Svaret har du rakt framför ögonen, min 328i köpte jag!
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag upplever Mercedes som mer stryktåliga än Volvo, men 50.000mil är fortfarande mycket så jag hade inte tittat på den vita trots att den var mycket snygg. Den andra ser helt ok ut, Mercedes är mycket bekväma och stryktåliga bilar, men E-klass W210 är ökänd som en rostkänslig bil. Finns det inte diverse lackblåsor som inte syns på bild så är det lagat, men kommer tyvärr igen. Har själv haft en Mercedes, en W168 som inte skall vara lika känslig som W210, och den rostade rejält och lagningarna på garantin höll inte särskilt länge.
När rostproblemen väl upptäcktes och Mercedes fick fruktansvärt mycket negativ publicitet införde dom 30års garanti mot rost, förutsatt att man servade bilen på auktoriserad verkstad under hela perioden. Men i samband med lanseringen av bland annat E-klass hävdade Mercedes envist att "Våra bilar rostar inte" och plockade bort rostskyddsgarantin helt och hållet, sedan visade det sig att deras modeller var de rotkänsligaste bilarna sedan italienska 60-tals modeller! Gissa om de stod med lång näsa? Men till saken; Chansen är liten att bilen i annons har garanti och att laga rost är svindyrt och inget jag tror du vill betala för själv.
Av de två 320d tycker jag båda ser ok ut, rent spontant ser jag inget som gör den grå värd 8000:- mer när den rullat 4000mil mer men å andra sidan har den en rätt diger lista med bytta delar. Tyvärr har han "ett chip liggandes", med stor sannolikhet har det förstås suttit i bilen tills idag oavsett vad säljaren påstår och chip i kombination med hård körning (Varför annars trimma?) sliter.
Den andra har ingen eftermarknadsstereo, stora fälgar men original sådana; de luktar minde ungdom än ett par "LG black" i mina ögon, och ingen styling. Å andra sidan så är mycket bytt på den grå och risken finns att den blå är rätt sliten undertill, för hade han bytt mycket på den med hade han troligtvis skrivit så i annons. Efter 30.000 mil är ofta stötdämpare, bussningar etc. trötta så det är en fördel till den grå.
Den grå känns ungdomskörd vilket många rynkar på näsan åt, men vem säger att en bilintresserad ungdom inte kan ta väl hand om sin bil? Jag hade nog gått på den grå först och försökt pruta lite.
![smile](img/smilies/smile.png)