela ratten. jag har för mig att dom 2 på baksidan sitter med torx av storlek t 27 men kan ha fel där!


63 Inlägg
20 januari 2011
#5
Ta lös nån av batteripolerna så behöver du inte va lika försiktig smile


117 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#6
Winternight skrev:
Ta lös nån av batteripolerna så behöver du inte va lika försiktig smile

Men patrik det har jag gjort. Bröt för f.n av en tjock mäjsel idag.. smile nästan hela ratten är trasig.. xD

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597

117 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#8
Winternight skrev:
Vilken tur, för de gör ont när de smäller ;D

Det skulle jag kunna tro har du testat? smile

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 januari 2011
#9
På Volvo 850 -95 gjorde jag såhär iaf:
vrid ratten kvarts varv höger och skruva ur torxskruven som nu är positionerad rakt upp mot mätarhuset.
vrid nu ratten halvt varv vänster och skruva ut andra torxskruven.

Krockkudden är nu lös. Hela operationen utföres naturligtvis med batteriet bortkopplat.

671 Inlägg
20 januari 2011
#10
Var försiktig med släden när du monterar tillbaks allt.

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2011
#11
TurboLuLeee skrev:
Winternight skrev:
Vilken tur, för de gör ont när de smäller ;D

Det skulle jag kunna tro har du testat? smile

[video]http://www.garaget.org/video/bssjkjny25vn[/video] wink


Maskinförare
287 Inlägg
20 januari 2011
#12
Bebben skrev:
På Volvo 850 -95 gjorde jag såhär iaf:
vrid ratten kvarts varv höger och skruva ur torxskruven som nu är positionerad rakt upp mot mätarhuset.
vrid nu ratten halvt varv vänster och skruva ut andra torxskruven.

Krockkudden är nu lös. Hela operationen utföres naturligtvis med batteriet bortkopplat.

jo lika på en 945.. hur enkelt som helst.. tog bara någon minut så var ratten bytt.. sen har man en liten fin lampa som lyser SRS i instrument panelen efter bytet då bilen inte hittar krockkudden.. inget besiktningen bryrsej om men den är irreterad.. om man vill så är det ju bara att rycka lampan så är det problemet löst smile


117 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#13
Tack för alla svar. Fick ur ratten idag och allt fixat. Tack så mycket. smile

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597

876 Inlägg
21 januari 2011
#14
Pilsnernisse skrev:
Bebben skrev:
På Volvo 850 -95 gjorde jag såhär iaf:
vrid ratten kvarts varv höger och skruva ur torxskruven som nu är positionerad rakt upp mot mätarhuset.
vrid nu ratten halvt varv vänster och skruva ut andra torxskruven.

Krockkudden är nu lös. Hela operationen utföres naturligtvis med batteriet bortkopplat.

jo lika på en 945.. hur enkelt som helst.. tog bara någon minut så var ratten bytt.. sen har man en liten fin lampa som lyser SRS i instrument panelen efter bytet då bilen inte hittar krockkudden.. inget besiktningen bryrsej om men den är irreterad.. om man vill så är det ju bara att rycka lampan så är det problemet löst smile

Eller så kopplar man ett motstånd ! wink finns även rattnav med motstånd att köpa ,men ditt föslag funkar lika bra.



Sök