3192
Sök

Saab 9000, laga,skrota eller sälja?

6 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Hej, har precis varit och besiktigat min första bil!
Grejen var den att jag vet inte alltför mkt om bilar (än), så den är superfräsh invändigt.
Men, idag besiktigade jag bilen och fick ombesiktning.

Jag köpte den för 9500 och funderar på om det är värt att reparera bilen då den har följande fel:
1. styrled , vänster yttre glapp
2.färdbroms hjulbroms fram höger anliggning (plocka isär, slipa kolvarna, ny kopparpasta, nya belägg)
3.Parkeringsbroms bromsverkan vänster ur funktion (Byta ok bak)
4.stomme sidobalk infästning dragram båda sidor rostskadad  (nya balkar behövs svetsas dit)
5.strålkastare halvljus båda sidor ljusbild felaktig (diffus)  (nya strålkastar hus behövdes)

Sen gav han mig massa tips på saker som jag kunde byta om jag ville:
6. länkarmslagring, lagerstöd fram båda sidor skadad
7. Drivaxelknut, yttre båda sidor skyddsbälg skadad.
8.Hjulhus bak vänster rostskadat
9. motorfäste övre glappt
10. Infästning länkarm hjulhus bak höger, övre, bakre, rostskadad.

Så han sa att om jag bara fixar det nödvändigaste för att få den igenom (de översta punkterna)
så kan den rulla ungefär ett år till. Delarna för handbroms, ljus, styrled, och bromsarna kommer gå på runt 4k. Och sen balkarna, är det någon som har den blekaste hur mycket det kostar att svetsa dit nya balkar?
Jag äger själv ingen svets så jag måste ha någon annan som gör det  tyvärr sad

Så antingen laga bilen 6-10k (?), skrota bilen eller sälja den som reservdelsbil? Vad låter vettigast?

Tacksam för seriösa svar!

5 710 Inlägg
3 februari 2011
Hmmm, du har råkat ut för en bil med alla de klassiska 9000 felen, synd.
Hur du än gör kommer du förlora pengar.
Som du säger själv....4k bara för delarna och sedan skall de bytas oxo med diverse inställningar som följd.
Ljusinställning när du byter lampor och hjulinställning med styrleden.

Hittar du någon som är billig med svetsen skylle jag tippa 2-4K för det jobbet.

Du skulle kunna snajda till den billigt om du själv har kunskapen att byta alla grejjer och dessutom köper begagnat. Har du inte den möjligheten är det jobbigare.

Att sälja som reservelsbil kommer du heller inte bli rik på. Kika på blocket de där bilarnas delar är billiga som tusan och det finns otroligt många att välja på.

Lycka till hur du än gör!

MVH Jonas
..............

6 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tack för svaret, har letat omkring i förrgår och har nog bestämt mig för att försöka laga!
Skolan jag går på har en fordons linje och fixar nya balkar för 2k.
Och de andra sakerna har jag tänkt skruva dit själv, visst har väl aldrig mekat bil innan men det är kul att laga och skruva big_smile
Reservdelar kan bli ganska billigt efter lite sökning här på forumet och eftersom jag bor i "saabstaden".smile
Återigen tack försvaret smile

Edit: Om jag inte har hunnit fixa färdigt bilen till ombesiktningen och får körförbud (man får ju en månad att laga), behöver jag typ ställa på bilen sen igen eller är det bara att köra den till besiktningen när den är klar och sen är allt färdigt?
Senast redigerat av TheInventor (5 februari 2011)

248 Inlägg
5 februari 2011
TheInventor skrev:
Tack för svaret, har letat omkring i förrgår och har nog bestämt mig för att försöka laga!
Skolan jag går på har en fordons linje och fixar nya balkar för 2k.
Och de andra sakerna har jag tänkt skruva dit själv, visst har väl aldrig mekat bil innan men det är kul att laga och skruva big_smile
Reservdelar kan bli ganska billigt efter lite sökning här på forumet och eftersom jag bor i "saabstaden".smile
Återigen tack försvaret smile

Edit: Om jag inte har hunnit fixa färdigt bilen till ombesiktningen och får körförbud (man får ju en månad att laga), behöver jag typ ställa på bilen sen igen eller är det bara att köra den till besiktningen när den är klar och sen är allt färdigt?

du får 2 månader på dig att besikta om, men du får bara köra 1 månad:) lycka till med bilen tongue

Egenföretagare
999 Inlägg
5 februari 2011
Går du på en skola med fordons-linje är det ju perfekt, då finns det gott om fattiga studenter som kan laga bilen åt dig billigt smile.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 februari 2011
synd att du bor så långt borta annars kunde jag kanske sälja en kaross utan motor och låda för en femhundring

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök