4146
Sök

Reg besiktning saab 9000

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej! blev stoppad av polisen häromdan, och dom gilla väl inte bilen speciellt mycket, så åkte på reg besiktning. Hur ska jag enklast göra för att klara av den? Måste jag byta ut massa delar? Elr är det värt och göra ett försök så som bilen är nu?


7 277 Inlägg
23 januari 2011
#2
Den ska vara i princip orginal då...


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#3
jo de vet ja, men dom har väl inge koll på hur grejjerna ser ut orginal på besiktningen haha. Om dom vill provköra så är de bara att loss på tryckröret eller nått, så är den som orginal igen! hehe


Anything But Ordinary..
81 Inlägg
23 januari 2011
#4
extraktor grenrör och större turbo brukar dem se rätt fort.

sätt dit original och kör på grundladd så ska de nog kunna gå vägen vet dock inte hur din bil ser ut i övrigt wink

har nyligen varit inne på regbesiktning med min 900 aero, kom dock igenom även fast den var t5.5 konventerad men enbart grundladd 0.45. men då har jag ju mycket högre avgaskrav än din eftersom jag inte har någon katalysator alls original.

om du har öppen vevhusventilation måste denna vara sluten iaf.
Senast redigerat av ToP (23 januari 2011)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#5
Du ska inte reg besiktiga bilen, du ska bara besikta bilen som vanligt, och efter som 9000 inte har helbilsgodtjännande så kan dom inte säga något, dock får du inte höjja effekten mer än 10% eller vad det är. Alltså rycker du bara kontakten till magnetventilen så är problemet löst.


3 354 Inlägg
23 januari 2011
#6
jonnielahti skrev:
ta bort magnetventilens sladd så går han på GLT alltså 0,4-0,45

behövs nog mer för att klara regbes om det är "ordentliga" besiktningsmän med tanke på att motorn t.o.m ser trimmad ut.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#7
Funkiee skrev:
Du ska inte reg besiktiga bilen, du ska bara besikta bilen som vanligt, och efter som 9000 inte har helbilsgodtjännande så kan dom inte säga något, dock får du inte höjja effekten mer än 10% eller vad det är. Alltså rycker du bara kontakten till magnetventilen så är problemet löst.

Fått papper på att bilen ska reg besiktas, så de ska den visst! Reg och en vanlig besiktning ska göras! Jo visst kan ja rycka den, men är väl körd på grenröret, och turbon, dom lär ju se att det inte är orginal.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#8
men du har inte en helbilsgodtjänd bil, alltså får du byta ditt grenrör om du vill, det handlar bara om effekten..


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#9
Funkiee skrev:
men du har inte en helbilsgodtjänd bil, alltså får du byta ditt grenrör om du vill, det handlar bara om effekten..

Jaså, så du menar att grenrör, turbo osv får sitta där när reg besiktingen görs , och den går igenom utan problem?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#10
Ja, och tar du loss magnetventilen så bilen går på GLT så har du ju en effekt som är likvärdig orginal om du inte ställt upp grundladdet. Anledningen att ta bort MV är för att då kan dom inte gnälla på att den inte är ikopplad så att säga!


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#11
Funkiee skrev:
Ja, och tar du loss magnetventilen så bilen går på GLT så har du ju en effekt som är likvärdig orginal om du inte ställt upp grundladdet. Anledningen att ta bort MV är för att då kan dom inte gnälla på att den inte är ikopplad så att säga!

Okej tack! Då plockar jag bort magnetventilen, och kör in bilen som den står just nu, och hoppas på de bästa:)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#12
Det borde gå! Du har inte ändrat grundladdet på turbon?


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#13
Funkiee skrev:
Det borde gå! Du har inte ändrat grundladdet på turbon?

Jag har inte gjort det iaf, ägaren innan kan ju ha gjort de.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#14
testa o ryck kabeln till MV o se hur den laddar, laddar den 0.45 så är det normalladdet smile


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#15
Funkiee skrev:
testa o ryck kabeln till MV o se hur den laddar, laddar den 0.45 så är det normalladdet smile

okej, detta är inte skadligt för turbon och rycka den? Så den inte överladdar elr nått?


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#16
Funderar på att köpa denna http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … isn=Lista4
Kändes lite väl billigt kanske? Är den godkänd tro?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#17
tvärrt om, den kommer ladda mindre hehe, när du tycker kontakten så kommer bilen bara ladda GLT dvs 0.45 bar om WG är ställd på det. När du tar loss hela MV för besiktning så tar du en slangbit mellan WG och kompressorhuset, då laddar den 0.45 utan MV smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
#18
http://www.hova.com/racekat-100cells-sb … c-252.aspx Denna är godtjänd, så då kan dom inte gnälla, dock liiite dyrare smile


655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#19
Funkiee skrev:
http://www.hova.com/racekat-100cells-sbffia-godkand-p-3566-c-252.aspx Denna är godtjänd, så då kan dom inte gnälla, dock liiite dyrare smile

Verkar va samma som den här? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … isn=Lista4


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 januari 2011
#20
Allt mellan luftfilter och avgasrör ska vara i orginalskick annars gäller inte avgascertifieringen och registeringsbesiktningen inte kommer godkännas.


Vad som går igenom i verkligheten är en helt annan fråga. 

Det BÖR räcka med att återställa allt i motorummet till orginal och glida in till besiktningen.

Som vanligt beror allt hur pass noga besiktningsmannen är.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök