5143
Sök

Köpråd av bil till 50000kr

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#21
bytoken skrev:
chippad audi s6 2,2t!!!
Roligare awd bil för dom pengarna är nog svårt att hitta, praktisk och hyffsad komfort.

dock så anar jag att dom drar en del?

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#22
Svaret har du rakt framför ögonen, min 328i köpte jag! smile

Jag upplever Mercedes som mer stryktåliga än Volvo, men 50.000mil är fortfarande mycket så jag hade inte tittat på den vita trots att den var mycket snygg. Den andra ser helt ok ut, Mercedes är mycket bekväma och stryktåliga bilar, men E-klass W210 är ökänd som en rostkänslig bil. Finns det inte diverse lackblåsor som inte syns på bild så är det lagat, men kommer tyvärr igen. Har själv haft en Mercedes, en W168 som inte skall vara lika känslig som W210, och den rostade rejält och lagningarna på garantin höll inte särskilt länge.

När rostproblemen väl upptäcktes och Mercedes fick fruktansvärt mycket negativ publicitet införde dom 30års garanti mot rost, förutsatt att man servade bilen på auktoriserad verkstad under hela perioden. Men i samband med lanseringen av bland annat E-klass hävdade Mercedes envist att "Våra bilar rostar inte" och plockade bort rostskyddsgarantin helt och hållet, sedan visade det sig att deras modeller var de rotkänsligaste bilarna sedan italienska 60-tals modeller! Gissa om de stod med lång näsa? Men till saken; Chansen är liten att bilen i annons har garanti och att laga rost är svindyrt och inget jag tror du vill betala för själv.

Av de två 320d tycker jag båda ser ok ut, rent spontant ser jag inget som gör den grå värd 8000:- mer när den rullat 4000mil mer men å andra sidan har den en rätt diger lista med bytta delar. Tyvärr har han "ett chip liggandes", med stor sannolikhet har det förstås suttit i bilen tills idag oavsett vad säljaren påstår och chip i kombination med hård körning (Varför annars trimma?) sliter.

Den andra har ingen eftermarknadsstereo, stora fälgar men original sådana; de luktar minde ungdom än ett par "LG black" i mina ögon, och ingen styling. Å andra sidan så är mycket bytt på den grå och risken finns att den blå är rätt sliten undertill, för hade han bytt mycket på den med hade han troligtvis skrivit så i annons. Efter 30.000 mil är ofta stötdämpare, bussningar etc. trötta så det är en fördel till den grå.

Den grå känns ungdomskörd vilket många rynkar på näsan åt, men vem säger att en bilintresserad ungdom inte kan ta väl hand om sin bil? Jag hade nog gått på den grå först och försökt pruta lite. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

104 Inlägg
23 januari 2011
#23
Min har aldrig dragit under litern, oftast under 2 liter milen, men det är det värt.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
Svaret har du rakt framför ögonen, min 328i köpte jag! smile

Jag upplever Mercedes som mer stryktåliga än Volvo, men 50.000mil är fortfarande mycket så jag hade inte tittat på den vita trots att den var mycket snygg. Den andra ser helt ok ut, Mercedes är mycket bekväma och stryktåliga bilar, men E-klass W210 är ökänd som en rostkänslig bil. Finns det inte diverse lackblåsor som inte syns på bild så är det lagat, men kommer tyvärr igen. Har själv haft en Mercedes, en W168 som inte skall vara lika känslig som W210, och den rostade rejält och lagningarna på garantin höll inte särskilt länge.

När rostproblemen väl upptäcktes och Mercedes fick fruktansvärt mycket negativ publicitet införde dom 30års garanti mot rost, förutsatt att man servade bilen på auktoriserad verkstad under hela perioden. Men i samband med lanseringen av bland annat E-klass hävdade Mercedes envist att "Våra bilar rostar inte" och plockade bort rostskyddsgarantin helt och hållet, sedan visade det sig att deras modeller var de rotkänsligaste bilarna sedan italienska 60-tals modeller! Gissa om de stod med lång näsa? Men till saken; Chansen är liten att bilen i annons har garanti och att laga rost är svindyrt och inget jag tror du vill betala för själv.

Av de två 320d tycker jag båda ser ok ut, rent spontant ser jag inget som gör den grå värd 8000:- mer när den rullat 4000mil mer men å andra sidan har den en rätt diger lista med bytta delar. Tyvärr har han "ett chip liggandes", med stor sannolikhet har det förstås suttit i bilen tills idag oavsett vad säljaren påstår och chip i kombination med hård körning (Varför annars trimma?) sliter.

Den andra har ingen eftermarknadsstereo, stora fälgar men original sådana; de luktar minde ungdom än ett par "LG black" i mina ögon, och ingen styling. Å andra sidan så är mycket bytt på den grå och risken finns att den blå är rätt sliten undertill, för hade han bytt mycket på den med hade han troligtvis skrivit så i annons. Efter 30.000 mil är ofta stötdämpare, bussningar etc. trötta så det är en fördel till den grå.

Den grå känns ungdomskörd vilket många rynkar på näsan åt, men vem säger att en bilintresserad ungdom inte kan ta väl hand om sin bil? Jag hade nog gått på den grå först och försökt pruta lite. smile

har ju hållt på med en del skruving av bilar, så kan ju rostlaga, men har dock inte material hemma & sen så är det nog det mest tråkiga jobbet en kan göra på en bil, så då går nog mercedesen bort smile

jadu, då återstår nästan bmw-dieslarna & v70in kvar;

v70in ska jag ringa o prata om, men eftersom han inte skrivit något om lådan så anar jag lite att den också går bort. Är inte så sugen på att köra några mil och sen så är lådan skrot (behöver inte hända, men finns en chans)

320d har ja hört ska va en bra bil, men är 130hk nåt att sätta i granen? för det är väl en någorlunda tung bil? och sen så hoppas ja den inte dricker mycket så ja kan tjäna in på skatten.

men ska nog höra mig mer till den gråa tror jag, som du säger var det ju mer bytt på den & sen så behöver den ju inte va sönderkörd bara för att folk tror det så fort det är chippat & lite större fälgar smile

The löwer class.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#25
bytoken skrev:
Min har aldrig dragit under litern, oftast under 2 liter milen, men det är det värt.

anar att man kan ha grymt kul i sen sån bil, är lite sugen faktiskt.

men då jag kör en hel del så ser jag att den dricker för mycket faktiskt för min del smile

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#26
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Svaret har du rakt framför ögonen, min 328i köpte jag! smile

Jag upplever Mercedes som mer stryktåliga än Volvo, men 50.000mil är fortfarande mycket så jag hade inte tittat på den vita trots att den var mycket snygg. Den andra ser helt ok ut, Mercedes är mycket bekväma och stryktåliga bilar, men E-klass W210 är ökänd som en rostkänslig bil. Finns det inte diverse lackblåsor som inte syns på bild så är det lagat, men kommer tyvärr igen. Har själv haft en Mercedes, en W168 som inte skall vara lika känslig som W210, och den rostade rejält och lagningarna på garantin höll inte särskilt länge.

När rostproblemen väl upptäcktes och Mercedes fick fruktansvärt mycket negativ publicitet införde dom 30års garanti mot rost, förutsatt att man servade bilen på auktoriserad verkstad under hela perioden. Men i samband med lanseringen av bland annat E-klass hävdade Mercedes envist att "Våra bilar rostar inte" och plockade bort rostskyddsgarantin helt och hållet, sedan visade det sig att deras modeller var de rotkänsligaste bilarna sedan italienska 60-tals modeller! Gissa om de stod med lång näsa? Men till saken; Chansen är liten att bilen i annons har garanti och att laga rost är svindyrt och inget jag tror du vill betala för själv.

Av de två 320d tycker jag båda ser ok ut, rent spontant ser jag inget som gör den grå värd 8000:- mer när den rullat 4000mil mer men å andra sidan har den en rätt diger lista med bytta delar. Tyvärr har han "ett chip liggandes", med stor sannolikhet har det förstås suttit i bilen tills idag oavsett vad säljaren påstår och chip i kombination med hård körning (Varför annars trimma?) sliter.

Den andra har ingen eftermarknadsstereo, stora fälgar men original sådana; de luktar minde ungdom än ett par "LG black" i mina ögon, och ingen styling. Å andra sidan så är mycket bytt på den grå och risken finns att den blå är rätt sliten undertill, för hade han bytt mycket på den med hade han troligtvis skrivit så i annons. Efter 30.000 mil är ofta stötdämpare, bussningar etc. trötta så det är en fördel till den grå.

Den grå känns ungdomskörd vilket många rynkar på näsan åt, men vem säger att en bilintresserad ungdom inte kan ta väl hand om sin bil? Jag hade nog gått på den grå först och försökt pruta lite. smile

har ju hållt på med en del skruving av bilar, så kan ju rostlaga, men har dock inte material hemma & sen så är det nog det mest tråkiga jobbet en kan göra på en bil, så då går nog mercedesen bort smile

jadu, då återstår nästan bmw-dieslarna & v70in kvar;

v70in ska jag ringa o prata om, men eftersom han inte skrivit något om lådan så anar jag lite att den också går bort. Är inte så sugen på att köra några mil och sen så är lådan skrot (behöver inte hända, men finns en chans)

320d har ja hört ska va en bra bil, men är 130hk nåt att sätta i granen? för det är väl en någorlunda tung bil? och sen så hoppas ja den inte dricker mycket så ja kan tjäna in på skatten.

men ska nog höra mig mer till den gråa tror jag, som du säger var det ju mer bytt på den & sen så behöver den ju inte va sönderkörd bara för att folk tror det så fort det är chippat & lite större fälgar smile

Nej original 136hp upplevs inte som slött eller för lite (Beroende på vad man är van och har för åsikter förstås) men det är inte tillräckligt för att man skall uppleva den inbjudande eller snabb heller. i En 320d lever du på bilens härliga chassi och tillräckligt med prestanda. Vill du ha en bil som ger en kick vid acceleration rakt fram får du troligen ha en sexa i en Bmw. (Eller moderna 4cyl. turbodiesel som är mycket piggare)

V70 D5 ger ingen kick rakt fram den heller, men den är snabbare än 320d och den kan vid trim bli ytterligare lite snabbare. Å andra sidan har den inget inbjudande chassi, V70 är inte kompetent när det svänger och inte snabb nog att ge en kick rakt fram: Ingen jätterolig bil helt enkelt. Sedan är det en bra idé att trimma en bil som rullat 50´? Vi ifrågasätter tillförlitligheten redan original, jag tror inte det är någon bra idé att trimma den. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Svaret har du rakt framför ögonen, min 328i köpte jag! smile

Jag upplever Mercedes som mer stryktåliga än Volvo, men 50.000mil är fortfarande mycket så jag hade inte tittat på den vita trots att den var mycket snygg. Den andra ser helt ok ut, Mercedes är mycket bekväma och stryktåliga bilar, men E-klass W210 är ökänd som en rostkänslig bil. Finns det inte diverse lackblåsor som inte syns på bild så är det lagat, men kommer tyvärr igen. Har själv haft en Mercedes, en W168 som inte skall vara lika känslig som W210, och den rostade rejält och lagningarna på garantin höll inte särskilt länge.

När rostproblemen väl upptäcktes och Mercedes fick fruktansvärt mycket negativ publicitet införde dom 30års garanti mot rost, förutsatt att man servade bilen på auktoriserad verkstad under hela perioden. Men i samband med lanseringen av bland annat E-klass hävdade Mercedes envist att "Våra bilar rostar inte" och plockade bort rostskyddsgarantin helt och hållet, sedan visade det sig att deras modeller var de rotkänsligaste bilarna sedan italienska 60-tals modeller! Gissa om de stod med lång näsa? Men till saken; Chansen är liten att bilen i annons har garanti och att laga rost är svindyrt och inget jag tror du vill betala för själv.

Av de två 320d tycker jag båda ser ok ut, rent spontant ser jag inget som gör den grå värd 8000:- mer när den rullat 4000mil mer men å andra sidan har den en rätt diger lista med bytta delar. Tyvärr har han "ett chip liggandes", med stor sannolikhet har det förstås suttit i bilen tills idag oavsett vad säljaren påstår och chip i kombination med hård körning (Varför annars trimma?) sliter.

Den andra har ingen eftermarknadsstereo, stora fälgar men original sådana; de luktar minde ungdom än ett par "LG black" i mina ögon, och ingen styling. Å andra sidan så är mycket bytt på den grå och risken finns att den blå är rätt sliten undertill, för hade han bytt mycket på den med hade han troligtvis skrivit så i annons. Efter 30.000 mil är ofta stötdämpare, bussningar etc. trötta så det är en fördel till den grå.

Den grå känns ungdomskörd vilket många rynkar på näsan åt, men vem säger att en bilintresserad ungdom inte kan ta väl hand om sin bil? Jag hade nog gått på den grå först och försökt pruta lite. smile

har ju hållt på med en del skruving av bilar, så kan ju rostlaga, men har dock inte material hemma & sen så är det nog det mest tråkiga jobbet en kan göra på en bil, så då går nog mercedesen bort smile

jadu, då återstår nästan bmw-dieslarna & v70in kvar;

v70in ska jag ringa o prata om, men eftersom han inte skrivit något om lådan så anar jag lite att den också går bort. Är inte så sugen på att köra några mil och sen så är lådan skrot (behöver inte hända, men finns en chans)

320d har ja hört ska va en bra bil, men är 130hk nåt att sätta i granen? för det är väl en någorlunda tung bil? och sen så hoppas ja den inte dricker mycket så ja kan tjäna in på skatten.

men ska nog höra mig mer till den gråa tror jag, som du säger var det ju mer bytt på den & sen så behöver den ju inte va sönderkörd bara för att folk tror det så fort det är chippat & lite större fälgar smile

Nej original 136hp upplevs inte som slött eller för lite (Beroende på vad man är van och har för åsikter förstås) men det är inte tillräckligt för att man skall uppleva den inbjudande eller snabb heller. i En 320d lever du på bilens härliga chassi och tillräckligt med prestanda. Vill du ha en bil som ger en kick vid acceleration rakt fram får du troligen ha en sexa i en Bmw. (Eller moderna 4cyl. turbodiesel som är mycket piggare)

V70 D5 ger ingen kick rakt fram den heller, men den är snabbare än 320d och den kan vid trim bli ytterligare lite snabbare. Å andra sidan har den inget inbjudande chassi, V70 är inte kompetent när det svänger och inte snabb nog att ge en kick rakt fram: Ingen jätterolig bil helt enkelt. Sedan är det en bra idé att trimma en bil som rullat 50´? Vi ifrågasätter tillförlitligheten redan original, jag tror inte det är någon bra idé att trimma den. smile

ok, nej det jag har att jämföra med är ju då en rak volvofemma på 170 kusar, då det är det enda jag kört ordentligt smile

och sen var det ju med ett chip i den gråa som gav 174hk, det borde ju räcka?

sedan så har ju även bmw bakhjulsdrift vilket är ett stort plus jämfört med framhjulsdrift då smile

hittade ju några andra fräscha 320d & 530d men dom är ju inte kombis, lite osäker där i valet. Älskar ju kombi men har ju å andra sidan aldrig ägt en sedan heller

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#28
Förstår dig, kombi är mycket praktiskt. Och har ett starkare andrahandsvärde, i alla fall i ett kombiland som Sverige. Det är kanske värt att vänta på en sådan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#29
Rquired skrev:
Förstår dig, kombi är mycket praktiskt. Och har ett starkare andrahandsvärde, i alla fall i ett kombiland som Sverige. Det är kanske värt att vänta på en sådan?

lutar nästan åt det, och speciellt jag som är fruktansvärt billjuds-intresserad med wink

det enda som jag har lite funderingar över, är väl mest om jag kommer tjäna på en diesel?

men kör ju en hel del så det borde jag väl?

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#30
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Förstår dig, kombi är mycket praktiskt. Och har ett starkare andrahandsvärde, i alla fall i ett kombiland som Sverige. Det är kanske värt att vänta på en sådan?

lutar nästan åt det, och speciellt jag som är fruktansvärt billjuds-intresserad med wink

det enda som jag har lite funderingar över, är väl mest om jag kommer tjäna på en diesel?

men kör ju en hel del så det borde jag väl?

Räkna på det, känns absolut vettigast! Ta reda på hur mycket högre skatten är för motsvarande dieselbil och räkna sedan ut hur mycket du kommer spara på grund av den lägre förbrukningen. Det jävliga är att det blir olika beroende på olika bilar, men räkna en bensin V70 kontra en diesel och en bensin Bmw kontra en diesel tex. då de verkar mest aktuella?

Skatten kan fås genom att ta den aktuella bilens reg.nr och slå in här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
En av spalterna avhandlar skatten, när den skall betalas och vilken summa den är på.

Eftersom detta är relativt gamla dieselbilar är skatten dyr, den räknades på vikten precis som för en bensinbil men på den tiden fick alla dieselbilar en straff-faktor på 3.5x(priset för vikten). Blir alltså mycket dyrare än motsvarande bensinbil, men å andra sidan var förbrukningen lägre med. Men frågan är om du tjänar på det för 2000mil? Det blir nog knappt!

Kom ihåg att en dieselbil ofta, men inte alltid, innehåller fler komponenter. Ta Bmw som ett exempel: Sugmotor jämfört med en dieselmotor med turbo, fler kylare mm. Kort och gott mer som kan gå sönder.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Förstår dig, kombi är mycket praktiskt. Och har ett starkare andrahandsvärde, i alla fall i ett kombiland som Sverige. Det är kanske värt att vänta på en sådan?

lutar nästan åt det, och speciellt jag som är fruktansvärt billjuds-intresserad med wink

det enda som jag har lite funderingar över, är väl mest om jag kommer tjäna på en diesel?

men kör ju en hel del så det borde jag väl?

Räkna på det, känns absolut vettigast! Ta reda på hur mycket högre skatten är för motsvarande dieselbil och räkna sedan ut hur mycket du kommer spara på grund av den lägre förbrukningen. Det jävliga är att det blir olika beroende på olika bilar, men räkna en bensin V70 kontra en diesel och en bensin Bmw kontra en diesel tex. då de verkar mest aktuella?

Skatten kan fås genom att ta den aktuella bilens reg.nr och slå in här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
En av spalterna avhandlar skatten, när den skall betalas och vilken summa den är på.

Eftersom detta är relativt gamla dieselbilar är skatten dyr, den räknades på vikten precis som för en bensinbil men på den tiden fick alla dieselbilar en straff-faktor på 3.5x(priset för vikten). Blir alltså mycket dyrare än motsvarande bensinbil, men å andra sidan var förbrukningen lägre med. Men frågan är om du tjänar på det för 2000mil? Det blir nog knappt!

Kom ihåg att en dieselbil ofta, men inte alltid, innehåller fler komponenter. Ta Bmw som ett exempel: Sugmotor jämfört med en dieselmotor med turbo, fler kylare mm. Kort och gott mer som kan gå sönder.

kollade lite & tror ja kommer tjäna lite på det, och sen så är jag allmänt sugen på diesel & vridet. Men vettetusan faktiskt, om man bara borde hålla sig till den gamla hederliga bensinen?

The löwer class.

1 277 Inlägg
23 januari 2011
#32
Rquired skrev:
cykelpump skrev:
merca 230 clk (: ingen snurrbo men doch 220 häst (:

Men däremot en kompressor, kanske duger? "Bara" 193hp och inte 220 dock, men bra krut i en snål och driftsäker maskin.

tänkte dock mer på sugisen (= samt även 320:en med 220 hk v6:a (:

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#33
cykelpump skrev:
Rquired skrev:
cykelpump skrev:
merca 230 clk (: ingen snurrbo men doch 220 häst (:

Men däremot en kompressor, kanske duger? "Bara" 193hp och inte 220 dock, men bra krut i en snål och driftsäker maskin.

tänkte dock mer på sugisen (= samt även 320:en med 220 hk v6:a (:

En 230 sugmotor med 220hp, vilket motoralternativ är det?

Angående inlägg #34: Ok!
Senast redigerat av Rquired (23 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 277 Inlägg
23 januari 2011
#34
blandar nog ihop gamla 320:n men 200 clk kompressor e iaf en fin bil, speciellt i den lilametallica färgen
Senast redigerat av cykelpump (23 januari 2011)

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#35
pratat lite med snubben som hade v70in. frågade bl.a om den gått som pendlar bil eller taxi & hur automaten var, han skrev följande;

"Ja jag vet inte om de har varigt en taxi. Tror de bara har varigt en penlar bil jag har ägt bilen sen tiotusen mil tillbaka. Ja lådan är bra servad på Volvo nyligen oli byte i lådan och motorn. Mvh"

verkar ju bra, något att ha?

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#36
Cgee skrev:
pratat lite med snubben som hade v70in. frågade bl.a om den gått som pendlar bil eller taxi & hur automaten var, han skrev följande;

"Ja jag vet inte om de har varigt en taxi. Tror de bara har varigt en penlar bil jag har ägt bilen sen tiotusen mil tillbaka. Ja lådan är bra servad på Volvo nyligen oli byte i lådan och motorn. Mvh"

verkar ju bra, något att ha?

Att den rullat som pendlarbil behöver inte betyda något positivt, men de flesta sköter service och pendlarbil innebär ofta att den är körd längre sträckor till skillnad från en Taxi som kan rulla i allt från stadstrafik till turer i högre fart.

Att han ägt den sedan den rullat 35.000mil låter inte orimligt, 45.000mil/8år blir 5500mil per år och det är egentligen inget konstigt. Den kan vara i bra skick, är du intresserad och det inte är någon längre resa så varför inte ta ett titt på den?

Förmodligen är den svårsåld med på grund av miltalet, vilket ger lite prutläge. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
Cgee skrev:
pratat lite med snubben som hade v70in. frågade bl.a om den gått som pendlar bil eller taxi & hur automaten var, han skrev följande;

"Ja jag vet inte om de har varigt en taxi. Tror de bara har varigt en penlar bil jag har ägt bilen sen tiotusen mil tillbaka. Ja lådan är bra servad på Volvo nyligen oli byte i lådan och motorn. Mvh"

verkar ju bra, något att ha?

Att den rullat som pendlarbil behöver inte betyda något positivt, men de flesta sköter service och pendlarbil innebär ofta att den är körd längre sträckor till skillnad från en Taxi som kan rulla i allt från stadstrafik till turer i högre fart.

Att han ägt den sedan den rullat 35.000mil låter inte orimligt, 45.000mil/8år blir 5500mil per år och det är egentligen inget konstigt. Den kan vara i bra skick, är du intresserad och det inte är någon längre resa så varför inte ta ett titt på den?

Förmodligen är den svårsåld med på grund av miltalet, vilket ger lite prutläge. smile

jo han skrev att det fanns en viss prutmån på den smile

problemet ligger väl i det att det är 4-5 timmars bilresa dit enkelväg, så åker jag dit så blir det ju nog att köpa den, så vill veta så mycket jag kan smile

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#38
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Cgee skrev:
pratat lite med snubben som hade v70in. frågade bl.a om den gått som pendlar bil eller taxi & hur automaten var, han skrev följande;

"Ja jag vet inte om de har varigt en taxi. Tror de bara har varigt en penlar bil jag har ägt bilen sen tiotusen mil tillbaka. Ja lådan är bra servad på Volvo nyligen oli byte i lådan och motorn. Mvh"

verkar ju bra, något att ha?

Att den rullat som pendlarbil behöver inte betyda något positivt, men de flesta sköter service och pendlarbil innebär ofta att den är körd längre sträckor till skillnad från en Taxi som kan rulla i allt från stadstrafik till turer i högre fart.

Att han ägt den sedan den rullat 35.000mil låter inte orimligt, 45.000mil/8år blir 5500mil per år och det är egentligen inget konstigt. Den kan vara i bra skick, är du intresserad och det inte är någon längre resa så varför inte ta ett titt på den?

Förmodligen är den svårsåld med på grund av miltalet, vilket ger lite prutläge. smile

jo han skrev att det fanns en viss prutmån på den smile

problemet ligger väl i det att det är 4-5 timmars bilresa dit enkelväg, så åker jag dit så blir det ju nog att köpa den, så vill veta så mycket jag kan smile

Be honom om ett M-test? Är bilen ok så köper du den och du betalar testet (1500:-), han har inte mer än ditt ord på detta men han får själv avgöra hur seriös du är. Och i värsta fall lägger han ut lite pengar och får ett bevis för att hans bil är i bra skick. Vilket gör den betydligt mer lättsåld.

Är den slut är han troligtvis medveten om detta och då kommer han inte gå med på det. Men ett M-test utan allvarligare anmärkningar (Anmärkningar blir det alltid, de är mycket noggranna) så hade jag vågat köra ner och köpa den i alla fall.

Så kom överens om ett pris, försök komma överens om ett test och be honom sedan skicka papperna (fax tex) till dig. Har han inte Motormännen (De som utför ett M-test) i närheten gör Svensk bilprovning exakt samma sak.

Är den ok tror jag det är mycket bil för pengarna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ohshit
1 285 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#39
Rquired skrev:
Cgee skrev:
Rquired skrev:

Att den rullat som pendlarbil behöver inte betyda något positivt, men de flesta sköter service och pendlarbil innebär ofta att den är körd längre sträckor till skillnad från en Taxi som kan rulla i allt från stadstrafik till turer i högre fart.

Att han ägt den sedan den rullat 35.000mil låter inte orimligt, 45.000mil/8år blir 5500mil per år och det är egentligen inget konstigt. Den kan vara i bra skick, är du intresserad och det inte är någon längre resa så varför inte ta ett titt på den?

Förmodligen är den svårsåld med på grund av miltalet, vilket ger lite prutläge. smile

jo han skrev att det fanns en viss prutmån på den smile

problemet ligger väl i det att det är 4-5 timmars bilresa dit enkelväg, så åker jag dit så blir det ju nog att köpa den, så vill veta så mycket jag kan smile

Be honom om ett M-test? Är bilen ok så köper du den och du betalar testet (1500:-), han har inte mer än ditt ord på detta men han får själv avgöra hur seriös du är. Och i värsta fall lägger han ut lite pengar och får ett bevis för att hans bil är i bra skick. Vilket gör den betydligt mer lättsåld.

Är den slut är han troligtvis medveten om detta och då kommer han inte gå med på det. Men ett M-test utan allvarligare anmärkningar (Anmärkningar blir det alltid, de är mycket noggranna) så hade jag vågat köra ner och köpa den i alla fall.

Så kom överens om ett pris, försök komma överens om ett test och be honom sedan skicka papperna (fax tex) till dig. Har han inte Motormännen (De som utför ett M-test) i närheten gör Svensk bilprovning exakt samma sak.

Är den ok tror jag det är mycket bil för pengarna. smile

tackar, skall prova detta smile

småkikade lite på 320clk som ni pratade, mycket sportig, men drar en hel del väl?

tror nästan ja ska hålla mig till v70in e.v smile

The löwer class.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#40
Cgee skrev:
Rquired skrev:
Cgee skrev:
jo han skrev att det fanns en viss prutmån på den smile

problemet ligger väl i det att det är 4-5 timmars bilresa dit enkelväg, så åker jag dit så blir det ju nog att köpa den, så vill veta så mycket jag kan smile

Be honom om ett M-test? Är bilen ok så köper du den och du betalar testet (1500:-), han har inte mer än ditt ord på detta men han får själv avgöra hur seriös du är. Och i värsta fall lägger han ut lite pengar och får ett bevis för att hans bil är i bra skick. Vilket gör den betydligt mer lättsåld.

Är den slut är han troligtvis medveten om detta och då kommer han inte gå med på det. Men ett M-test utan allvarligare anmärkningar (Anmärkningar blir det alltid, de är mycket noggranna) så hade jag vågat köra ner och köpa den i alla fall.

Så kom överens om ett pris, försök komma överens om ett test och be honom sedan skicka papperna (fax tex) till dig. Har han inte Motormännen (De som utför ett M-test) i närheten gör Svensk bilprovning exakt samma sak.

Är den ok tror jag det är mycket bil för pengarna. smile

tackar, skall prova detta smile

småkikade lite på 320clk som ni pratade, mycket sportig, men drar en hel del väl?

tror nästan ja ska hålla mig till v70in e.v smile

Mercedes är lite mer gubbil än sportig men visst är CLK kompetent och körglad om man vill, dock är den precis som du nämner törstig med en V6 och automatlåda under huven.
Senast redigerat av Rquired (23 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök