Nu är det ingen här som hatar Ford men det finns mycket belägg för att Ford är en sämre bil än många liknande modeller, klippet jag länkade till tidigare är skriven av Staffan Borglund och publicerat i Teknikens Värld. Det är ingen oerfaren person som råkat köpa en dålig Ford, det är en mycket erfaren journalist som presenterar fakta.
Ford hade riktigt dåliga resultat vid besiktning, väldigt mycket sjukdomar och ett populärt bilhandlarskämt var att det enda som är svårare att bli av med än AIDS var en begagnad Ford Scorpio eller Sierra. Det finns garanterat de som har bra erfarenheter, men det är svårt att blunda för att många inte kombinerar Ford med några positiva minnen.
Kommer själv från en släkt som ett tag körde mycket Ford, farfars Sierra och Scorpio tillbringade mer tid på verkstaden än ute på vägarna och avverkades snabbt och mina föräldrars andrabil, en Ford Sierra 2.0, drack vid bara sex års ålder mer olja än bensin och lämnade kort efter det in handduken helt genom att trycka ur sig vätskorna i motorvägsfart och skapa rejäla köer på E4an mitt i semestertrafiken, och inte att förglömma ett imponerade stort rökmoln.
Det viktigaste tycker jag är att bilarna var utöver detta knappast billiga i drift, bränslesnåla eller hade karaktär på något vis överhuvudtaget. En del bilar är sämre än snittbilen men väger upp detta men en stor dos körglädje, karaktär och design. Alfa Romeo till exempel, därför är det mycket omtycka bilar.
Ford var inte bättre än konkurrenterna på någon punkt, sämre på många och en riktig skitbil i praktiken är den erfarenheten många har och uttrycker om modellerna. Är det konstigt att de inte hade så bra rykte vid den tiden?
Senast redigerat av Rquired (27 januari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.