3469
Sök

V70 2.5T Oljeläcka ?

sportluft
24 januari 2011
Trådstartare
Tjena.

Min kompis och jag håller på med hans bil och fixar iordning den...
Vi har inte fortsatt med projektet eftersom vi har upptäckt en del fel.

Som är:

Olja bakom turbon
Olja lite ovanför oljetråget
Och olja i tryckslagarna

Vad ska man göra ?

Mvh Robbin och Marcus

8 252 Inlägg
24 januari 2011
Oljan bakom turbon och på tråget kommer antagligen från dåliga packningar till turbon oljereturrör och det är en klassiker. Oljan i tryckrören är inget att göra åt det får man räkna med. Dels kommer det lite från turbon och dels så komem dte lite ur vevhusventilationen. Överflödet av olja, eller det mesta i alal fall ska ju rinna ut genom dräneringshålet i intercoolern om inte det är igensatt. Är det bara lite olja i slangarna är det inget att bry sig i.

sportluft
24 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Oljan bakom turbon och på tråget kommer antagligen från dåliga packningar till turbon oljereturrör och det är en klassiker. Oljan i tryckrören är inget att göra åt det får man räkna med. Dels kommer det lite från turbon och dels så komem dte lite ur vevhusventilationen. Överflödet av olja, eller det mesta i alal fall ska ju rinna ut genom dräneringshålet i intercoolern om inte det är igensatt. Är det bara lite olja i slangarna är det inget att bry sig i.

Okej, men vad ska man göra för att få detta överstökat så fort som möjligt ? Riva ner turbon, och vevhuset och detta och rengöra och byta packningar ? smile Mvh

8 252 Inlägg
24 januari 2011
Investera 50:- i en ny packning + o-ring till oljereturröret och byta dem. Det gör man med turbonpå plats och det behöver inte ta lång stund. Och som sagt, så länge det bara är lite olja i slangarna så finns inget speciellt att göra förutom att se till att dräneringshålet är öppet. Det skadar naturligtvis inte att se över ventilationen.

78 Inlägg
24 januari 2011
Wg´n var såpass lös att man kunde dra den med tvåfingrar fram och tbax, normalt eller behöver den bytas ? smile // Marcus

sportluft
24 januari 2011
Trådstartare
Vilka packningar ska man köpa ? För jag vet inte exakt vart det läcker, men lite ovanför oljetråget =/

8 252 Inlägg
24 januari 2011
sportluft skrev:
Vilka packningar ska man köpa ? För jag vet inte exakt vart det läcker, men lite ovanför oljetråget =/

Till turbon oljereturrör så är det en packning melln röret och turbon och en o-ring mellan röret och blocket. När någon av dessa ger upp så läker det olja och det sprids ut på blocket / tråget precis som du nämner.

Mazda666: Nog för att det är klen wg på dessa men det där lät som om den hade gjort sitt.

sportluft
24 januari 2011
Trådstartare
Okej då får vi köpa WG och du vet kanske inte vad dem packningarna heter exakt så vi får inhandla det snarast.. har mekonomen det billigt eller ? smile Mvh

78 Inlägg
24 januari 2011
Okej okej smile rekommenderar du någon speciell wg ? så billig som möjligt då min ekonomi inte är den bästa...

8 252 Inlägg
24 januari 2011
sportluft skrev:
du vet kanske inte vad dem packningarna heter exakt så vi får inhandla det snarast.. har mekonomen det billigt eller ? smile Mvh

Dem heter som jag skrivit packning till oljereturrör och o-ring till oljereturrör.

Mazda666 skrev:
Okej okej smile rekommenderar du någon speciell wg ? så billig som möjligt då min ekonomi inte är den bästa...

En likadan. Däremot kan det ju kanske vara ide om budgeten är begränsad att skaffa en begagnad.

sportluft
24 januari 2011
Trådstartare
Okej tack, men vart kan man köpa wg billigt ? Något förslag på sida såfall.. Mvh

78 Inlägg
24 januari 2011
och vad heter min original  wastegate ? roll Du är till stor hjälp skall du veta ! smile

Sök