3111
Sök

Köpråd: Saab 9-3 98-00? kanske 01-02?

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
Jaha, då är det snart dax att köpa sin första bil. Och som ni kan se så har jag redan spanat in Saab 9-3 års modell 98-02. Finns en uppsjö utav dessa bilar på blocket men så kommer ju frågan. Är Saab 9-3 98-02 en bra bil i grunden? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag titta på? hur många ägare?miltal? Ska man köpa bil med turbo eller inte?

Jaja, vi börjar såhär

tacksam för svar

Mvh,
Michael

83 Inlägg
1 februari 2011
#2
Ja, det är en bra bil, lite förenklat. Naturligtvis skall servicen etc vara gjord, men jag får nog säga att og9-3 (Old Generation 9-3 för er som undrar) är populära och väldigt problemfria bilar. Senare bilar har dock T7 motorstyrning och då kan det ju strula lite. Men det finns lösningar på det. Är rätt många på stcs som kör modellen och har trimmat bra alltså utan några jätteproblem.

Mitt tips är en typ 1991 "Sport" nånting med gamla Aeropaketet och T5 motor. Skottsäkra bilar och mkt trimvänliga! Och bra krocksäkerhet, och mkt reservdelar finns att få!

Alt en Aero 2001-2002, då får du nästan hela Viggens paket fast med 2-litersmotor. Sjukt sköna stolar, sjukt snygga bilar och prestanda som är mkt bra.

Turbo? Det får din ekonomi avgöra. Kolla försäkringen innan är ju ett jättebra tips... Bilarna utan Turbo är ofta lite tråkigt utrustade och svårsålda. En 154hk lättryckare kan ju vara ett bra alternativ!

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#3
Tack för den snabba responsen. Ska kika runt och se vad jag kan hitta.. Kan dock tillägga att 91 känns lite väl gammalt.

Tack igen,

Warm Regards,
Michael

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 februari 2011
#4
RoughX skrev:
Tack för den snabba responsen. Ska kika runt och se vad jag kan hitta.. Kan dock tillägga att 91 känns lite väl gammalt.

Tack igen,

Warm Regards,
Michael

Han menade 1999 smile

Finns en Saab som brukar kallas turbo Sport av den årsmodellen. Den har 200 hk T5-motor istället för de vanliga 185 och Aero-turbon. Denna ersattes 2000 av Aero, som har T7-motor. 00 Aero har inte Viggen-paket utan går knappt att skilja från en vanlig SE om man inte ser vingen på bakluckan.
Senast redigerat av Andromeda (1 februari 2011)


342 Inlägg
1 februari 2011
#5
Det handlar givetvis främst om vad försäkringspremien landar på för dig, men om man bara ser till bilarna och inget annat så hade jag inte ens funderat på en icketurbo ...
De är inte särskilt bränslesnåla och är väldans trötta.

Pratas mycket skit om Saab, men og9-3 är som sagt en rätt trevlig bil om den bara är ordentligt skött.
Mycket bil för pengarna, helt klart!

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#6
Söker du ett transportmedel eller en bil att "köra"? Är det en bil som inbjuder till att köras du söker så köp inte en 900ng/9-3og då den är som en båt på land att köra, sladdrig och helt utan känsla. Jag sökte länge ett ord att beskriva styrningen med, och kom till slut på att det känns som när framdäcken vattenplanar, hela tiden. Du vet när du styr men ingenting händer? Så känns det, bortsett från att bilen på något magiskt vis faktiskt svänger till slut trots allt.

Andra modeller av Saab, gamla 900 eller en 9000, är mycket bättre på den punkten så är du sugen på en Saab så titta efter en sådan. Självklart med en turbo, det är trots allt en Saab och turbomotorerna är en av märkets allra största fördelar, trevliga maskiner!

Om inte finns det mängder av andra modeller att välja, hur säker du än är rekommenderar jag dig att pröva allt du kommer över för att ha referenspunkter skadar inte. Och om du sedan köper en Saab, vet du åtminstone att du prövat annat och var rätt på det från början. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#7
Aha, 99:an! Så jag var inte inne på helt fel bil då, trotts allt! haha - Har kikat fram och tillbaka på en massa bilar, försäkringar osv osv, ruggigt svårt när det finns så mycket att välja bland.


Är det värt att åka en bit för att kika på bilar, eller bör jag hålla mig I stockholms trakten ( där jag bor )? Fann en fin bil I Timrå, men som sagt, det är ju en bra körning dit. Tror ni det är värt det? skulle ni själva lägga ut slanten för att finna er första kärlek? Ni undrar säkert vad 'långt' är och betyder för mig.. Jovars, 10mil+ skulle jag nog säga är långt.


Används det mindre vägsalt norrut?

Kan ju hyra en bil över helgen o ta med någon kompis?


Ursäkta alla mina frågor, för er kanske det är små potatis och dumma frågor men det är ändå lite speciellt med första bilen.

Warm Regards,
Michael

Länken på köpet? tongue
http://bytbil.com/bilar/saab/9-3/uvscnt … .nl.RAAA_!

edit:
Rekomendera gärna ett par bra bilmärken och modeller + års modell Required
Senast redigerat av RoughX (1 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#8
Att åka långt för en bil som du känner dig säker på att den är i fint skick är inget konstigt, det kan till exempel vara en bilfirma 20mil bort med gott renommé som intygar att den är ok. Men att åka längre sträckor till privatpersoner kan vara riskfyllt, du kommer troligtvis endast märka att vad som är "i fint skick" varierar kraftigt från person till person. Och en resa är ingenting, men ett par sådana resor utan ett bilköp blir snabbt ett par tusenlappar i milkostnad, mat och kanske tid. smile

Edit:
-Volvo S70 1997 och framåt, vettig och tråkig(?) Volvo. Beprövad då det är en uppdaterad 850.

-Bmw E36, allt från 318i till 328i. Helst 1995-1999, se begagnatguiden på Autopower.se som är en omfattande lista. Tillförlitlig men ofta hårt körda.

-Mercedes C-klass, C180-C280 är vanligast 1994-2000. Bekväm, tillbakalutad, pålitlig, rostkänslig!

-Saab 900og tom 1992, gammal klassiker. Eller en sen 9000, from 1996? Saab-folk får fylla i!

-Alfa Romeo 156, italiensk pärla med sedan gammalt dåligt rykte. Stämmer dock ej, rostar inte nämnvärt och håller fullt godkänt. En av de roligaste framhjulsdrivna bilarna att köra, mycket stil och känsla!
Senast redigerat av Rquired (1 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#9
BMW har helt sjuka försäkringar, antar att mercan ligger runt den samma så. Ska spana in Alfan och Volvo:n och återkommer sedan.

Tack för snabb respons

Sen kan jag tillägga att min budget ligger på 40k! absolut max! tongue

Regards,
Michael

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#10
RoughX skrev:
BMW har helt sjuka försäkringar, antar att mercan ligger runt den samma så. Ska spana in Alfan och Volvo:n och återkommer sedan.

Tack för snabb respons

Sen kan jag tillägga att min budget ligger på 40k! absolut max! tongue

Regards,
Michael

Jo det är egentligen deras största nackdel, men somliga sätter sin första bil på sina föräldrar vilket ibland gör skillnaden obefintlig. Mercedes är troligtvis inte lika dyr, mycket av Bmw´s premie beror på att det är roliga bilar som därmed oftare hamnar i olyckor. Alfa Romeo är däremot troligtvis dyr den med, av samma anledning som för Bmw. smile

En modell jag glömde är Rover 75, billig på grund av att märket Rover gick i konkurs för ett par år sedan. Dåligt andrahandsvärde glädjer begagnatköparna, låga priser på Blocket bör gå att pruta bra på men kom ihåg att det kan bita tillbaka den dagen du säljer den. Verkstads och reservdelsnätet finns dock kvar.

Rover 75 är en bil helt utvecklad av Bmw och har visat sig hålla ihop väl, värd en titt!

Tagg3n: Jag kan inte se någon större skillnad mellan bilarna, sämre och ännu sämre i så fall när det gäller just denna punkten. Upplever man dem bra original undrar jag vad man har för referenser, väghållningen och uppträdandet är närmst vad bilen är (ö)känd för.
Senast redigerat av Rquired (1 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Konsult
1 247 Inlägg
1 februari 2011
#11
Rquired skrev:
Söker du ett transportmedel eller en bil att "köra"? Är det en bil som inbjuder till att köras du söker så köp inte en 900ng/9-3og då den är som en båt på land att köra, sladdrig och helt utan känsla. Jag sökte länge ett ord att beskriva styrningen med, och kom till slut på att det känns som när framdäcken vattenplanar, hela tiden. Du vet när du styr men ingenting händer? Så känns det, bortsett från att bilen på något magiskt vis faktiskt svänger till slut trots allt. )

Och som alltid får man rätta. Din åsikt är att ng900 OCH og9-3 är sladdriga, när det i verkliga livet är stor skillnad på bilarna. Jag har ALDRIG upplevt min 9-3 som en båt på vägen och då har jag ändå helt original chassi på den. Men du har en åsikt och jag har en annan, det kommer vi inte runt.

Åter till topic då.
Allt jag kan säga är att 9-3 98-00 är en bil jag kan rekommendera, men se till att service är skött.. Värd att titta på är även Saab 9000, de kan kännas lite gamla men det är ett välbeprövat recept..


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 februari 2011
#12
Rquired skrev:
Söker du ett transportmedel eller en bil att "köra"? Är det en bil som inbjuder till att köras du söker så köp inte en 900ng/9-3og då den är som en båt på land att köra, sladdrig och helt utan känsla. Jag sökte länge ett ord att beskriva styrningen med, och kom till slut på att det känns som när framdäcken vattenplanar, hela tiden. Du vet när du styr men ingenting händer? Så känns det, bortsett från att bilen på något magiskt vis faktiskt svänger till slut trots allt.

Andra modeller av Saab, gamla 900 eller en 9000, är mycket bättre på den punkten så är du sugen på en Saab så titta efter en sådan. Självklart med en turbo, det är trots allt en Saab och turbomotorerna är en av märkets allra största fördelar, trevliga maskiner!

Om inte finns det mängder av andra modeller att välja, hur säker du än är rekommenderar jag dig att pröva allt du kommer över för att ha referenspunkter skadar inte. Och om du sedan köper en Saab, vet du åtminstone att du prövat annat och var rätt på det från början. smile

Jag håller inte med och jag har själv ägt 2 och kört ett antal andra av dessa bilar. Framvagnen är inget under av stabilitet vid full acc, men säg någon FWD med gott om hästar som är det?

Du får nog inte pådyvla någon en BMW den här gången wink

Jag kan klart rekommendera en välskött ng900 eller 0g9-3. 9-3:an är en vidareutveckling av ng900 och en bättre bil på så gott som alla punkter om man bortser från att T7-motorer inte gärna vill bli trimmade till över 300 hk utan att byta kolvar.

Litar du på oss som äger och har ägt dessa bilar eller någon som försöker snika in BMW i varje köptråd oavsett vad för bil som efterfrågas? Bara att kolla lite på Requireds posthistorik.
Senast redigerat av Andromeda (1 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#13
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Söker du ett transportmedel eller en bil att "köra"? Är det en bil som inbjuder till att köras du söker så köp inte en 900ng/9-3og då den är som en båt på land att köra, sladdrig och helt utan känsla. Jag sökte länge ett ord att beskriva styrningen med, och kom till slut på att det känns som när framdäcken vattenplanar, hela tiden. Du vet när du styr men ingenting händer? Så känns det, bortsett från att bilen på något magiskt vis faktiskt svänger till slut trots allt.

Andra modeller av Saab, gamla 900 eller en 9000, är mycket bättre på den punkten så är du sugen på en Saab så titta efter en sådan. Självklart med en turbo, det är trots allt en Saab och turbomotorerna är en av märkets allra största fördelar, trevliga maskiner!

Om inte finns det mängder av andra modeller att välja, hur säker du än är rekommenderar jag dig att pröva allt du kommer över för att ha referenspunkter skadar inte. Och om du sedan köper en Saab, vet du åtminstone att du prövat annat och var rätt på det från början. smile

Jag håller inte med och jag har själv ägt 2 och kört ett antal andra av dessa bilar. Framvagnen är inget under av stabilitet vid full acc, men säg någon FWD med gott om hästar som är det?

Du får nog inte pådyvla någon en BMW den här gången wink

Volvo 850/S70, Volvo S40, Alfa Romeo 156 med flera, bilar man kan accelerera med utan att behöva tänka på att hålla bilen på vägen. Någon Bmw skall RoughX uppenbarligen inte ha.
Senast redigerat av Rquired (1 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 februari 2011
#14
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Söker du ett transportmedel eller en bil att "köra"? Är det en bil som inbjuder till att köras du söker så köp inte en 900ng/9-3og då den är som en båt på land att köra, sladdrig och helt utan känsla. Jag sökte länge ett ord att beskriva styrningen med, och kom till slut på att det känns som när framdäcken vattenplanar, hela tiden. Du vet när du styr men ingenting händer? Så känns det, bortsett från att bilen på något magiskt vis faktiskt svänger till slut trots allt.

Andra modeller av Saab, gamla 900 eller en 9000, är mycket bättre på den punkten så är du sugen på en Saab så titta efter en sådan. Självklart med en turbo, det är trots allt en Saab och turbomotorerna är en av märkets allra största fördelar, trevliga maskiner!

Om inte finns det mängder av andra modeller att välja, hur säker du än är rekommenderar jag dig att pröva allt du kommer över för att ha referenspunkter skadar inte. Och om du sedan köper en Saab, vet du åtminstone att du prövat annat och var rätt på det från början. smile

Jag håller inte med och jag har själv ägt 2 och kört ett antal andra av dessa bilar. Framvagnen är inget under av stabilitet vid full acc, men säg någon FWD med gott om hästar som är det?

Du får nog inte pådyvla någon en BMW den här gången wink

Volvo 850/S70, Volvo S40, Alfa Romeo 156 med flera. Någon Bmw skall RoughX uppenbarligen inte ha.

Volvosarna upplever inte jag direkt som stabila vid acc heller om exemplaret är lite slitet. Alfan har vi ju konstaterat kräver stor tur eller en fet bankbok och en extrabil när den ideligen ska in till verkstaden tongue

S40 är förövrigt en trång tråkigt inredd bil. Lastar mindre än en Golf.
Senast redigerat av Andromeda (1 februari 2011)


83 Inlägg
1 februari 2011
#15
Såklart menade jag 1999 i mitt första inlägg.

Känner inte heller igen det Rquired skriver. Visst finns det dåliga exemplar, men en hyfsat välskött 9.3 med bra dämpare och fjädrar är rakt inte så dålig som ryktet säger. Däck, fälgar, sänkning gör sjukt mkt. En helt original 9-3i med 15" och 1,8kg luftryck som många åker omkring med är inget kul, det håller jag med om, men min egna gamla 9-3 Sport med 18" Ace Monaco och 280 hästar skämdes då fan inte för sig. Var många BMW som såg sig frånkörda av den, även sådana som enligt papperet var betydligt potentare, och den kanade inte rakt över rondellerna heller. smile

40k bör ju ge en ganska hyfsad bil alltså - men oavsett vad du köper, kolla försäkringen innan, det är skräckhistorier för förstagångsköpare under 25 att försäkra en bil. Antar du inte är supergammal?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#16
Ovanstående påhopp i inlägg #12 känns faktiskt rätt bra, är du som person tillräckligt korkad för att skriva sådant är det förhoppningsvis ingen som lyssnar på dig. TS är mer än välkommen att titta bakåt.

De Volvo-modeller som nämndes är framhjulsdrivna och effektstarka vilket har sin effekt på stabiliteten, men jämfört med Saaben i fråga är dem i en helt annan klass både när det gäller väghållning och stabilitet. Dina påståenden om Alfa Romeo visar också tydligt på att du inte vet vad du pratar om, Alfa är ett stort märke med mycket populära modeller och säljer ca. 250.000 bilar per år, stadigt. Saab har en toppnotering på 100.000st men har historiskt legat på kanske hälften.

Alfa Romeo´s modeller har i Europa mycket bra rykte och resultat kring driftsäkerheten, varken 156 eller 147 är någon katastrof enligt svensk historik heller och Saab är verkligen inte duktigast i klassen på punkten heller däremot har svenskarna en mycket avig inställning mot italienska bilar rent generellt.

Saab har inget genuint rykte om att vara driftsäkra och en Alfa kan trots svenska fördomar ge den en match, och om 156 inte passar herrn som exempel finns det mängder med japanska framhjulsdrivna modeller att räkna upp som får den vingliga svensken att framstå som ett problembarn.
Senast redigerat av Rquired (1 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#17
Dom säger att man ska gå på mag känsla, hmm? Saab 9-3 blir nog en bra bil. Är beprövad och godkänd hos SEB för 100k men den känns lite väl? eller vad säger ni? haha! 40k får räcka

Ung tupp på 22, snart iaf

Försäkring ser ut att ligga på runt 1000kr i månaden hos folksam- bör jag köra hel,halv eller trafik försäkring? vad har ni för rekomendationer? vad kör ni själva?

Och vad ligger skatten på, månadsvis? eller är det en årlig klumpsumma?

Tack för alla era svar, uppskattas enormt mycket!

Vi kanske ses i sommar? wink

Warm Regards,
Michael

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
#18
RoughX skrev:
Dom säger att man ska gå på mag känsla, hmm? Saab 9-3 blir nog en bra bil. Är beprövad och godkänd hos SEB för 100k men den känns lite väl? eller vad säger ni? haha! 40k får räcka

Ung tupp på 22, snart iaf

Försäkring ser ut att ligga på runt 1000kr i månaden hos folksam- bör jag köra hel,halv eller trafik försäkring? vad har ni för rekomendationer? vad kör ni själva?

Och vad ligger skatten på, månadsvis? eller är det en årlig klumpsumma?

Tack för alla era svar, uppskattas enormt mycket!

Vi kanske ses i sommar? wink

Warm Regards,
Michael

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

På ovanstående sida kan du få uppgifter om bland annat den aktuella bilens skatt, men även mycket annat nödvändigt. Kan vara bra att känna till i jakten på en bil! Skatten kommer som en årlig klumpsumma, för dieselbilar med svindyr skatt kan man däremot få den upp till tre gånger per år tror jag det var.

Är 1000:-/mån för hel, halv eller trafik?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#19
Halv, men hos Redo Försäkring, inte folksam.. Folksam låg på 15000kr/år halv

Och en skatt på 1870kr/år - Så allt som allt blir det drygt en 2500kr i månaden plus bensin och möjlig reperation? Är det rimligt?

Reggnummret jag har kört är följande - ROF293
Senast redigerat av RoughX (1 februari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 februari 2011
#20
RoughX skrev:
Dom säger att man ska gå på mag känsla, hmm? Saab 9-3 blir nog en bra bil. Är beprövad och godkänd hos SEB för 100k men den känns lite väl? eller vad säger ni? haha! 40k får räcka

Ung tupp på 22, snart iaf

Försäkring ser ut att ligga på runt 1000kr i månaden hos folksam- bör jag köra hel,halv eller trafik försäkring? vad har ni för rekomendationer? vad kör ni själva?

Och vad ligger skatten på, månadsvis? eller är det en årlig klumpsumma?

Tack för alla era svar, uppskattas enormt mycket!

Vi kanske ses i sommar? wink

Warm Regards,
Michael

Det låter mycket vist att inte lägga alla pengar man kan på själva bilen smile

Bilar är ju ingen sparbössa, och kan gå sönder. Skönt att inte ha så stora lån att behöva betala heller.

Kan tillägga att skatten på Aeron låg på 2165/år och på Aset ~1900. Försäkringen på Aeron var dyr. Jag kommer undan med hälften på min 9000 om jag tar samma omfattning.
Senast redigerat av Andromeda (1 februari 2011)



Sök