Jag har läst rundor och letat på internet hur man monterar en turbotrycksmätare på en saab 93 154hk t5 -99.
Om jag har fattat det hela rätt så ska slangen jag har ringat in på bilden nedan delas och så sätter man dit ett T-kors (http://sv.bsr.se/products/544597/) och kopplar på turbotrycksmätaren där?
Då jag har bilen chippad så hade det varit kul att se hur mycket den laddar på ett ungefär...
En sak till... Det T-korset jag länkade till, vad är det för något som sitter fast inne längst ut på en av de tre "armarna"? För den gör hålet betydligt mindre än vad de andra "armarna" har. Ska det vara så eller ska man ta bort det?
Om jag har förklarat dåligt så skyller jag på att det snart är läggdags!
Den förminskade sidan är helt enkelt så att inte man får för högt tryck och tar sönder mätaren, det är vad jag tror. Det funkar att ha t-korset på den slangen ja. Men jag hade valt en annan eller en nipeln som är pluggad i insuget istället.
Den förminskade sidan är helt enkelt så att inte man får för högt tryck och tar sönder mätaren, det är vad jag tror.
Nej, då hade ju mäteran visat fel eller hur? Förminskningen är en strypning för att mätarnålen inte skall fladdra. Det man mäter på i insuget är inte så speciellt stabilt, ventilöppning/stängningarna gör att det trycket går upp/ned väldigt fort. Detta är inte så roligt att se på sin nål då trycket blir svåravläst samt att mäteren låter illa. Med ett mindre hål "skalar" man bort fladdret.
>>Ninjaa, tänk på att sätt strypningen ut till mätaren så den inte hamnar upp mot MAP-sensorn.