DAG 2.
Här jobbas det på.. varmt som bastun men måste få prylarna färdiga...
Dags att limma framspoilern i fästen. Jimmy kom till garaget idag och hjälpte mig med framspoilern. Här fick vi kapa av en bit av plast fästet för att spoilern skall passa perfekt.
Kaross lim använder ja Sikaflex-521 UV. Kommer att gå åt
Så.. på med lim i överflöd så att spoilern sätter sig ordenligt.
Eftersom spoilern inte kommer ända fram till plastfästet mot mitten låter vi den vara utan lim. Resten av limmet kommer jag trycka in i mitt delen när limmet har torkat och spoilern bortmonterad.
På med spoilern och sedan lägga i spänn. Denna sida är lite knasig och behöver spännas en aning.
På med spoilern och sedan lägga i spänn. Denna sida är lite knasig och behöver spännas en aning.
Ser bra ut ihop med framskärmen...
Nu får det strå så här tills i morron.
Nu är det bakspoilern som skall bort.Det är dags att passa in bakspoilern så att den sitter perfekt.
Nja... lite får man fila. Avgassystemet är lite för högt uppe så den måste ochså ner en liten bit.
Vänster ser riktigt bra ut men högersida måste modifieras lite innan den är OK.
Börjar med att montera bort inne skärmar. Här är det 3 skruvar man måste lossa på.
Skruven som sitter på ovansidan håller en fästklämma, fungerar att hålla spoiler i rätt läge. Bort med den..
Nu skall vi lossa spoilern från sitt läge. I bagaget finns 6st muttrar som skall bort. Man måste öppna upp plast kåpor och batteri kåpan för att komma åt dessa.
Här är bättre bild..
När man drar ut spoilern följer dessa med ut.... långa rör som håller hela spoilern på plats.
Nu är bilen naken
Fästet med de 2 rören skall nu bort. Spoilern skall slipas och då blir det otympligt ha dessa med.
Små sprintar håller denna del. Dra upp pinnen först sedan hylsan.. Dessa finns både på ovansidan och undersidan.
Nu är det bara att lyfta rakt upp.
Nu har man fler delar att hålla reda på
Dags att våtslippa hela spoilern. Tyvärr var spoilern inte bra lackad innan så detta måste göras om.
Här är reflexglashålet. Här lossnade stora färg flagor.. Nu är det slipat.
Lika så andra sidan.
Nu skall det passas in igen. Tyvärr måste såga av lite på avgas hålet så att nya spoilern få plats där istället.
Så.. nu är det att passa igen...
Nu ser det bra ut.
Från sidan...
Nu är det limning som gäller. Men det tar vi i morron
Trött och går hem för dagen.