3967
Sök

Saab 9000, problem med bromslamporna i panelen, får turbon alla ladda grundladdet?

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#21
Har kollat den och den har inte hoppas : ) (tror jag inte ifal) xD

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#22
Okej smile

964 Inlägg
20 januari 2011
#23
Poonta91 skrev:
Så om den går över 0.5 och laddar max, (1.5 bar?) så läcker det inte någon stans och westgaten är inte sänder eller vadå? år är det magnetventeilen eller Boxen som det är fel på ? smile

Ja precis så, Det enda som stryper laddtrycket är ju magnetventilen så om bilen känner av ett fel någonstans så skickar styrboxen en signal till magnetventilen att ställa sej i öppet läge och då går bilen på GLT smile
Har man otur kan det bli så att man kommer in i en ond cirkel där en trasig magnetventil gör sönder den delen i styrboxen där laddet styrs, vilket i sin tur gör att man byter magnetventilen och då orsakar den trasiga boxen att även denna magnetventilen går sönder, inte så vanligt men det kan faktiskt hända tongue
Men du kan ju börja med att byta magnetventil och även prova en annan DI-kassett, dom kan orsaka många oförklariga fel!

Matteponken: haha okej tongue Det hände även mej med en gång och den laddade verkligen ingenting och gick knappt framåt smile Kanske beror på hur bra/dåligt flöde man har i "wastegateporten" i turbon tongue


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#24
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då big_smile Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#25
Men det ändå som bilen kan säga ifrån om som jag ser i panelen är ju baklamporna : O

964 Inlägg
20 januari 2011
#26
Poonta91 skrev:
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då big_smile Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?

Di-kassetten är tändkasseten tongue Den röda avlånga som sitter över tändstiften mitt på motorn tongue

Det är ingen sladd, det är en slang.. Av dom tre slangarna som sitter på magnetventilen är det den i mitten vi pratar om nu, den går ner till wastegaten. Om du nu provar att rycka ut denna slang så får du ABSOLUT inte gasa fullt så att den laddar fullt, gör du det är risken stor att du har en motor som ligger i bitar. gasa endast så du ser att den laddar över 0.5 sen släpper du direkt, det är som sagt lite riskabelt eftersom att bilen kommer att skenladda.

Så länge bilen inte läcker laddtryck så kommer den ladda allt va den orkar eftersom att man kopplar bort magnetventilens funktion att strypa laddtrycket, så även om magnetventil, styrbox eller något annat "elektroniskt övervakat" är trasigt så kommer bilen att ladda fullt.


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#27
aaa okej smile Får testa alla imrgon och se vad som är felet smile Hittar jag det inte får man väll lämna in den hos NordicUhe i söderköping eller mekonomen på felsökning : ) kan ju inte kosta så mycket pengar ändå smile

964 Inlägg
20 januari 2011
#28
matteponken skrev:
Donvito skrev:
Poonta91 skrev:
Så om den går över 0.5 och laddar max, (1.5 bar?) så läcker det inte någon stans och westgaten är inte sänder eller vadå? år är det magnetventeilen eller Boxen som det är fel på ? smile

Ja precis så, Det enda som stryper laddtrycket är ju magnetventilen så om bilen känner av ett fel någonstans så skickar styrboxen en signal till magnetventilen att ställa sej i öppet läge och då går bilen på GLT smile
Har man otur kan det bli så att man kommer in i en ond cirkel där en trasig magnetventil gör sönder den delen i styrboxen där laddet styrs, vilket i sin tur gör att man byter magnetventilen och då orsakar den trasiga boxen att även denna magnetventilen går sönder, inte så vanligt men det kan faktiskt hända tongue
Men du kan ju börja med att byta magnetventil och även prova en annan DI-kassett, dom kan orsaka många oförklariga fel!

Matteponken: haha okej tongue Det hände även mej med en gång och den laddade verkligen ingenting och gick knappt framåt smile Kanske beror på hur bra/dåligt flöde man har i "wastegateporten" i turbon tongue

Eller hur pass "normalt" ladd.. 3" system från turbon med racekatt och en dämpare.. mitt "normala" laddtryck låg på 1.8 (trimmad av speedparts) big_smile

Det hände mej på min 9000 Aero med ungefär samma trim som du tongue
3" från turbo och bak
Alu Ic och en styrbox med massor med laddtryck smile
Senast redigerat av Donvito (20 januari 2011)


1 019 Inlägg
20 januari 2011
#29
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?


964 Inlägg
20 januari 2011
#30
matteponken skrev:
Och en gång till.. den omtalade sladden är den som går mellan boxen och magnetventilen..
Har du testat mitt tips??

Ganska bra tips eftersom det kan ju vara ärj i kontakter eller kanske till och med brott i kablar?


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#31
matteponken skrev:
Donvito skrev:
Poonta91 skrev:
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då big_smile Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?

Di-kassetten är tändkasseten tongue Den röda avlånga som sitter över tändstiften mitt på motorn tongue

Det är ingen sladd, det är en slang.. Av dom tre slangarna som sitter på magnetventilen är det den i mitten vi pratar om nu, den går ner till wastegaten. Om du nu provar att rycka ut denna slang så får du ABSOLUT inte gasa fullt så att den laddar fullt, gör du det är risken stor att du har en motor som ligger i bitar. gasa endast så du ser att den laddar över 0.5 sen släpper du direkt, det är som sagt lite riskabelt eftersom att bilen kommer att skenladda.

Så länge bilen inte läcker laddtryck så kommer den ladda allt va den orkar eftersom att man kopplar bort magnetventilens funktion att strypa laddtrycket, så även om magnetventil, styrbox eller något annat "elektroniskt övervakat" är trasigt så kommer bilen att ladda fullt.

Och en gång till.. den omtalade sladden är den som går mellan boxen och magnetventilen..
Har du testat mitt tips??

Är inte vid min bil just nu : / får testa det imrgon : /

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#32
Garfield skrev:
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?

Nää det har jag inte : O   Men ska dra få turbon att ladda GLT? om en bromslampa skulle vara sönder ?

964 Inlägg
20 januari 2011
#33
matteponken skrev:
Donvito skrev:
matteponken skrev:

Eller hur pass "normalt" ladd.. 3" system från turbon med racekatt och en dämpare.. mitt "normala" laddtryck låg på 1.8 (trimmad av speedparts) big_smile

Det hände mej på min 9000 Aero med ungefär samma trim som du tongue
3" från turbo och bak
Alu Ic och en styrbox med massor med laddtryck smile

Plus andra kammar/masserad topp/andra spridare/annan turbo o.s.v big_smilebig_smile

Så mycket hade inte jag tongue Hade min Aero original turbo plus 3" avgas, annan IC och 1.55 i ladd smile räckte iaf för att nå drygt 300 hk smile


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#34
matteponken skrev:
Poonta91 skrev:
Garfield skrev:
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?

Nää det har jag inte : O   Men ska dra få turbon att ladda GLT? om en bromslampa skulle vara sönder ?

Nej.. men det kan vara därför du har en kontrollampa som lyser i instrumenten.. d.v.s två separata fel

Okej smile

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#35
Min farthållare är sönder? Då ska väll turbon ladda GLT med orginal box yikes lästa det precis : O Fel ?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2011
#36
Stämmer inte, 2 olika kretsar smile


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#37
Okej yikes Men boxen måste ju skicka ut en signal till magnetventeilen ju yikes eller så är magnetventilgen sönder, för om westgaten skulle vara sönder skulle väll det vara ett svajjande laddtryck? mitt laddtryck får fort upp till 0.5 sen stannar den där utan att höjas eller sänkas

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2011
#38
har du gjort som jag sa o ta ut kontakten till MV? Testa o ryck ut den mittersta slangen, om jag inte minns fel, för då kommer bilen TOK LADDA, allstå måste du vara väldigt försiktig så du inte laddar för mycket, för då styr du laddet med gasen, och kolla om den laddar mer än 0.5! smile


123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#39
Har inte bilen hemma för tillfället så får testa allt imrgon, men läsar fortfarade om eventeulla fel. Ville bara kolla om det finns fler "problem" som kan få turbon till ett GLT läge smile

123 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#40
Okej : ) ska kolla allt i imrgon eller lördag : ) återkommer om jag hittade problemet eller behöver hjälp med något : ) tack för alla svar smile


Sök