4591
Sök

Högre insugsljud?

1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#1
Kom och tänka på en sak tongue

Går det på nåt sätt att få ett högre insugsljud, förutom öppet filter, det har jag nu smile
Undrar om det går så man hör högre, mera när den suger i sig luften smile

Motorn är en B230F sitter i en 740 -90 smile

På nåt sätt så den kanske låter lite vassare i motorn eller nåt smile

Bara en tanke som slog mig smile
Jag själv kan inte riktigt komma på vad man ska göra för att få till det smile
Ljudmässigt så skulle jag vilja att det lät lite mer som om man hade turbo med screampipe eller nåt smile
Hoppas ni förstår vart jag vill komma smile


236 Inlägg
25 januari 2011
#2
ha kvar orginal luftburken sen lägg ett sportluftfilter där big_smile brölar nå he***** på varvstopp ;D


1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#3
NeXz skrev:
ha kvar orginal luftburken sen lägg ett sportluftfilter där big_smile brölar nå he***** på varvstopp ;D

Känns lite som ironi det där tongue
Men alltså ett öppetfilter i orgboxen, så det blir typ "slutet" igen? tongue


1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#4
http://www.garaget.org/video/z8mt35m5vtcp
nåt åt det hållet, men nu går ju inte det pga jag har ingen turbo tongue
men finns kanske nåt man kan göra på en sugis`?


Tvivlare
2 266 Inlägg
25 januari 2011
#5
http://www.thecartorialist.com/wp-content/uploads/2008/08/mercedes_190_25_evo_ii_dtm_engine.jpg

cool

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 januari 2011
#6
Är det detta ljud du är ute efter? http://www.youtube.com/watch?v=zHf_jjrh … p;index=64

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#7
UhrJr skrev:
Är det detta ljud du är ute efter? http://www.youtube.com/watch?v=zHf_jjrh … p;index=64

ja exakt smile
går det att fixa på en traditionell b230f tongue


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 januari 2011
#8
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:
Är det detta ljud du är ute efter? http://www.youtube.com/watch?v=zHf_jjrh … p;index=64

ja exakt smile
går det att fixa på en traditionell b230f tongue

En fordmotor är ju alltid en fordmotor och vise versa.
Men det går att få fram ett ordentligt insugsljud på din bil.
På sugmotorer (utan turbo) så är detta ljud tydligare än på turbobilar.

Kortdraget: Det ska vara så enkelt för luften att ta sig in i motorn. Titta på bilden ovanför mitt första inlägg så ser du smile.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#9
UhrJr skrev:
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:
Är det detta ljud du är ute efter? http://www.youtube.com/watch?v=zHf_jjrh … p;index=64

ja exakt smile
går det att fixa på en traditionell b230f tongue

En fordmotor är ju alltid en fordmotor och vise versa.
Men det går att få fram ett ordentligt insugsljud på din bil.
På sugmotorer (utan turbo) så är detta ljud tydligare än på turbobilar.

Kortdraget: Det ska vara så enkelt för luften att ta sig in i motorn. Titta på bilden ovanför mitt första inlägg så ser du smile.

det såg för jobbigt ut tongue vart ska man stoppa iväg lmm osv tongue
Men sen när det inte är så jävla mycket snö och skit ut så kanske man kan dra fram eller göra en kanal från grillen till filtret så att luften åker snabbare till filtret?
eller helt ute och cyklar?


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 januari 2011
#10
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:
JimmyAndersson skrev:

ja exakt smile
går det att fixa på en traditionell b230f tongue

En fordmotor är ju alltid en fordmotor och vise versa.
Men det går att få fram ett ordentligt insugsljud på din bil.
På sugmotorer (utan turbo) så är detta ljud tydligare än på turbobilar.

Kortdraget: Det ska vara så enkelt för luften att ta sig in i motorn. Titta på bilden ovanför mitt första inlägg så ser du smile.

det såg för jobbigt ut tongue vart ska man stoppa iväg lmm osv tongue
Men sen när det inte är så jävla mycket snö och skit ut så kanske man kan dra fram eller göra en kanal från grillen till filtret så att luften åker snabbare till filtret?
eller helt ute och cyklar?

Det finns bättre alternativ för dig. Men han lade upp en passande bild. Alltså det du vill göra är att förenkla vägen för luften att ta sig in i motorn. Korta vägen, förstora arean på insugningsröret osv.
Har du hört hur en gammal vässad saab 2-taktare låter? haha

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#11
UhrJr skrev:
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:

En fordmotor är ju alltid en fordmotor och vise versa.
Men det går att få fram ett ordentligt insugsljud på din bil.
På sugmotorer (utan turbo) så är detta ljud tydligare än på turbobilar.

Kortdraget: Det ska vara så enkelt för luften att ta sig in i motorn. Titta på bilden ovanför mitt första inlägg så ser du smile.

det såg för jobbigt ut tongue vart ska man stoppa iväg lmm osv tongue
Men sen när det inte är så jävla mycket snö och skit ut så kanske man kan dra fram eller göra en kanal från grillen till filtret så att luften åker snabbare till filtret?
eller helt ute och cyklar?

Det finns bättre alternativ för dig. Men han lade upp en passande bild. Alltså det du vill göra är att förenkla vägen för luften att ta sig in i motorn. Korta vägen, förstora arean på insugningsröret osv.
Har du hört hur en gammal vässad saab 2-taktare låter? haha

aa, men bilden den killen postade ser jag inte hur man gjort med lmm som?
Den behövs ju smile
Men alltså som det är nu så finns det ju utrymme för att korta ner mellan insug och filter, så det skulle funka att montera lmm så nära insug som möjligt, flytta allt så nära jag kan?


Tvivlare
2 266 Inlägg
25 januari 2011
#12
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:
JimmyAndersson skrev:

det såg för jobbigt ut tongue vart ska man stoppa iväg lmm osv tongue
Men sen när det inte är så jävla mycket snö och skit ut så kanske man kan dra fram eller göra en kanal från grillen till filtret så att luften åker snabbare till filtret?
eller helt ute och cyklar?

Det finns bättre alternativ för dig. Men han lade upp en passande bild. Alltså det du vill göra är att förenkla vägen för luften att ta sig in i motorn. Korta vägen, förstora arean på insugningsröret osv.
Har du hört hur en gammal vässad saab 2-taktare låter? haha

aa, men bilden den killen postade ser jag inte hur man gjort med lmm som?
Den behövs ju smile
Men alltså som det är nu så finns det ju utrymme för att korta ner mellan insug och filter, så det skulle funka att montera lmm så nära insug som möjligt, flytta allt så nära jag kan?

Antagligen annat styrsystem som inte använder LMM. Sugmotorer som "brölar" häftigt är oftast förgasarmaskiner, därför de blir sånt godingljud smile Även extraktorgrenrör och ett väl avstämt avgas kan bidra till fint ljud smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#13
MantaRobin skrev:
JimmyAndersson skrev:
UhrJr skrev:

Det finns bättre alternativ för dig. Men han lade upp en passande bild. Alltså det du vill göra är att förenkla vägen för luften att ta sig in i motorn. Korta vägen, förstora arean på insugningsröret osv.
Har du hört hur en gammal vässad saab 2-taktare låter? haha

aa, men bilden den killen postade ser jag inte hur man gjort med lmm som?
Den behövs ju smile
Men alltså som det är nu så finns det ju utrymme för att korta ner mellan insug och filter, så det skulle funka att montera lmm så nära insug som möjligt, flytta allt så nära jag kan?

Antagligen annat styrsystem som inte använder LMM. Sugmotorer som "brölar" häftigt är oftast förgasarmaskiner, därför de blir sånt godingljud smile Även extraktorgrenrör och ett väl avstämt avgas kan bidra till fint ljud smile

joo vet att förgasar motorerna brölar mera smile
Men har jag tänkte fel om man tänker flytta lmm så nära insuget jag kan och filtret får hänga med, sen göra nåt fäste så det sitter fast så det inte skakar sönder smile
för då kortar man nog iaf vägen för luften iaf 10cm minst, vet inte riktigt hur långt det är mellan insug och lmm nu smile Borde väl resultera i lite mer bröl, eller blir det så lite att jag knappt kommar märka det?


1 679 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#14
hade en bild på motorn, som man ser så finns det utrymme för att korta ner en bra bit smile
Gäller bara att lmm kabeln kan sträcka sig dit, vet inte riktigt hur den ligger/sitter fast osv smile
http://img545.imageshack.us/img545/3100/201003152173.jpg

Uploaded with ImageShack.us


136 Inlägg
26 januari 2011
#15
ngt sånt ljud SKA du inte ha för ens du har överladd och minst 200 häst wink

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
26 januari 2011
#16
allexx skrev:
ngt sånt ljud SKA du inte ha för ens du har överladd och minst 200 häst wink

Det ljudet han är ute efter är tydligare på en sugmotor än en med turbo. Turbon fungerar som en ljuddämpare på in och ut ur motorn. Därför låter bla DEN HÄR sugkadetten så j-vla högt.

Ljudet du menar är från när turbon arbetar och suger in luft.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 679 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#17
JimmyAndersson skrev:
hade en bild på motorn, som man ser så finns det utrymme för att korta ner en bra bit smile
Gäller bara att lmm kabeln kan sträcka sig dit, vet inte riktigt hur den ligger/sitter fast osv smile
http://img545.imageshack.us/img545/3100/201003152173.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Tror ni att jag kommar märka nån ljud skillnad och kortar ner slangen mellan insug och lmm?
eller är det så lite så att det ej är värt det smile



Sök