4019
Sök

Något med oljan saab 9000

123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
Vid kraftigt gas podrag upprepade gånger kommer en lunk som jag tror är bränd olja, jag har nyligen bytt olja och lunkten försvinner inte. Och jag tror att det är olja i Vattenberedaren i motorn, eventuellt läkars någon stans yikes någon som känner igen detta eller vet vad felet kan vara?

MvH Pontus

Forummoderator
26 400 Inlägg
23 januari 2011
#2
Du råkar inte ha slirade lameller då i växellådan, pga oljeläckage?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 235 Inlägg
23 januari 2011
#3
Igensatt vevhusventilation tänker jag på, övertryck i motorn så att oljedimman pressas ut och det luktar olja.


3 295 Inlägg
23 januari 2011
#4
vattenberedare? läckage från ventilkåpa brukar göra så att olja kommer på grenröret men brändoljelukt som följd..


123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#5
Vet vet man om det är slirade lammeller ? Växellådan är bytt något år tillbaka.

Engelof, är det normalt?

123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#6
Där man har vatten och klykål för att kyla motorn, där inne finns det lite olja.

Slave-joe,  aa okej. något lätt att upptäcka, eller att hitta eventuellt läkars där?

3 295 Inlägg
23 januari 2011
#7
ok, expansionskärl wink 

du öppnar huven och kollar ifall det är oljeläckage på motorn nåstans? eventuellt så kan det ju vara så att det är läckage nån annanstans så att det läcker på avgassystemet under bilen wink


123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#8
aaa okej smile Har letat efter läckars men inget som jag har hittat än, men jag fattar dock inte varför det är olja i expansionskärlet yikes

3 235 Inlägg
23 januari 2011
#9
Det ska inte finnas olja i expansionskärlet, glykol och olja ska inte blandas i en motor, gör de det är något fel...
Igensatt vevhusvent är inte bra för motorn, då kan den börja trycka ut olja. Kör du mest korta sträckningar?
Se efter synliga läckage i motorrummet, tvätta rent om nödvändigt.


123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#10
Bilen har bara gått korta stäcker på mycket länge yikes kan de ge dåliga resultat?

3 235 Inlägg
23 januari 2011
#11
Det är klart, oljan blir aldrig varm, och kondensen i oljan kan leda till slambildning och fryst vevhusvent...
Rengör vevhusventilationen.


123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#12
Okej smile får ta och börja med det och se vad som händer smile

123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#13
Annars är det väll bara att byta topplockspackningarna?

Forummoderator
26 400 Inlägg
23 januari 2011
#14
Poonta91 skrev:
Annars är det väll bara att byta topplockspackningarna?

Det är inte så "bara", och det är bara en vad jag vet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#15
nää vet att det inte är så bara smile topplockspackningen då smile

Forummoderator
26 400 Inlägg
23 januari 2011
#16
Poonta91 skrev:
nää vet att det inte är så bara smile topplockspackningen då smile

Och det är ju lite halvt onödigt att ha lös toppen och byta topplockspackning, om det
är nåt enklare fel - som tex tät vevhusventilation.
Är ju värt att kolla upp det först.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#17
Joo det är klart att man ska kolla upp de sakerna först.

5 710 Inlägg
24 januari 2011
#18
Vevhusventilationen på 9000 är en rätt stabil konstruktion, har aldrig hört om något fall där den blivit täppt.

Dock är det väldigt vanligt att anslutningen mot ventilkåpan läcker/har hoppat av. Kolla det först.
Nr 2 oljeläck som några vra inne på. EXTREMT vanligt att de läcker i framkant på toppen eller ventilkåpan och att det rinner ner på grenröret.

Att du har olja i expansionskärlet är förmodligen ett annt fel....extremt obra OM det nu är så, bild?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#19
har ingen bild just nu, ska kolla det du skrev. Men det kan inte bara så att topplocketpackniingen är slut? eller riktigt dålig?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 januari 2011
#20
Poonta91 skrev:
har ingen bild just nu, ska kolla det du skrev. Men det kan inte bara så att topplocketpackniingen är slut? eller riktigt dålig?

Enklaste sättet att pröva det är att efterdra toppen och se om dina problem upphör.
Lossa tändkassetten och ventilkåpan.
E16 hylsa intorx för bultarna till toppen. Lossas och dras åt var för sig, en i taget.
40nm först, sen 60nm och till sist 90grader.

Med andra ord behöver du lite verktyg som inte alla har hemma direkt.


Förövrigt, om det är olja i vattnet så kan du vara säker på att packningen är trasig.
Du låter väl bilen bli varm innan du gör "kraftiga gaspådrag"?
Senast redigerat av UhrJr (24 januari 2011)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök