4245
Sök

Hur är det med reservdelar till din gamla bil?

4 637 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Jag hade en köprådstråd här där det diskuterades om blandannat reservdelstillgång.

Nu blev jag redigt nyfiken hur det är med reservdelar, vanliga och mindre vanliga till olika äldre bilar. Säkert en tråd många kan ha nytta av. (Ingen tråd för det jag ska köpa alltså utan jag är bara nyfiken på ALLA bilar.)

Till min Volvo 244 DL 1981 fanns det mesta att köpa hos Volvo för bara 2 år sedan. Idag är det lite sämre men mycket finns på skroten länge till och allt mer kommer in i veterandelsföretagens sortiment. I framtiden kan man kanske bygga en 240 "från grunden" med nya grejjer igen.

Till min Sierra -88 däremot verkade det vara ont om delar hos Ford redan 2007 när dessa var betydligt vanligare bilar än idag.

Hur är det med delar (vanliga och ovanliga) till just din bil?
Senast redigerat av Navkapsel (2 februari 2011)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 februari 2011
Till min nuvarande är reservdelsbrist inget att oroa sig över, åtminstone inte än. 9000 var en populär modell och det mesta finns hos såväl SAAB som på skroten, och vissa fall även hos övergivna vrak i diket smile

Värre var det med min tidigare Mercedes 220se - 65.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2011
Till golf 1 (min gti) finns hur mkt grejer som helst. Både nytt och begagnat, original och eftermarknads.

För att ge några exempel:

köp/säljtrådar på forum
mekonomen
autodelar
vag
dalhems
ebay
blocket
etc etc.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 februari 2011
Hade en Opel Commodore från 1967 och det fanns många delar på mekonomen bl.a. Hittade även en del fina delar på bildelsbasen. smile

Bäst var det när jag blev uppringd av en kille och fick köpa ett helt förråd med delar till en Rekord '71a jag hade. 1500 spänn för tre bilkärror fulla med godis.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 643 Inlägg
2 februari 2011
Navkapsel skrev:
Jag hade en köprådstråd här där det diskuterades om blandannat reservdelstillgång.

Nu blev jag redigt nyfiken hur det är med reservdelar, vanliga och mindre vanliga till olika äldre bilar. Säkert en tråd många kan ha nytta av. (Ingen tråd för det jag ska köpa alltså utan jag är bara nyfiken på ALLA bilar.)

Till min Volvo 244 DL 1981 fanns det mesta att köpa hos Volvo för bara 2 år sedan. Idag är det lite sämre men mycket finns på skroten länge till och allt mer kommer in i veterandelsföretagens sortiment. I framtiden kan man kanske bygga en 240 "från grunden" med nya grejjer igen.

Till min Sierra -88 däremot verkade det vara ont om delar hos Ford redan 2007 när dessa var betydligt vanligare bilar än idag.

Hur är det med delar (vanliga och ovanliga) till just din bil?

Det kan du sågott som redan idag om du åker till SVIS wink

7 435 Inlägg
2 februari 2011
jo det är den stora nackdelen med ford,, finns inga delar utom vissa eftermarkndsdelar,, jag har stoooora problem å hitta vissa saker till mina,,

stor fördel att meka gammla volvo allt finns nytt om man vill betala för det,

6 655 Inlägg
2 februari 2011
Var riktigt bökig med att ha 340 förut..fanns knappt delar och Volvo hade slutat med det mesta, även slitage grejer som hjullager

( Hjullager är väl inte riktigt en slitvara men den håller inte "för evigt" som en växellådsbalk t.ex. )

De/Dem

83 Inlägg
2 februari 2011
Till Saab så är det ganska enkelt att pyssla med 9000 ännu, men till og900 (-1993) är det värre. Mkt finns hos Mekonomen, Speedparts etc men det börjar försvinna grejor. Dom som kör tidiga bilar med gamla fronten (-1986) har svårt med många delar nu. Till äldre bilar är det ju såklart värre, men Saabklubben har en hel del nytillverkning av slitdelar på dom äldre bilarna.

Blir lite avis ibland när man läser om Amazon etc, verkar som att kompletta inredningar, mattor etc nytillverkas eller finns fortf? Det kan vi bara drömma om som Saabfans...

Ang delar i framtiden så är det nog läge välja en ganska vanlig modell som fanns många av - det ökar ju antalet delar. Ngn nämnde 343 - en bil som troligen inte blir entusiast-status på nånsin, dom är i stort borta från våra vägar redan, då finns det ju inte någon marknad för nytillverkning heller. Det gäller hitta en modell som tillräckligt många vill ha tror jag. LIte trist, för det gör ju att linjen blir fin mellan vissa bilar och rätt många modeller kommer bli stört omöjliga hålla i drift om en massa år.

1 570 Inlägg
2 februari 2011
Finns hur mycket delar som helst, både begagnat, original och piratdelar. Av erfarenhet brukar jag undvika att verkstaden köper nya delar vid reparation, då kan det bli onödigt dyrt för de ska alltid ha nytt och original. Men annars är det lugnt.

3 259 Inlägg
2 februari 2011
Finns knappt en handfull av säljare av reservdelar till Fiat 126! Så det är ingen höjdare! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 februari 2011
JonR skrev:
Finns knappt en handfull av säljare av reservdelar till Fiat 126! Så det är ingen höjdare! smile

Delar till dessa bilar finns i Polen i massör men det borde finnas nåt entusiast sida som kan ha delar.
Förmodligen ingen svensk sida...

Till min BMW är det inga problem än...
Finns ju BMW, Schmiedmann, e28.se, autopower.se o dom andra reservdels affärer som börjar få slut på delar...
Men gäller det når udda delar så får man leta ett tag...

4 637 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Var riktigt bökig med att ha 340 förut..fanns knappt delar och Volvo hade slutat med det mesta, även slitage grejer som hjullager

( Hjullager är väl inte riktigt en slitvara men den håller inte "för evigt" som en växellådsbalk t.ex. )

Enligt Volvo ska de ha alla delar som är viktiga för bilens funktion till 240 men de hade inte någon magnetventil. Snabb leverans ska de ha med men det kan ta månader...

3 259 Inlägg
2 februari 2011
Grabber skrev:
Delar till dessa bilar finns i Polen i massör men det borde finnas nåt entusiast sida som kan ha delar.
Förmodligen ingen svensk sida...

Riktiga Fiat 126 (italientillverkade) och Fiat 126P (polentillverkade) skiljers sig på en hel del detaljer tyvärr men visst finns det reservdelar i överflöd i Polen och en del grejor passar ju även "äkta" 126:or! Dock är det i stort sett lönlöst att försöka handla därifrån så länge man inte behärskar Polska!

Hur som helst är http://www.nordenskarosseritillbehor.se/ den enda i sverige som jag känner till som kan få tag i stort sett allt till Fiat 126!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 februari 2011
Staterna och Ebay som gäller.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Sök