2936
Sök

Hjälp mig förstå lambdasond, felkoderna säger fel signal.. (volvo v70 2.5T AWD -98)

94 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Gjorde ett inlägg för ett tag sedan om mina avgasvärden och de
Och idag tog jag felkoder på bilen
och då sa datorn följande:
-Främre lambdasond
felaktig signal
-Bakre lambdasond
felaktig signal

Förstår inte de där, är dom trasiga eller vad är de ?
mitt lambda värde va 0.93 enligt besiktningen, och de har jag fattat som att motorn går för fett.
Vet om att de går att mäta dom, men vad ska de vara för värden isåfall ?
Senast redigerat av Boobby (3 februari 2011)

Volvo ska de va, annars får det va !

90 Inlägg
2 februari 2011
hehe går du fordon så fråga din lärare ? wink

94 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Smilee skrev:
hehe går du fordon så fråga din lärare ? wink

men jag går fordon, man lär sig att man ska byta så mycket som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt, och de ända som säger är typ "byt de, byt de och byt de" och sen har man inte fattat nå dom sagt ;o

90 Inlägg
2 februari 2011
Herregud vilken skola går du på? yikes Inte direkt det sättet man lär sig bli en duktig bil meck , man kan lära en apa o skruva ut o in en skruv men sen vad det ger för konsekvenser är en helt annan femma liksom wink

Mät upp kretsarna till dina lambda sonder o se om dom är hela sen mät själva sonderna o se om dom är hela verkar vara något fel på dom smile

94 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Smilee skrev:
Herregud vilken skola går du på? yikes Inte direkt det sättet man lär sig bli en duktig bil meck , man kan lära en apa o skruva ut o in en skruv men sen vad det ger för konsekvenser är en helt annan femma liksom wink

Mät upp kretsarna till dina lambda sonder o se om dom är hela sen mät själva sonderna o se om dom är hela verkar vara något fel på dom smile

okej ! smile
vad ska de vara för volt värden på lambdan ? har hört att de ska va nå speciell spänning och sånt crap.
har du nån aning om de ? smile

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 februari 2011
Om båda sonderna visar fel och började göra det samtidigt är de troligtvis inte trasiga.

Lambda är förhållandet mellan aktuellt AFR (AirFuelRatio - luft-bränsleförhållande) och stökiometriskt AFR (den blandning som ger fullständig förbränning). Formeln för lambda; lambda = aktuellt AFR/stökiometriskt AFR, dvs. lambda under 1 innebär att motorn går fett, således förbränns inte all bensin och motorn släpper då ur sig oförbränt bränsle och mer skadliga ämnen.

Min gissning skulle ligga på trasig LMM, men det kan finnas många orsaker till för lågt lambda!

179 Inlägg
3 februari 2011
Kan mycket väl vara läckage någonstanns. På min Audi hade jag felkod på båda lambdasonderna och lmm. En audiverkstad kollade på det (bad dom göra det i samband med en annan grej när den ändå va inne) Frågade dom sen vad felkoderna kunde bero på. Då sa en gubbe där att det är ju bara byta lmm och lambdasonderna då dessa ger felkoder. Skulle kostat skjortan.
Hittade själv sen att dumpventilerna läckte plus en spricka i en slang till vevhusventilationen.
Åtgärdade detta och inga mer felkoder och perfekt gång/avgasvärden.

Mitt tips: Kolla så allt är tätt! vakumslangar och grenrör/avgassystem.

Din skola verkar minst sagt konstig btw.........

94 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
okej, tack för svaren !
blir en garage kväll i helg då (y)

Sök