Jag letar bil i precis samma kategori åt min far som kör åtminstone 4.000mil/år, och låg förbrukning är en klar vinnare ekonomiskt. Halva förbrukningen (0.6-->0.35) motiverar en så gott som ny miljöklassad bil. Vi har tittat på V50 DRIVe, Bmw 116d/118d, Bmw 320ED, Mini Clubman, Renault Megane 1.5FAP, VW Golf BMT, Passat BMT.
-Mini har en rolig dieselmotor men dricker trots detta inte mer än Volvo DRIVe. Fruktansvärt rolig att köra men lite nervös på vägen, mer sport än tillbakalutad. Fri service dock!
-Bmw 320ED erbjuder bäst prestanda kontra förbrukning och är stor och stadig, jag vet Saab har 180hp men titta en gång till. 163hp Bmw accelererar trots detta markant snabbare (0.5s till 100 tex. )i alla intervall men dricker 4cl mindre per mil. Oroa dig inte för RWD, det tar antisladdsystemen hand om idag. 320ED är dock mycket dyr. Fri service!
-116d/118d: Skitrolig bil som är stadig att köra, dock inte den snålaste som 116d samtidigt som den är mycket trång. Fri service.
-Renault, billig i inköp och snål samt dessutom med automat om man vill. Men håller den?
-Volvo V50, mycket och lagom med bil för pengarna. Lugn och bekväm samt mycket snål.
-VW; Mycket för pengarna men så fruktansvärt tråkigt byggda, finns det något mer karaktärsbefriat? Grymt bra bilar utan tvekan däremot. Golf finns med automat (DSG, kanonlåda) och dricker då 0.42L/milen blandad körning.
-Saab, vågar man köpa en? Gammal modell, inte snålast och märket står ostadigt. Dåligt andrahandsvärde redan idag, blir det värre om dom lägger ner märket? Jag ser inga fördelar med den som väger upp osäkerheten.
Lite egna åsikter i alla fall, lycka till i jakten!