2557
Sök

Förstabil: beslutsångest!

Idiot
25 Inlägg
27 januari 2011
#21
Navkapsel finns svagheter och brister ja men det gör det inom de flesta bilmärken och ibland får man tag på exemplar man alltid får skruva med och ibland sådana som man mycket sällan egentligen behöver pilla med smile
Mycket blir hatobjekt utav folk som tror att de har insikt, fast som egentligen bara tror och inte har någon som helst egentlig insikt i det de hatar. Varg, invandrare, volvo-raggare, ford. Folk hatar mycket som de inte vet ett skit om. Älskar ford oavsett. Nuf' said, no hard feelings smile

Precis du får lite pengar över, jo kan tänka mig att det blir lite lek. Ja många som är automat, har inte kollat blocket på ett tag nu men man brukar kunna hitta lite manuella också, men sitt och leta tills du hittar det som känns rätt smile 
Njaa inte haft några andra fel, fått byta ut ganska mycket på den senaste jag köpte pga. oseriös tidigare ägare, typ spackel lagat tanken och sån där skit. Kolla olja osv. så löser det sig nog:)

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

189 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#22
Ruteby: hehe ja du har hellt rätt om det du skrev som svar till Navkapsel smile

ja jag antar att ja får vackert vänta o se om det dyker upp någon manuell snart smile
hehe de är ju trots allt en bra bil för att reta volvo raggare me wink Farsan tyckte oxå att ja skulle skaffa en scorpio 2.9 så det lutar åt en sån just nu iaf smile låter som att de var en riktig stjärna om han försökt laga tanken me spackel yikes haha. men uppskattar verkligen dina råd om scorpio modellen! smile inte många som uppskattar den modellen direkt hmm


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#23
Nu är det ingen här som hatar Ford men det finns mycket belägg för att Ford är en sämre bil än många liknande modeller, klippet jag länkade till tidigare är skriven av Staffan Borglund och publicerat i Teknikens Värld. Det är ingen oerfaren person som råkat köpa en dålig Ford, det är en mycket erfaren journalist som presenterar fakta.

Ford hade riktigt dåliga resultat vid besiktning, väldigt mycket sjukdomar och ett populärt bilhandlarskämt var att det enda som är svårare att bli av med än AIDS var en begagnad Ford Scorpio eller Sierra. Det finns garanterat de som har bra erfarenheter, men det är svårt att blunda för att många inte kombinerar Ford med några positiva minnen.

Kommer själv från en släkt som ett tag körde mycket Ford, farfars Sierra och Scorpio tillbringade mer tid på verkstaden än ute på vägarna och avverkades snabbt och mina föräldrars andrabil, en Ford Sierra 2.0, drack vid bara sex års ålder mer olja än bensin och lämnade kort efter det in handduken helt genom att trycka ur sig vätskorna i motorvägsfart och skapa rejäla köer på E4an mitt i semestertrafiken, och inte att förglömma ett imponerade stort rökmoln.

Det viktigaste tycker jag är att bilarna var utöver detta knappast billiga i drift, bränslesnåla eller hade karaktär på något vis överhuvudtaget. En del bilar är sämre än snittbilen men väger upp detta men en stor dos körglädje, karaktär och design. Alfa Romeo till exempel, därför är det mycket omtycka bilar.

Ford var inte bättre än konkurrenterna på någon punkt, sämre på många och en riktig skitbil i praktiken är den erfarenheten många har och uttrycker om modellerna. Är det konstigt att de inte hade så bra rykte vid den tiden?
Senast redigerat av Rquired (27 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Idiot
25 Inlägg
27 januari 2011
#24
Hehe jaa en riktigt stjärna tyvärr, men nöjd med bilen hursom även fast man känner sig skapligt lurad.

Rejäla bilar helt klart smile många som snackar skit bara för att det är Ford, har fått höra mycket, många som tycker om att skojja om det också så det är inte alltid allvar smile

Hoppas du hittar något, hoppas den hamnar här på garaget sen oavsett vilken bil det blir smile

hojta om det är något smile

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

189 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#25
Rquired: visst ja måste faktiskt hålla med dig om att sierran o scorpion är kända för att krångla en del. sad men samtidigt så finns de ju många som håller ändå, dom som vi har haft har inte haft något läckage eller några stora problem, inte mer än någon annan bil me några år på nacken. vi kan ju haft turen med oss men efter 2st sierror o 3st scorpios som funkat utan större problem så är ja inte direkt orolig smile tycker man verkligen om en modell så tar man ju hand om den och tar man hand om den så håller den ju? Nog för ni har mycke mycke mer erfarenheter än mig men säger bara vad ja tycker och tänker smile inge illa menat smile


Idiot
25 Inlägg
27 januari 2011
#26
Ruteby skrev:
Nuf' said

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

German Engineering
9 083 Inlägg
27 januari 2011
#27
Rquired skrev:
Nu är det ingen här som hatar Ford men det finns mycket belägg för att Ford är en sämre bil än många liknande modeller, klippet jag länkade till tidigare är skriven av Staffan Borglund och publicerat i Teknikens Värld. Det är ingen oerfaren person som råkat köpa en dålig Ford, det är en mycket erfaren journalist som presenterar fakta.

Ford hade riktigt dåliga resultat vid besiktning, väldigt mycket sjukdomar och ett populärt bilhandlarskämt var att det enda som är svårare att bli av med än AIDS var en begagnad Ford Scorpio eller Sierra. Det finns garanterat de som har bra erfarenheter, men det är svårt att blunda för att många inte kombinerar Ford med några positiva minnen.

Kommer själv från en släkt som ett tag körde mycket Ford, farfars Sierra och Scorpio tillbringade mer tid på verkstaden än ute på vägarna och avverkades snabbt och mina föräldrars andrabil, en Ford Sierra 2.0, drack vid bara sex års ålder mer olja än bensin och lämnade kort efter det in handduken helt genom att trycka ur sig vätskorna i motorvägsfart och skapa rejäla köer på E4an mitt i semestertrafiken, och inte att förglömma ett imponerade stort rökmoln.

Det viktigaste tycker jag är att bilarna var utöver detta knappast billiga i drift, bränslesnåla eller hade karaktär på något vis överhuvudtaget. En del bilar är sämre än snittbilen men väger upp detta men en stor dos körglädje, karaktär och design. Alfa Romeo till exempel, därför är det mycket omtycka bilar.

Ford var inte bättre än konkurrenterna på någon punkt, sämre på många och en riktig skitbil i praktiken är den erfarenheten många har och uttrycker om modellerna. Är det konstigt att de inte hade så bra rykte vid den tiden?

Jävla bra beskrivning om Ford lollollollollol

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

189 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#28
Ruteby: ja huvudsaken är ju att man själv är nöjd me sin bil smile jadå oavsett vad de blir så kommer den upp här smile ja hör av mig ifall ja kommer på något annat ja undrar över smile tack för all hjälp iaf! big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#29
Olja skrev:
Rquired: visst ja måste faktiskt hålla med dig om att sierran o scorpion är kända för att krångla en del. sad men samtidigt så finns de ju många som håller ändå, dom som vi har haft har inte haft något läckage eller några stora problem, inte mer än någon annan bil me några år på nacken. vi kan ju haft turen med oss men efter 2st sierror o 3st scorpios som funkat utan större problem så är ja inte direkt orolig smile tycker man verkligen om en modell så tar man ju hand om den och tar man hand om den så håller den ju? Nog för ni har mycke mycke mer erfarenheter än mig men säger bara vad ja tycker och tänker smile inge illa menat smile

Skulle aldrig ta illa upp, jag säger inte att det är enbart dåliga bilar och framför allt inte att det inte kan vara ett mycket bra val för dig. Utan det pratades rätt positivt om Ford tidigare i denna tråden och jag ville lyfta fram att det ligger någonting bakom det dåliga ryktet!

Gamla bilar för under 15.000:- är däremot alltid lite av ett lotteri, Ford är inget dumt val eftersom dom är billiga. Leta upp en fin och köp den, krånglar den så skit i det och njut av det som fungerar och skulle den ge upp helt så köp en ny. Det är det värsta som kan hända, det bästa scenariot är att den fungerar lika väl som de fem Ford ni haft i familjen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Idiot
25 Inlägg
27 januari 2011
#30
så sant så Olja, folk får hålla på med vilka bilar de vill. Det är bara kul.

Låter bra smile

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

189 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#31
Required: en del tar åt sig så lätt så man vet aldrig smile men de är bara bra att ja får höra dåliga saker me så ja inte förväntar mig för mycke! smile precis antingen går de bra eller så går de åt helvete men då är de bara att ta nya tag o skaffa en annan bil smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2011
#32
En till...
Jag säger otippat Rover 620 turbo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

189 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#33
hmmm låter som en rätt sällsynt bil?? inte hört om den modellen innan iaf tongue


6 632 Inlägg
28 januari 2011
#34
620 ti går som ett skott..polaren har en, 200hk i en två liters är inte dumt MEN man måste vara noga med växellådan där, dock var de väl standard med att de surrade lite efter ett tag i lådorna?

Ska du ha Ford bryter jag trenden och säger att du ska köpa en Escort, äldre ford är inte de bästa men Escorten har klarat sig bättre
Är du lång är det däremot inge bra, jag som är 193 med långa ben sitter inte så bra i dem. Och bara för det är FWD är det inte tråkigare..Inga problem att ställa upp en Golf 2a på ställ.

Bara åka fort, gasa och ratta fullt!

De/Dem

1 271 Inlägg
28 januari 2011
#35
köper man en bmw för de priset är det som ett lotteri. mina 3 bmw´s jag har haft har kostat under 15 kan bara säga att man blir duktig på att skruva bmw efter ett tag.

ford skulle jag nog satsat på om jag var du. mina kompisar har haft fordar å inget som har varit något dyrt eller omfattande fel på dom. å då har det varit fordar för under 10 som brukats så som många ungdomar gör tongue

mercedes ja tok jävla slö helt enkelt även med större motorer. men man åker bra i dom big_smile

rover hade jag aldrig närmat mig en penna på det ägarbyte pappret. pga det har gått om kull ett par gånger, ägs av Tata samt ser dom ut som gud vet vad

men det är bara mitt tycke

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2011
#36
-stoffe- skrev:
rover hade jag aldrig närmat mig en penna på det ägarbyte pappret. pga det har gått om kull ett par gånger, ägs av Tata samt ser dom ut som gud vet vad

men det är bara mitt tycke

Rover ägs inte av Tata. Rover har gått i konkurs och finns inte längre. Däremot påverkar inte det tillgången till reservdelar till motsats vad alla verkar tro. <--för övrigt är religion hela tiden återkommande när folk snackar om dessa bilar. Designen är ju upp till var och en men jag tycker inte R620 är någon ful bil i förhållande till andra 90-talare?

Om man vill åka en 12-13år gammal fullutrustad Honda Accord med Rovers mycket pålitliga T-seriemotor (inte skiten som sitter i Rover 25-45-75) och lägga ca 15.000 kr så är det mer eller mindre omöjligt att köpa en mer prisvärd bil än en Rover 620ti. Det är fortfarande den absolut bästa bil jag haft som krånglat minst och kostat mig minst pengar i underhåll.

Den enda reparation jag gjorde var ett hjullagerbyte och kamremsbyte för 3000kr inklusive material på märkesverkstad. (Ja det finns märkesverkstäder.) Detta under 10.000 mils hård körning under flera års tid. Olja - filter - köra. 0-100 på ca 7 med framkrafs. TorsenDiff vilket gör den mycket snabbare i starten än alla framhjulsdrivna bilar jag kört. 1350-1400kg är hyfsat lite vilket hjälper.

Växellådan är ett svagt kort och man ska inte spinna i kurvor eller från stillastående för då dör difflagrena. Lådan i övrigt är det inga problem med.

Motorn tål inte att trimmas speciellt mycket. Om det är lättrimmad turbo man är ute efter så ska man inte välja en 620. Mer än 230-240hk är dyrt då det kräver ingrepp med nya kolvar. Om det däremot är en hyfsat bekväm, trevlig, välutrustad bil i klass och med prestanda som T4, 9-3 Aero, 328 så är det bara att slå till. Kaffepengar.

Folk kan för lite, men bullrar ändå. Lyssna gärna på folk som vet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
28 januari 2011
#37
-stoffe- skrev:
mercedes ja tok jävla slö helt enkelt även med större motorer. men man åker bra i dom big_smile

Så farligt slö kändes inte 1,8an? jag körde. Det är olika från person till person. Många trivs lika bra med få hk och tycker finner glädje i att köra bilen ändå. smile Viktigast för just mig är att jag trivs i bilen. Sedan finns det bilar som det inte händer ett piss i när man trycker på gasen t ex Felicia 1,3 så den passar nog ingen under 70. lol
Senast redigerat av Navkapsel (28 januari 2011)

Sir skrotnisse
191 Inlägg
28 januari 2011
#38
Chevan van så klart ! bästa första bil köpet och roligaste bil du kan ha ! som första bil inte bara bil utan även pilsner pråm !

1 271 Inlägg
28 januari 2011
#39
caromania skrev:
-stoffe- skrev:
rover hade jag aldrig närmat mig en penna på det ägarbyte pappret. pga det har gått om kull ett par gånger, ägs av Tata samt ser dom ut som gud vet vad

men det är bara mitt tycke

Rover ägs inte av Tata. Rover har gått i konkurs och finns inte längre. Däremot påverkar inte det tillgången till reservdelar till motsats vad alla verkar tro. <--för övrigt är religion hela tiden återkommande när folk snackar om dessa bilar. Designen är ju upp till var och en men jag tycker inte R620 är någon ful bil i förhållande till andra 90-talare?

Om man vill åka en 12-13år gammal fullutrustad Honda Accord med Rovers mycket pålitliga T-seriemotor (inte skiten som sitter i Rover 25-45-75) och lägga ca 15.000 kr så är det mer eller mindre omöjligt att köpa en mer prisvärd bil än en Rover 620ti. Det är fortfarande den absolut bästa bil jag haft som krånglat minst och kostat mig minst pengar i underhåll.

Den enda reparation jag gjorde var ett hjullagerbyte och kamremsbyte för 3000kr inklusive material på märkesverkstad. (Ja det finns märkesverkstäder.) Detta under 10.000 mils hård körning under flera års tid. Olja - filter - köra. 0-100 på ca 7 med framkrafs. TorsenDiff vilket gör den mycket snabbare i starten än alla framhjulsdrivna bilar jag kört. 1350-1400kg är hyfsat lite vilket hjälper.

Växellådan är ett svagt kort och man ska inte spinna i kurvor eller från stillastående för då dör difflagrena. Lådan i övrigt är det inga problem med.

Motorn tål inte att trimmas speciellt mycket. Om det är lättrimmad turbo man är ute efter så ska man inte välja en 620. Mer än 230-240hk är dyrt då det kräver ingrepp med nya kolvar. Om det däremot är en hyfsat bekväm, trevlig, välutrustad bil i klass och med prestanda som T4, 9-3 Aero, 328 så är det bara att slå till. Kaffepengar.

Folk kan för lite, men bullrar ändå. Lyssna gärna på folk som vet.

sorry för mitt felaktiga påstående tongue

1 271 Inlägg
28 januari 2011
#40
Navkapsel skrev:
-stoffe- skrev:
mercedes ja tok jävla slö helt enkelt även med större motorer. men man åker bra i dom big_smile

Så farligt slö kändes inte 1,8an? jag körde. Det är olika från person till person. Många trivs lika bra med få hk och tycker finner glädje i att köra bilen ändå. smile Viktigast för just mig är att jag trivs i bilen. Sedan finns det bilar som det inte händer ett piss i när man trycker på gasen t ex Felicia 1,3 så den passar nog ingen under 70. lol

drar som ex att en 300 i den pris klasen har 170 hk på 3 liter och det är inga roliga 170 hk


Sök