4370
Sök

Byta styrväxel på en hyundai

81 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har sökt efter lite information om just att byta styrväxel, och att döma av de få svaren som finns så verkar det inte vara något höjdar jobb.

Men tänkte väl höra lite om någon har erfarenhet från Hyundai Elantra från 1995 att byta styrväxeln?

Annars är generella tips och "att tänka på" väldigt uppskattade!


Som jag förstått det så sitter styrväxeln inte i så fasligt mycket, 2 bultar, nått rör för oljan och stång från ratten? Men att det är utrymmet som är det jävliga, att komma åt skiten? smile

Mvh
Fredrik H.

Saab ng900 2.0T

81 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#2
Är det verkligen ingen som har bytt styrväxel på en bil förut?
Det behöver inte vara en Hyundai utan alla tips och trix är välkomna, oavsett tillverkare, modell och år.

Saab ng900 2.0T

552 Inlägg
26 januari 2011
#3
Har inte bytt på någon Hyundai, ännu. Men på vissa eller en hel del bilar från Asien måste framvagnen ner eller åtminstone lossas så den kommer ner ett par cm. Detta kan innebära att du får ankra fast motorn på ovansida.

Är det som den här på bilden kanske den är bara fastskruvad i torpedvägen och sedan ut till hjulhusen...

http://system.recopart.se/bilder/delart/G/178078_1_G.jpg

81 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#4
Okej! Ja av vad jag kunnat se så liknar styrväxeln den på bilden. Och av vad jag såg när jag kollade på bilen så verkade den skruvad i torpedvägen och inget mer (förutom rör för oljan).

Hur bökigt brukar det vara att riva en framvagn? några specialverktyg man brukar behöva?

Saab ng900 2.0T

552 Inlägg
26 januari 2011
#5
http://bilder.lagabasen.se/delar/1091/1091195146vy1.jpg

Det är från en 97:a, så jag är inte helt hundra på att det är exakt samma. Men som du kan se så sitter styrväxeln på själva balken. Du behöver en del långa förlängare och inte mer än vanliga verktyg annars...

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 januari 2011
#6
det är ganska lätt bara man har rätt verktyg. framvagnen måste såklart släppas ner och allt görs med fördel på en lyft.
jag har bytat på en liknande och man börjar med att skruva loss alla bultar som håller växeln,, glöm inte rattstången.
sen lossar man slangarna.
sen är det "bara" att släppa ner framvagnen. jag gjorde detta på en billyft och hade en växellådslyft till att hålla framvagnen.
ibland räcker det med att ta av bultarna på ena sidan och bara lossa på andra så blir det lite lättare att sätta ihop den igen.
dra ut växeln från sidan.

och sen gör du tvärtom fast använder den nya växeln wink

och har du väldig tur så slipper du lossa framvagnen men sån tur har man såklart aldrig när man gör nåt själv smile
Senast redigerat av mk2_power (26 januari 2011)


81 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#7
Ja 97a kan nog vara lite annorlunda, för det brukar betecknas på bildelar 91-95, så är nått bryt efter 95 iaf. Men det är kanon fint med den där bilden så förstår jag lite mer på vad jag har att göra med smile
Tack mk2_power, fin beskrivning. Du får det att låta så enkelt tongue
Dock så har jag (än så länge?) inte tillgång till någon billyft utan bara domkraft och pallbockar, men kan det gå bra ändå?

Saab ng900 2.0T

81 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#8
Ja då har man bytt styrväxel. Så för den som är nyfiken/intresserad så var det faktiskt väldigt enkelt.
Lyfte upp fram delen på pallbockar, plockade bort däcken och luftfiltret.
När det var gjort var det egentligen bara skruva loss allt, börja med styrlederna sedan kopplingarna för rören till oljan, lossar sedan inne i kupén (bakom pedalerna) klämbulten för rattstången och sist bultarna som håller hela styrväxeln.
Och så sist med definitivt inte minst, dra ut styrväxeln på förarsidan. Var lite trångt att dra ut den men gick med rätt vinkel och lite tur tongue
Sedan allt i omvänd ordning med den nya delen.
Så nu går bilen kanonfint att styra big_smile

Mvh
Fredik Hultman

Saab ng900 2.0T

552 Inlägg
29 januari 2011
#9
Skönt att höra att det gick bra lol


Sök