[quote=elektronikfreak
Volvo åker man i men en Saab kör man! Mao, det är mycket roligare att köra en Saab mot att åka i en Volvo.
Jag skulle definitivt gå på en Saab 9-5. Just för dagen för att du får väldigt mycket bil för pengarna. Saabarna i princip skänks bort o är du bara vaksam på bilens svaga punkter så kan du få en jävligt bra bil för löjligt små slantar.
nybesiktigad, nyskattad + nyservad
ny utbytesturbo för 3K mil sedan
drar ingen olja dvs ingen oilsludge
kamaxelkedjan o kedjesträckaren ska mätas upp innan köpet genomförs
Turbon... ett turbobyte kostar ca 10K på Saab verkstad.
Är bilen välservad på Saab verkstad? Täta oljebyten rekommenderas. Minst varje 1.500 mil... gärna var
Pixelfel på ACCn kan förekomma... kolla både ACCn o kördatorn.
Lycka till!
[/quote]
Alla har vi olika definition av vad köra betyder vilket är ganska självklart.
Vi har en 9-5:a -01 som jag tyvärr inte riktigt kan säga är en jättebra bil, har haft 1 tidigare ägare hade gått ~13k mil när vi köpte den och det första som händer är att vevhus + turbo gick åt
helv...!
Självklart kort därpå fick vi problem med trasiga pixlar i displayen också, men det är ingenting som man direkt bryr sig om.
Personligen så är jag inte så jättenöjd med inredningen heller, det är för mycket som sitter löst och designen i sig är väl inte jättefin heller.
Bilen gör det den ska, tar dig från A till B när man engång åtgärdat vevhus och försäkrat sig om att turbon är ok.
Våran 9-5:a är faktiskt skön att åka med, man åker riktigt mjukt och skönt med lätt vägbuller.
Jag har ingen aning om när Saab fixade nya vevhus ventilationen och eventuellt ny display till ACC/Stereo men min rekommendation är att köpa nyare än -01 -02 eller när det nu var.
Det är på ett ungefär samma pris på både Volvo och Saab, du får dock en nyare Saab för samma pengar men se då till att få tag på ett välskött exemplar då de flesta inte är speciellt omhändertagna.
Som jag sa tidigare, provkör en av varje och bilda din egen uppfattning det kommer du mycket längre på än vad du kan läsa här.