2918
Sök

Köpråd - Diesel, landsvägslok, erfarenhet efter frågas!

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#21
von_blad skrev:
Golf bluemotion technology ska dra 0.35l/mil landsväg. Kan tänka mig att det hamnar på runt 0.4 i verkligheten

Värt att notera är att landsväg och motorväg är två helt olika saker.

Exempel:  Min V70 D5 2007 brukar snitta 0.58/mil över en tank(normal körning), då kör jag i regionen 13mil per dag varav 11 av dem är till/från jobbet i 120km/h på motorvägen.

Samma resa igår fast i 90km/h resulterade i 0.42l/mil. (körde ett par hundra meter efter kompisen som hade lastbil dagen till ära)

90->120km/h = 40% mer soppa.


phillan4 skrev:
Bilar jag kollat på: Volvo V50 (2.0d, 1.6d, 1.6 dDRIVe), Peugeot 407(1.6 2.0HDI) Citroën C5 (2.2HDI).

Tänker jag rätt?

Mja, jag provkörde en V50 över ett par dagar, en drivE. Den hade om jag minns rätt 106hk som för all del gjorde ett bra jobb. På mindre väg med farthållarn på 80km/h så snittade jag 0.45 på en testrunda. På väg till jobbet snittade den 0.54l/mil i 120km/h. Mycket imponerande jämfört med min dåvarande S40 2.0t som blandat tar 0.9/mil.

Nåväl, mitt bilköp föll på V70:n med 225hk. Döm om min förvåning när den över lag drar samma eller midnre än V50:n(!)  Visst jag snittar 0.58/mil istället för 0.54, men då har jag mina 225hk som jag gärna använder när det behövs. Lägger jag mig i 90km/h så kryper den ned under 0.4 med tiden. och det är inga konstigheter att ta sig landsväg väl under halvlitern inkl omkörningar, rondeller och annat. Jag tror den 6:e växeln kan vara skillnaden mot V50 1.6:an jag provade. V70:n varvar strax över 2000rpm i 120km/h, V50 1.6 betydligt mer med 5vxl lådan.

Med facit i handen så är jag mycket glad att valet föll på V70:n som är större, tystare, MYCKET starkare och drar "samma" soppa per mil likförbannat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

106 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#22
Rquired skrev:
Jag letar bil i precis samma kategori åt min far som kör åtminstone 4.000mil/år, och låg förbrukning är en klar vinnare ekonomiskt. Halva förbrukningen (0.6-->0.35) motiverar en så gott som ny miljöklassad bil. Vi har tittat på V50 DRIVe, Bmw 116d/118d, Bmw 320ED, Mini Clubman, Renault Megane 1.5FAP, VW Golf BMT, Passat BMT.

-Mini har en rolig dieselmotor men dricker trots detta inte mer än Volvo DRIVe. Fruktansvärt rolig att köra men lite nervös på vägen, mer sport än tillbakalutad. Fri service dock!

-Bmw 320ED erbjuder bäst prestanda kontra förbrukning och är stor och stadig, jag vet Saab har 180hp men titta en gång till. 163hp Bmw accelererar trots detta markant snabbare (0.5s till 100 tex. )i alla intervall men dricker 4cl mindre per mil. Oroa dig inte för RWD, det tar antisladdsystemen hand om idag. 320ED är dock mycket dyr. Fri service!

-116d/118d: Skitrolig bil som är stadig att köra, dock inte den snålaste som 116d samtidigt som den är mycket trång. Fri service.

-Renault, billig i inköp och snål samt dessutom med automat om man vill. Men håller den?

-Volvo V50, mycket och lagom med bil för pengarna. Lugn och bekväm samt mycket snål.

-VW; Mycket för pengarna men så fruktansvärt tråkigt byggda, finns det något mer karaktärsbefriat? Grymt bra bilar utan tvekan däremot. Golf finns med automat (DSG, kanonlåda) och dricker då 0.42L/milen blandad körning.

-Saab, vågar man köpa en? Gammal modell, inte snålast och märket står ostadigt. Dåligt andrahandsvärde redan idag, blir det värre om dom lägger ner märket? Jag ser inga fördelar med den som väger upp osäkerheten.

Lite egna åsikter i alla fall, lycka till i jakten! smile

Jag vill gärna ha en lite större bil, det ska kunna gå att åka 3 - 4 vuxna. Därför känns inte mini som ett altenativ. Vilket är lite synd. Därav går också 116/8 bort.

bmw 320ed är rätt så dyr, men och andra sidan rätt så rolig för att vara miljöbil.  Fördelen är ju att du har fri service i alla fall 2 år till mot volvon.!

Hur är buller nivån från bmw? Hur länge räcker fri service? 5 år?


106 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#23
torpis skrev:
von_blad skrev:
Golf bluemotion technology ska dra 0.35l/mil landsväg. Kan tänka mig att det hamnar på runt 0.4 i verkligheten

Värt att notera är att landsväg och motorväg är två helt olika saker.

Exempel:  Min V70 D5 2007 brukar snitta 0.58/mil över en tank(normal körning), då kör jag i regionen 13mil per dag varav 11 av dem är till/från jobbet i 120km/h på motorvägen.

Samma resa igår fast i 90km/h resulterade i 0.42l/mil. (körde ett par hundra meter efter kompisen som hade lastbil dagen till ära)

90->120km/h = 40% mer soppa.


phillan4 skrev:
Bilar jag kollat på: Volvo V50 (2.0d, 1.6d, 1.6 dDRIVe), Peugeot 407(1.6 2.0HDI) Citroën C5 (2.2HDI).

Tänker jag rätt?

Mja, jag provkörde en V50 över ett par dagar, en drivE. Den hade om jag minns rätt 106hk som för all del gjorde ett bra jobb. På mindre väg med farthållarn på 80km/h så snittade jag 0.45 på en testrunda. På väg till jobbet snittade den 0.54l/mil i 120km/h. Mycket imponerande jämfört med min dåvarande S40 2.0t som blandat tar 0.9/mil.

Nåväl, mitt bilköp föll på V70:n med 225hk. Döm om min förvåning när den över lag drar samma eller midnre än V50:n(!)  Visst jag snittar 0.58/mil istället för 0.54, men då har jag mina 225hk som jag gärna använder när det behövs. Lägger jag mig i 90km/h så kryper den ned under 0.4 med tiden. och det är inga konstigheter att ta sig landsväg väl under halvlitern inkl omkörningar, rondeller och annat. Jag tror den 6:e växeln kan vara skillnaden mot V50 1.6:an jag provade. V70:n varvar strax över 2000rpm i 120km/h, V50 1.6 betydligt mer med 5vxl lådan.

Med facit i handen så är jag mycket glad att valet föll på V70:n som är större, tystare, MYCKET starkare och drar "samma" soppa per mil likförbannat.

Bra input. Då jag gärna vill ha "riktigt" förbrukning landsväg och inte tillverkarnas data. När jag var inne på volvo v50 2.0d så har den som är nyare än 2006 en 6växlad låda.

Vad har du för volvo? en chippad d5?


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#24
phillan4 skrev:
Vad har du för volvo? en chippad d5?

V70 D5 6xvl man 2007, Autotech steg1 med 16" originalhjul 205mm breda :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

653 Inlägg
27 januari 2011
#25
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs020.snc6/167064_173773772662288_108192122553787_358867_6473743_n.jpg

"Efter optimerat denna BMW 520 D -07 har vi nu ökat effekten från 163 till närmare 200 HK samtidigt har förbrukningen sänkts drastiskt.
Detta är en bild där infon nollades vid avfärd från Malmö och ett snitt efter ca 8 mil.
Inte snabbaste turen som ni kan se på snitthastigheten men det var i snöovädert med - 15 grader och massa bilkö."

Smoke tires not drugs

106 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#26
torpis skrev:
phillan4 skrev:
Vad har du för volvo? en chippad d5?

V70 D5 6xvl man 2007, Autotech steg1 med 16" originalhjul 205mm breda :-)

Blev den snålare efter du chippade? eller köpte du den chippad och klar?.

V70 d5 ligger ju i nästan i samma prisklass som v50 2.0d. Så blir nog jämföra både v50 mot v70. I lite högre hastigheter för få förbrukningen i den efterfrågade hastigheten.


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#27
phillan4 skrev:
torpis skrev:
phillan4 skrev:
Vad har du för volvo? en chippad d5?

V70 D5 6xvl man 2007, Autotech steg1 med 16" originalhjul 205mm breda :-)

Blev den snålare efter du chippade? eller köpte du den chippad och klar?.

V70 d5 ligger ju i nästan i samma prisklass som v50 2.0d. Så blir nog jämföra både v50 mot v70. I lite högre hastigheter för få förbrukningen i den efterfrågade hastigheten.

Oavsett var jag köper bil så åker jag om Autotech på hemvägen. Denna gången köpte jag bilen i Göteborg och tryckröret sprack efter bara någon mil, så jag körde på limp-mode till Autotech och sedan limp hem för att byta tryckröret. Så jag har inte kört det utan chip i princip.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#28
phillan4 skrev:
Rquired skrev:
Jag letar bil i precis samma kategori åt min far som kör åtminstone 4.000mil/år, och låg förbrukning är en klar vinnare ekonomiskt. Halva förbrukningen (0.6-->0.35) motiverar en så gott som ny miljöklassad bil. Vi har tittat på V50 DRIVe, Bmw 116d/118d, Bmw 320ED, Mini Clubman, Renault Megane 1.5FAP, VW Golf BMT, Passat BMT.

-Mini har en rolig dieselmotor men dricker trots detta inte mer än Volvo DRIVe. Fruktansvärt rolig att köra men lite nervös på vägen, mer sport än tillbakalutad. Fri service dock!

-Bmw 320ED erbjuder bäst prestanda kontra förbrukning och är stor och stadig, jag vet Saab har 180hp men titta en gång till. 163hp Bmw accelererar trots detta markant snabbare (0.5s till 100 tex. )i alla intervall men dricker 4cl mindre per mil. Oroa dig inte för RWD, det tar antisladdsystemen hand om idag. 320ED är dock mycket dyr. Fri service!

-116d/118d: Skitrolig bil som är stadig att köra, dock inte den snålaste som 116d samtidigt som den är mycket trång. Fri service.

-Renault, billig i inköp och snål samt dessutom med automat om man vill. Men håller den?

-Volvo V50, mycket och lagom med bil för pengarna. Lugn och bekväm samt mycket snål.

-VW; Mycket för pengarna men så fruktansvärt tråkigt byggda, finns det något mer karaktärsbefriat? Grymt bra bilar utan tvekan däremot. Golf finns med automat (DSG, kanonlåda) och dricker då 0.42L/milen blandad körning.

-Saab, vågar man köpa en? Gammal modell, inte snålast och märket står ostadigt. Dåligt andrahandsvärde redan idag, blir det värre om dom lägger ner märket? Jag ser inga fördelar med den som väger upp osäkerheten.

Lite egna åsikter i alla fall, lycka till i jakten! smile

Jag vill gärna ha en lite större bil, det ska kunna gå att åka 3 - 4 vuxna. Därför känns inte mini som ett altenativ. Vilket är lite synd. Därav går också 116/8 bort.

bmw 320ed är rätt så dyr, men och andra sidan rätt så rolig för att vara miljöbil.  Fördelen är ju att du har fri service i alla fall 2 år till mot volvon.!

Hur är buller nivån från bmw? Hur länge räcker fri service? 5 år?

Glömde ett alternativ, Skoda Superb är i princip samma bil som VW Passat men är billigare i inköp och har ett bra mycket större baksäte (Störst i klassen? Rejält är det i alla fall). Båda finns som rymlig kombi med 140hp och är då miljöbilsklassade (0.46L/milen blandad körning). En snålare variant med 105hp finns med.

320ED är riktigt rolig skulle jag vilja klassa den som, tyst och fint går den med rätt däck. Bmw är dock relativt känsliga för vad som sitter på, "fel" däckmärke eller fel typ av däck kan göra dem bullriga och spåriga/nervösa. Det främsta är nog att undvika breda däck, punkteringssäkra däck kan också ställa till det lite. Fri service räcker 3år/8000mil, det som uppnås först, hos Bmw. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#29
Rquired skrev:
Glömde ett alternativ, Skoda Superb

320ED är riktigt rolig skulle jag vilja klassa den som, tyst och fint går den med rätt däck

Hm helt plötsligt har jag börjat hålla med BMW-nissen :-)

Jag tittade också på Skoda, främst oktavia som finns 6växlade dock visade det sig att de svaga motorerna drar samma som de starka och jag gilar pulver så skodan föll bort, men visst var den med länge.

Kollade även BMW, men då hoppade man upp ett snäpp i pris då jag personligen inte vågade köpa en bmw med många mil på mätaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

106 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#30
Det är ju det med inköpspriset och hur många mil de har på mätaren. Därför kommer Peugeot och Citroën väldigt bra i tankarna, då de har ett dåligt andrahandsvärde = billigt köp för mig!
Senast redigerat av phillan4 (27 januari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#31
torpis skrev:
Rquired skrev:
Glömde ett alternativ, Skoda Superb

320ED är riktigt rolig skulle jag vilja klassa den som, tyst och fint går den med rätt däck

Hm helt plötsligt har jag börjat hålla med BMW-nissen :-)

Jag tittade också på Skoda, främst oktavia som finns 6växlade dock visade det sig att de svaga motorerna drar samma som de starka och jag gilar pulver så skodan föll bort, men visst var den med länge.

Kollade även BMW, men då hoppade man upp ett snäpp i pris då jag personligen inte vågade köpa en bmw med många mil på mätaren.

Även jag har kanske mina stunder? wink

Skoda har gjort en enorm klassresa och är idag mycket fina och bra byggda bilar, funderade skarpt på en Yeti och de flesta övriga modeller håller hög klass de med. I och med att Superb idag finns som 140hp miljöbil är det kanske fullt tillräckligt för TS (Och dig hypotetiskt?).

Bilen finns även som sedan med 170hp diesel, den motorn har vi på jobbet i vår Passat och det är en mycket pigg och trevlig maskin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
27 januari 2011
#32
phillan4 skrev:
Det är ju det med inköpspriset och vilka mil dom har på mätaren. Därför kommer Peugeot och Citroën väldigt bra i tankarna, då det har ett dåligt andrahandsvärde = billigt köp för mig!

Just de två märkena riskerar man att få väldigt dyra reparationskostnader på om man har lagom otur. Har hört ett par skräckexempel på frysande bromsar på C5 och fel som aldrig löses. Kan vara värt att vara medveten om.

Sedan är bra andrahandsvärde nästan alltid bra, då du även får mer för bilen när du säljer den. Det brukar för det mesta överväga "ränteförlusten" för skillnaden i pengar man får sitta ute med.


106 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#33
zoopåse skrev:
phillan4 skrev:
Det är ju det med inköpspriset och vilka mil dom har på mätaren. Därför kommer Peugeot och Citroën väldigt bra i tankarna, då det har ett dåligt andrahandsvärde = billigt köp för mig!

Just de två märkena riskerar man att få väldigt dyra reparationskostnader på om man har lagom otur. Har hört ett par skräckexempel på frysande bromsar på C5 och fel som aldrig löses. Kan vara värt att vara medveten om.

Sedan är bra andrahandsvärde nästan alltid bra, då du även får mer för bilen när du säljer den. Det brukar för det mesta överväga "ränteförlusten" för skillnaden i pengar man får sitta ute med.

Det jag har fattat det som är att Franska bilar gör bra dieslar men dåliga bensinare.

Det är ju inte värt att köpa en bil som är billig, och sen åker man på massa reparations kostnader.

Det är sant det du säger, men om man köper en bil i 80 000kr klassen så sjunker den inte lika fort ner till 40 000 som en bil som kostar 160 000 sjunker ner i 120 000kr klassen om du förstår hur jag menar.



Sök