2716
Sök

Köpråd - Diesel, landsvägslok, erfarenhet efter frågas!

106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en bit till jobbet cirka 5 mil enkel resa. Så nu har jag tänkt byta bil!

(jobbar skift, så buss är ej ett alternativ) .

Budgeten är mellan 20 000 - 300 000. Så finns gått om utrymme! Därav behöver jag råd, då utbudet är så stort.


Bilen kommer till 80% gå landsväg dvs högre hastigheter. Så förbrukningen/utväxlingen är viktig.

Jag söker en bil som har låg milkostnad, hög komfort(lågt buller ljud),  hög säkerhet, gärna mycket lull lull då jag kommer köra cirka 2000 mil om året.

Bilar jag kollat på: Volvo V50 (2.0d, 1.6d, 1.6 dDRIVe), Peugeot 407(1.6 2.0HDI) Citroën C5 (2.2HDI).

Min tanke är att köpa tex en Volvo v50 2.0d års 06-07 för cirka 120 000kr.  Då har jag låg skatt, största värdeminskningen är borta, drar runt 0,50 landsväg. "Billig" försäkring via volvia(är under 25)

Tänker jag rätt?

Viktigt är: Låg förbrukning & skatt, bilen ska vara tyst, humana service priser, och den ska vara skön att köra.


Kan nämna att jag tänker behålla bilen 3 - 5år. Eller är det ekonomiskt försvarbart att köpa en sprillans ny bil? För att få ner den totala milkostnaden och ha säkerheten dvs garanti.

Jag vill inte, som de flesta antagligen kommer säga är billigast, att köpa en äldre Golf Diesel, då det är både är hög skatt och högt buller. Jag kommer ju spendera mycket tid i bilen, så prioriterar komfort och förbrukning!

Så ni som har erfarenhet, ge mig bra förslag! Som är bra spargrisar utan att tumma på komfort!
PS, ge gärna förslag vilka motorer som är bra respektive dåliga! (Diesel)


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#2
C5 med 2.2 HDi säger jag bara wink du svävar på moln med den fjädringen wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 763 Inlägg
26 januari 2011
#3
Inte funderat på en S80 med antingen en 2,4D eller D5? Gär har du en go pendlingsbil! smile

Volvo - For Life

106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar. Har tänkt på s80. Men de har ganska hög skatt och ganska högförbrukning. Dock så har den väldigt bra komfort, och är antagligen lika tyst som en v70N. Så den hålls i tanke.

Men som MantaRobin var inne på, så har väl en c5 både lägre förbrukning och högre komfort? Många säger franska bilar är skit, men dom kan i alla fall dieselbilar har jag hört!

Även + till Citroën då den har mycket lägre andrahandsvärde = billigt köp för mig.


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#5
phillan4 skrev:
Tack för snabba svar. Har tänkt på s80. Men de har ganska hög skatt och ganska högförbrukning. Dock så har den väldigt bra komfort, och är antagligen lika tyst som en v70N. Så den hålls i tanke.

Men som MantaRobin var inne på, så har väl en c5 både lägre förbrukning och högre komfort? Många säger franska bilar är skit, men dom kan i alla fall dieselbilar har jag hört!

Även + till Citroën då den har mycket lägre andrahandsvärde = billigt köp för mig.

Ja, HDi-motorerna är inte så farligt törstiga smile Sen är inte C5an så jättetung heller så den går bra billigt. En arbetskamrat har en C5 II HDi, dock är det bara 2,0an har jag för mig, och han har kommit ner på 0,55 enligt färddatorn smile Sexväxlad manuell låda.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#6
Dock så bör bilen vara 06 eller nyare och ha partikelfilter för att ha lågskatt. Dvs miljöklass 2005!
6 växlad känns önskvärt då det kan sänka förbrukning och buller vid högre hastighet.

0,55 låter bra, särskilt om det är blandad körning. Har tänkt att den får dra max 0,6 blandad!

Är ej så bekant på Dieslar, spelar motorstorleken stor roll för förbrukning? om jag kör 110, drar en 1,6d fortfarande mindre än en 2.0d?


2 763 Inlägg
26 januari 2011
#7
Kan säga såhär, pappas v70 D5 08 drar runt 0,5-0,6L blandad körning och detta med automat! Så tror faktiskt inte att en S80 skulle dra mera.. Men provkör och känn själv vad du tycker! smile

Volvo - For Life

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#8
phillan4 skrev:
Dock så bör bilen vara 06 eller nyare och ha partikelfilter för att ha lågskatt. Dvs miljöklass 2005!
6 växlad känns önskvärt då det kan sänka förbrukning och buller vid högre hastighet.

0,55 låter bra, särskilt om det är blandad körning. Har tänkt att den får dra max 0,6 blandad!

Är ej så bekant på Dieslar, spelar motorstorleken stor roll för förbrukning? om jag kör 110, drar en 1,6d fortfarande mindre än en 2.0d?

Siktar du på 1,6 HDi'n så har den 110hk och den tuffar på bra, men i en C5 känns den liiiite liten. Tror inte den går att få med sexväxlad manuell heller. Motorn får ju inte va för liten heller, då får den ju jobba hårdare och kan helt plötsligt bli törstigare än en lite större.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#9
MantaRobin skrev:
phillan4 skrev:
Dock så bör bilen vara 06 eller nyare och ha partikelfilter för att ha lågskatt. Dvs miljöklass 2005!
6 växlad känns önskvärt då det kan sänka förbrukning och buller vid högre hastighet.

0,55 låter bra, särskilt om det är blandad körning. Har tänkt att den får dra max 0,6 blandad!

Är ej så bekant på Dieslar, spelar motorstorleken stor roll för förbrukning? om jag kör 110, drar en 1,6d fortfarande mindre än en 2.0d?

Siktar du på 1,6 HDi'n så har den 110hk och den tuffar på bra, men i en C5 känns den liiiite liten. Tror inte den går att få med sexväxlad manuell heller. Motorn får ju inte va för liten heller, då får den ju jobba hårdare och kan helt plötsligt bli törstigare än en lite större.

Precis det jag funderar på. Eftersom det är mest landsväg så kanske det inte är så dumt att ta en lite större motor! om den kanske drar 0.05 liter milen mer än den mindre motorn gör inget, då det alltid är roligare med större motor. Också är det ju bra vid omkörningar att ha lite mer kraft.(går mycket lastbilar där jag åker)


106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#10
När vi ändå är inne på Citroén. Vilken motor är "bäst" 1.6HDI, 2.0HDI eller 2.2HDI. Kontra skatt, förbrukning och landsvägskörning. 2.0HDi känns väl som valet som är allround, men är denna motor hållbar?


461 Inlägg
26 januari 2011
#11
Ser att du går i ungefär samma tankar som mig, med ungefär samma budget. Så jag kan ju nämna vad jag funderat på.

BMW 320d 08-09 inköpspris 200-300kkr, skatt ca 2500kr/år, förbrukning 0.49l/mil. En mycket rolig bil att köra. Reservdelar och service är inte dyrare än någon annan bil.

Golf bluemotion -10 inköpspris 180-220kkr, skattebefriad, förbrukning 0.41l/mil. Mycket större bil än jag trodde innan jag såg den i verkligheten. sköna stolar och bra körställning. VW har tydligen satsat lite extra på att dämpa bullret på den nya modellen också.

Passat Variant TDI R-line 09-10 inköpspris ca: 260-300kkr, skatt ca 4500/år, förbrukning ca 0.6l/mil. Fin bil, men ekonomin går inte ihop lika bra som de två förstnämnda efter räkning på värdeminskning, skatt, bränsle osv...

SAAB 9-3 TTid är en fin bil, men det är först i slutet av 2010 som motorerna blir snåla, så det känns som att man bör vänta tills den är något år gammal och tappat lite värde innan den blir intressant.

Mitt sista alternativ är att köpa en rolig bil för max 150kkr och skita i den ekonomiska biten sålänge det inte går över litern i förbrukning, just för att slippa lägga för mkt pengar på en bil.

BMW - Better Make Way

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 januari 2011
#12
phillan4 skrev:
När vi ändå är inne på Citroén. Vilken motor är "bäst" 1.6HDI, 2.0HDI eller 2.2HDI. Kontra skatt, förbrukning och landsvägskörning. 2.0HDi känns väl som valet som är allround, men är denna motor hållbar?

I C5 skulle jag satsat på 2,0 smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
26 januari 2011
#13
Med den budgeten och om man vill köra snålast, så ligger nog en A3 sportback bra till. Men det ska isf vara med nya common rail 140 hk motorn, riktigt pigg och ska gå att köra på 0,4 landsväg om man inte ligger på alltför hårt.

Annars kan man väl tänka sig att BMW 320d/325d, A4 B7 och kanske Octavia II skulle duga att åka i. Skatten bör väl ligga mellan 3-4000:- på dessa.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

461 Inlägg
26 januari 2011
#14
Ulf_W skrev:
Med den budgeten och om man vill köra snålast, så ligger nog en A3 sportback bra till. Men det ska isf vara med nya common rail 140 hk motorn, riktigt pigg och ska gå att köra på 0,4 landsväg om man inte ligger på alltför hårt.

Annars kan man väl tänka sig att BMW 320d/325d, A4 B7 och kanske Octavia II skulle duga att åka i. Skatten bör väl ligga mellan 3-4000:- på dessa.

Golf bluemotion technology ska dra 0.35l/mil landsväg. Kan tänka mig att det hamnar på runt 0.4 i verkligheten, men skillnaden blir att du sparar in lite pengar i värdeminskning på en Golf jämfört med Audi

BMW - Better Make Way

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
26 januari 2011
#15
von_blad skrev:
skillnaden blir att du sparar in lite pengar i värdeminskning på en Golf jämfört med Audi

Man sparar även in en del komfort.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#16
Dock har jag inte kört nyaste a3an men jag tycker den äldre har lite väl mycket motorljud.


Bmw och Volvo har bra andrahansvärde. Vilket är synd för mig, då jag letar prisvärt och begagnat. Så därför har Citroën väldigt bra pris. Och förhoppningsvis låg driftkostnad.

Bmw är väldigt fina, dock så kör jag ju i ur och skur, därför är bakhjulsdrivet inte så önskat när det är halt och man ska köra om!

Men tack för förslag, ska kollas upp försäkring och service kostnader.


106 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#17
Men hur är komforten i en golf/a3. går det att jämföra mot en större bil, dvs en c5?
Låg bullernivå? vill ha mycket utrustning och hög säkerhet då det är mycket vilt på vägarna. Därför jag är lite kär i en större bil. (som jag inbillar mig är säkrare)


461 Inlägg
26 januari 2011
#18
Ulf_W skrev:
von_blad skrev:
skillnaden blir att du sparar in lite pengar i värdeminskning på en Golf jämfört med Audi

Man sparar även in en del komfort.

Har inte kört någon av dem, så ska väl inte säga inte säga för mkt.

Men, efter att ha kikat på båda dessa bilar så känner man ju ingen anledning att välja Audi just för att det skulle vara bättre kvalitetskänsla. Golfen är minst lika fin när man rycker i grejerna.

Teknikens värld har även skrivit att de inte förstår varför man ska välja den dyrare Audin, när Golfen idag är minst lika bra vad gäller komfort och kvalitetskänsla?

Men har som sagt inte kört någon av dessa bilar än, så jag har ingen egen åsikt.

BMW - Better Make Way

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
#19
Jag letar bil i precis samma kategori åt min far som kör åtminstone 4.000mil/år, och låg förbrukning är en klar vinnare ekonomiskt. Halva förbrukningen (0.6-->0.35) motiverar en så gott som ny miljöklassad bil. Vi har tittat på V50 DRIVe, Bmw 116d/118d, Bmw 320ED, Mini Clubman, Renault Megane 1.5FAP, VW Golf BMT, Passat BMT.

-Mini har en rolig dieselmotor men dricker trots detta inte mer än Volvo DRIVe. Fruktansvärt rolig att köra men lite nervös på vägen, mer sport än tillbakalutad. Fri service dock!

-Bmw 320ED erbjuder bäst prestanda kontra förbrukning och är stor och stadig, jag vet Saab har 180hp men titta en gång till. 163hp Bmw accelererar trots detta markant snabbare (0.5s till 100 tex. )i alla intervall men dricker 4cl mindre per mil. Oroa dig inte för RWD, det tar antisladdsystemen hand om idag. 320ED är dock mycket dyr. Fri service!

-116d/118d: Skitrolig bil som är stadig att köra, dock inte den snålaste som 116d samtidigt som den är mycket trång. Fri service.

-Renault, billig i inköp och snål samt dessutom med automat om man vill. Men håller den?

-Volvo V50, mycket och lagom med bil för pengarna. Lugn och bekväm samt mycket snål.

-VW; Mycket för pengarna men så fruktansvärt tråkigt byggda, finns det något mer karaktärsbefriat? Grymt bra bilar utan tvekan däremot. Golf finns med automat (DSG, kanonlåda) och dricker då 0.42L/milen blandad körning.

-Saab, vågar man köpa en? Gammal modell, inte snålast och märket står ostadigt. Dåligt andrahandsvärde redan idag, blir det värre om dom lägger ner märket? Jag ser inga fördelar med den som väger upp osäkerheten.

Lite egna åsikter i alla fall, lycka till i jakten! smile
Senast redigerat av Rquired (26 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
27 januari 2011
#20
är det ekonomiskt försvarbart att köpa en sprillans ny bil?

Definitivt inte om du värderar låg milkostnad. Då är det en äldre bil du ska köpa med liten värdeminskning.



Sök