3196
Sök

Felkoder visas i besiktningsprotokollet på min saab 9-5 2,3 04

20 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Har kollat i bilbesitningsprotokollet som skrevs av bilprovningen vid den sista bes. som gjordes av den tidigare ägare på mi nuvarande saab 9-5 2,3  04.

Det står sådär:

Ombordiagnossystem felkod (er) identifierad
                     P 1312 bilspecifik kod
                     P 1334 bilspecifik kod

Finns det någon kunnig som vet vad detta betyder ? hmm

Tack.wink

2 337 Inlägg
22 januari 2011
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88791

Felkodernas betydelse och lite tips på åtgärder.

20 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Tack för tipset, ska kolla upp detta:)

252 Inlägg
22 januari 2011

12 Inlägg
25 januari 2011
Hej!

P1312 Betyder att den misständer på cylinder 1 och 2
p1334 Betyder att den misständer på cylinder 3 och 4

Det låter som att du behöver byta tändkasset, men testa med att byta tändstift först (Tändkassetten är inte gratis) kostar ca: 2500-3000 kr .
Tändstiften ska vara av typ: NGK BCPR6ES11 (det är viktigt att de blir rätt)

Hoppas det var till någon hjälp .

Byggare är Styggare

20 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Du verkar ha kompetens i ämnet i frågan:cool:
Jag är mycket tacksam för din hjälp.wink

Är det komplicerad att byta tändkassett?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 januari 2011
Nej 4 torx skruvar och en kontakt på höger sida frammifrån, sen lyfter du kasetten rakt upp..

2slow

12 Inlägg
27 januari 2011
Som Azid säger , det är jättelätt och tar på sin höjd 20 min, fyra stycken torx ovanpå och en kontakt på höger sida..

Det kan vara så att du behöver nollställa för att få bort motorlampan genom att antingen koppla bort +polen på batteriet en stund eller så tar du ut säkring nr 17 ett tag .

Ett tips är att du inte ska köra med bilen så mycket tills du har bytt tändstiften annars kan du förstöra tändkasseten.. (om den nu inte redan är trasig förstås)

Byggare är Styggare

20 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Tusen tack för angagemanget.
Mycket bra hjälp man får här.smile

12 Inlägg
31 januari 2011
Bara glad att kunna hjälpa till !
Berätta gärna hur det har gått (Det är bra för andra medlemmar med likartade problem).

Lycka till !

Byggare är Styggare

20 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Som sakt var den tidigare ägare som fick felkoder vid sista besiktningen.
När jag blev ägare på bilen kunde jag se vad som stod i det sista bes.protok. och blev därför orolig att bilen hade ett allvarigt fel.
Men jag kan inte märka något fel på bilen (9-5 2,3 04). Den beeter sig bra vid gaspådrag o s v.
Kanske har det blivit åtgärdat innan han sålde den till mig?
(Hoppas att har ni förståelse för ev. stavfel och ordföljd men mitt modersmål är italienska)roll
Men jag älskar och kör Saab smile

Tack för alla bra tips och hjälp man får här på sidan.wink

12 Inlägg
4 februari 2011
Lyser motorlampan fortfarande ?

Byggare är Styggare

12 Inlägg
4 februari 2011
och förresten , din svenska är skitbra !

Arrivederci amico mio

Byggare är Styggare

20 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Det var ett tag sedan...
Har bytt tändstift och testat att nollställa utan framgångar. Lämnade in bilen på en saabverkstad för en felsökning (499 kr) och fick bekräftad att det var tändkassetet som strulade. Har bytt själv till en beggad tändkasset (800+130 för frakten) och motorlampan har nu varit släkt sen dess.
Tack för alla tips jag fick här på forumet.smile

2 Inlägg
19 maj 2012
Jag har också en 9-5:a -04 2.3 med samma felkoder. CE-lampan kommer och går. Känns som den är tänd oftare om det är fuktigt ,men det kan vara inbillning. P1312 har jag nog haft länge till och från.  Vid senaste besiktning tillkom P1334. Jag är inne på att byta tändkassett ,men ska kolla tändstiften först. Dock är ju bilen servad så de har bytts ibland.

Det som bekymrar mig mest är att CE säkert som amen i kyrkan tänds en kort stund efter att man kopplat in en släpkärra. Har iofs inte läst ur felkoder just då, men de lagras väl och borde kommit med ut även vid ett senare tillfälle?

Kan det fortfarande vara tändkassetten, eller är det glapp/överslag/störning nånstans?

MVH: Mikael

17 Inlägg
17 januari 2013
Blir det en "2:a" med ombesiktning för denna felkod? elr bara "bra att veta"? HAr vid ett tillfälle haft samma problem men det har inte återkommit, men antar att felkoden finns lagrad och visar sig vid besiktning.

23 Inlägg
17 januari 2013
Hade felkoder på min med, fick inga 2or på det.. var vanliga ''saabfel'' båda var på TK'n inget allvarligt var det iafall.. koderna visade att det var dålig kontakt.. motorlampan har lyst av och till i 2 år och det har inte hänt något smile

17 Inlägg
17 januari 2013
Tackar! :-)

3 Inlägg
25 april 2014
tänkte byta tändkassett men får inte av kontakten......så här ser den ut:
http://www.studiorecording.se/images/bild.JPG
Vet nån hur man får av den?
/Jonas

91 Inlägg
25 april 2014
Liten skruvmejsel o ta på vänstra sidan av bilden under den röda plasten  och dra ut lite försiktigt sen efter det kan du ta loss kontakten.

Sök