Så om den går över 0.5 och laddar max, (1.5 bar?) så läcker det inte någon stans och westgaten är inte sänder eller vadå? år är det magnetventeilen eller Boxen som det är fel på ?
Ja precis så, Det enda som stryper laddtrycket är ju magnetventilen så om bilen känner av ett fel någonstans så skickar styrboxen en signal till magnetventilen att ställa sej i öppet läge och då går bilen på GLT Har man otur kan det bli så att man kommer in i en ond cirkel där en trasig magnetventil gör sönder den delen i styrboxen där laddet styrs, vilket i sin tur gör att man byter magnetventilen och då orsakar den trasiga boxen att även denna magnetventilen går sönder, inte så vanligt men det kan faktiskt hända Men du kan ju börja med att byta magnetventil och även prova en annan DI-kassett, dom kan orsaka många oförklariga fel!
Matteponken: haha okej Det hände även mej med en gång och den laddade verkligen ingenting och gick knappt framåt Kanske beror på hur bra/dåligt flöde man har i "wastegateporten" i turbon
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?
Di-kassetten är tändkasseten Den röda avlånga som sitter över tändstiften mitt på motorn
Det är ingen sladd, det är en slang.. Av dom tre slangarna som sitter på magnetventilen är det den i mitten vi pratar om nu, den går ner till wastegaten. Om du nu provar att rycka ut denna slang så får du ABSOLUT inte gasa fullt så att den laddar fullt, gör du det är risken stor att du har en motor som ligger i bitar. gasa endast så du ser att den laddar över 0.5 sen släpper du direkt, det är som sagt lite riskabelt eftersom att bilen kommer att skenladda.
Så länge bilen inte läcker laddtryck så kommer den ladda allt va den orkar eftersom att man kopplar bort magnetventilens funktion att strypa laddtrycket, så även om magnetventil, styrbox eller något annat "elektroniskt övervakat" är trasigt så kommer bilen att ladda fullt.
aaa okej Får testa alla imrgon och se vad som är felet Hittar jag det inte får man väll lämna in den hos NordicUhe i söderköping eller mekonomen på felsökning : ) kan ju inte kosta så mycket pengar ändå
Så om den går över 0.5 och laddar max, (1.5 bar?) så läcker det inte någon stans och westgaten är inte sänder eller vadå? år är det magnetventeilen eller Boxen som det är fel på ?
Ja precis så, Det enda som stryper laddtrycket är ju magnetventilen så om bilen känner av ett fel någonstans så skickar styrboxen en signal till magnetventilen att ställa sej i öppet läge och då går bilen på GLT Har man otur kan det bli så att man kommer in i en ond cirkel där en trasig magnetventil gör sönder den delen i styrboxen där laddet styrs, vilket i sin tur gör att man byter magnetventilen och då orsakar den trasiga boxen att även denna magnetventilen går sönder, inte så vanligt men det kan faktiskt hända Men du kan ju börja med att byta magnetventil och även prova en annan DI-kassett, dom kan orsaka många oförklariga fel!
Matteponken: haha okej Det hände även mej med en gång och den laddade verkligen ingenting och gick knappt framåt Kanske beror på hur bra/dåligt flöde man har i "wastegateporten" i turbon
Eller hur pass "normalt" ladd.. 3" system från turbon med racekatt och en dämpare.. mitt "normala" laddtryck låg på 1.8 (trimmad av speedparts)
Det hände mej på min 9000 Aero med ungefär samma trim som du 3" från turbo och bak Alu Ic och en styrbox med massor med laddtryck
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?
Vad är DI-kassett : ) haha då för jag passa på att chippa bilen så att boxen byt ut då Men får pröva att byta magnetventil först (: Men om jag drar sladden till westgaten så att turbon laddar fullt, men om magnetventilen är sönder eller sägerifrån om något kommer turbon att ladda på ifal utan westgate ?
Di-kassetten är tändkasseten Den röda avlånga som sitter över tändstiften mitt på motorn
Det är ingen sladd, det är en slang.. Av dom tre slangarna som sitter på magnetventilen är det den i mitten vi pratar om nu, den går ner till wastegaten. Om du nu provar att rycka ut denna slang så får du ABSOLUT inte gasa fullt så att den laddar fullt, gör du det är risken stor att du har en motor som ligger i bitar. gasa endast så du ser att den laddar över 0.5 sen släpper du direkt, det är som sagt lite riskabelt eftersom att bilen kommer att skenladda.
Så länge bilen inte läcker laddtryck så kommer den ladda allt va den orkar eftersom att man kopplar bort magnetventilens funktion att strypa laddtrycket, så även om magnetventil, styrbox eller något annat "elektroniskt övervakat" är trasigt så kommer bilen att ladda fullt.
Och en gång till.. den omtalade sladden är den som går mellan boxen och magnetventilen.. Har du testat mitt tips??
Är inte vid min bil just nu : / får testa det imrgon : /
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?
Nää det har jag inte : O Men ska dra få turbon att ladda GLT? om en bromslampa skulle vara sönder ?
Är du säker på att alla fyra (dubbla på varje sida) baklampor är hela? Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?
Nää det har jag inte : O Men ska dra få turbon att ladda GLT? om en bromslampa skulle vara sönder ?
Nej.. men det kan vara därför du har en kontrollampa som lyser i instrumenten.. d.v.s två separata fel
Okej Men boxen måste ju skicka ut en signal till magnetventeilen ju eller så är magnetventilgen sönder, för om westgaten skulle vara sönder skulle väll det vara ett svajjande laddtryck? mitt laddtryck får fort upp till 0.5 sen stannar den där utan att höjas eller sänkas
har du gjort som jag sa o ta ut kontakten till MV? Testa o ryck ut den mittersta slangen, om jag inte minns fel, för då kommer bilen TOK LADDA, allstå måste du vara väldigt försiktig så du inte laddar för mycket, för då styr du laddet med gasen, och kolla om den laddar mer än 0.5!
Har inte bilen hemma för tillfället så får testa allt imrgon, men läsar fortfarade om eventeulla fel. Ville bara kolla om det finns fler "problem" som kan få turbon till ett GLT läge