3186
Sök

Olika extraljus!

412 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#21
Detta är bara någonting som ploppar upp i bakhuvudet, men det känns som om bilen står på tomgång med full fläkt igång, och jag sätter på mina nuvarande heljus + ramp så får jag för mig att fläkten börjar gå "saktare".

Ska ta mig en liten titt imorgon då det är ljust ute.
Det sitter 4 eller 5 lampor på rampen.

Kan jag mäta på nått vis om jag slår igång allting inne i bilen, hur mycket som går åt då?

Forummoderator
18 009 Inlägg
22 januari 2011
#22
elsmurfo skrev:
Detta är bara någonting som ploppar upp i bakhuvudet, men det känns som om bilen står på tomgång med full fläkt igång, och jag sätter på mina nuvarande heljus + ramp så får jag för mig att fläkten börjar gå "saktare".

Ska ta mig en liten titt imorgon då det är ljust ute.
Det sitter 4 eller 5 lampor på rampen.

Kan jag mäta på nått vis om jag slår igång allting inne i bilen, hur mycket som går åt då?

Självklart gör den det. Generatorn måste ladda mer och det tar ström. Tar den mer ström måste motorn jobba mer. Öser man på med förbrukare tar dessa ström och den kommer inte från "ingenstans" alltså går motorn tyngre pga belastning på generatorn. Inget fel. Normalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#23
elsmurfo skrev:
Kan jag mäta på nått vis om jag slår igång allting inne i bilen, hur mycket som går åt då?

Ja, tex med en tångamperemeter. smile


Sök