Ragistrerings besiktning

PaJsen
3 februari 2011 · 49 Inlägg

Hej på er alla!

jag har sökt igenom forumet och hittar inte de jag vill hitta så jag testar lägga upp en egen tråd.

jo det är så att jag har byggt en 16v turbo grundad på ett fk block och vill ju klart besiktiga in bilen med motorn så jag kan köra på gatan. så nu sträcker jag ut bedjande händer och hoppas på att ni kan ge mig svar. jag har ringt till fyra olika bilprovnings gubbar och tre på volvo och alla säger att jag ska fråga er på bil forum/volvo forum om ni kan ge mig svar. en på bilprovningen sa att jag var tvungen att köpa en 16v turbo med styrbox och avgassystem alltså italien import motorn.
och volvo personbilar saatt dom inte godkände att regga in såna här motor byten då det inte är inom svensk marknad. men jag ger mig inte för jag vill ha den på vägen:) De jag vill vetafrån er är först och främst om det ens går. sen ifall det går så ifall det finns några genvägar så man inte behöver lägga en förmögenhet på de helst inga pengar alls.

vet inte om jag varit tydlig nog i min förfrågan om hjälp men ha lite överseende så är ni snälla:)

Här med tackar jag alla för hjälpen i förhand med varma hälsningar Patrik

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
saab_sonett Handledare
3 februari 2011 · 1 481 Inlägg

Du måste ha ett godkännande från Volvo och dom kommer inte att ge dig ett sådant eftersom de mycket riktigt svarat att det aldrig sålts någon sådan i Sverige. Trist men sant.

PaJsen
3 februari 2011 · 49 Inlägg

nä jag vet allt detta. men hur är det med att regga in den som amatör byggt fordon? funkar det då?
eller är det som när man reggar den som ombyggt fordon att man måste bygga om bakvagn osv?

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
saab_sonett Handledare
3 februari 2011 · 1 481 Inlägg

Du måste ha en godkänd motor. Och det finns ingen 16V med turbo, förutom Italienvarianten. Nån hembyggd konvertering funkar inte.

PaJsen
3 februari 2011 · 49 Inlägg

saab_sonett skrev:
Du måste ha en godkänd motor. Och det finns ingen 16V med turbo, förutom Italienvarianten. Nån hembyggd konvertering funkar inte.

okej detta är tråkigt anser jag:) det är ingen som känner nån som har en italien importerad 740 med 16v turbo då?big_smile

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
Marlboroman
3 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Motorn som den är nu kan du inte regga in. Visst kan du gå via amatörbyggt forson om du bygger om tillräckligt, men då tillkommer en liten nätt straffskatt på 7000:- (om det inte höjts) för tt du använder en icke-centerifierad motor. Och för pengarna det kostar att få igenom det kalaset har man lätt kunnat ta en hem 16V turbobil från italien att bygga på istället.

Däremot bör det gå att få igenom den med en italienmotor även fast dem inte sålts i sverige men inom EU. Men eftersom du sätter i en annan motor sen så är den ju lika olglig som om du inte hade reggat om den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
PaJsen
4 februari 2011 · 49 Inlägg

Marlboroman skrev:
Motorn som den är nu kan du inte regga in. Visst kan du gå via amatörbyggt forson om du bygger om tillräckligt, men då tillkommer en liten nätt straffskatt på 7000:- (om det inte höjts) för tt du använder en icke-centerifierad motor. Och för pengarna det kostar att få igenom det kalaset har man lätt kunnat ta en hem 16V turbobil från italien att bygga på istället.

Däremot bör det gå att få igenom den med en italienmotor även fast dem inte sålts i sverige men inom EU. Men eftersom du sätter i en annan motor sen så är den ju lika olglig som om du inte hade reggat om den.

läste i sfros bok och om jag fattade det rätt så om man byter dämpare skivor och sätter dit ett fjäderbensstag och inte ökade effekten med 238hk och 310 nm.men jag kan ha fattat fel:)

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
G-sson
4 februari 2011 · 612 Inlägg

Bilar från 1976 och senare kan p.g.a. avgaskrav inte ha en modifierad motor, oavsett effekt och vridmoment - motorn måste vara avgascertifierad och det kan du inte göra. Alternativen är att använda en icke modifierad motor av lämplig årsmodell, eller bygga om så mycket att bilen måste reggas som amatörbyggd.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 februari 2011 · 5 650 Inlägg

tänker man inte på sånt här innan man börjar bygga nått? är vell bland de första man tänker på så vida man inte vill enbart ha en banbil?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
PaJsen
4 februari 2011 · 49 Inlägg

på något sätt så funkar det. men det är bara hur. inget är omöjligt vännen

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
KHRacing
4 februari 2011 ·

PaJsen skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn som den är nu kan du inte regga in. Visst kan du gå via amatörbyggt forson om du bygger om tillräckligt, men då tillkommer en liten nätt straffskatt på 7000:- (om det inte höjts) för tt du använder en icke-centerifierad motor. Och för pengarna det kostar att få igenom det kalaset har man lätt kunnat ta en hem 16V turbobil från italien att bygga på istället.

Däremot bör det gå att få igenom den med en italienmotor även fast dem inte sålts i sverige men inom EU. Men eftersom du sätter i en annan motor sen så är den ju lika olglig som om du inte hade reggat om den.

läste i sfros bok och om jag fattade det rätt så om man byter dämpare skivor och sätter dit ett fjäderbensstag och inte ökade effekten med 238hk och 310 nm.men jag kan ha fattat fel:)

regga som ombyggt fordon:

byta motor
byta växellåda
byta HELA bromssystemet'
Inte stötdämpare


  finns inget som säger att du måste bygga om bakvagnen, det funkar luika bra med bulta på grejjer.

min polare bygger just nu en Miata med S13turbomotor utan att svetsa i karossen alls.
Som såklart skall SFRO-reggas.

KHRacing
4 februari 2011 ·

PaJsen skrev:
på något sätt så funkar det. men det är bara hur. inget är omöjligt vännen

Det ÄR omöjligt att regga som ombyggt fordon med turbokonvertering då motorn vid reggning måste vara så orginal som möjligt.

schnauz
4 februari 2011 · 1 758 Inlägg

Finns bara två möjligheter att få en sådan ("hembygd") motor reggad och godkänd i en personbil:
1. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre.
2. Om bilen reggas som amatörbyggt fordon.

Enklaste sättet är helt klart importbil med B204FT/GT originalmonterad. Går inte att göra vanligt motorbyte till B204FT eftersom den inte är certifierad för svenska marknaden.
Dock kan man byta till en B204FT i en personbil om den är reggad som ombyggt fordon, då krävs inget avgascert.

Senast redigerat av schnauz (4 februari 2011)

PaJsen
4 februari 2011 · 49 Inlägg

KHRacing skrev:

PaJsen skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn som den är nu kan du inte regga in. Visst kan du gå via amatörbyggt forson om du bygger om tillräckligt, men då tillkommer en liten nätt straffskatt på 7000:- (om det inte höjts) för tt du använder en icke-centerifierad motor. Och för pengarna det kostar att få igenom det kalaset har man lätt kunnat ta en hem 16V turbobil från italien att bygga på istället.

Däremot bör det gå att få igenom den med en italienmotor även fast dem inte sålts i sverige men inom EU. Men eftersom du sätter i en annan motor sen så är den ju lika olglig som om du inte hade reggat om den.

läste i sfros bok och om jag fattade det rätt så om man byter dämpare skivor och sätter dit ett fjäderbensstag och inte ökade effekten med 238hk och 310 nm.men jag kan ha fattat fel:)

regga som ombyggt fordon:

byta motor
byta växellåda
byta HELA bromssystemet'
Inte stötdämpare


  finns inget som säger att du måste bygga om bakvagnen, det funkar luika bra med bulta på grejjer.

min polare bygger just nu en Miata med S13turbomotor utan att svetsa i karossen alls.
Som såklart skall SFRO-reggas.

kan du utveckla de där med bromsarna:P inte rören va? för jag kan gå med på att byta skivor och ok:P men sen blir det för dyrt och för mycket arbete:P piss tråkigt med bromsslangar:(

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
KHRacing
4 februari 2011 ·

PaJsen skrev:
.......
kan du utveckla de där med bromsarna:P inte rören va? för jag kan gå med på att byta skivor och ok:P men sen blir det för dyrt och för mycket arbete:P piss tråkigt med bromsslangar:(

Bromsrören ingår i hela bromssystemet så de "skall" bytas med. skadar ju inte att ha nya rör på en gammal bil liksom.

mange_240
4 februari 2011 · 1 562 Inlägg

KHRacing skrev:

PaJsen skrev:
.......
kan du utveckla de där med bromsarna:P inte rören va? för jag kan gå med på att byta skivor och ok:P men sen blir det för dyrt och för mycket arbete:P piss tråkigt med bromsslangar:(

Bromsrören ingår i hela bromssystemet så de "skall" bytas med. skadar ju inte att ha nya rör på en gammal bil liksom.

bromsrör måste vä ändå vara en liten kostnad?

KHRacing
4 februari 2011 ·

mange_240 skrev:
bromsrör måste vä ändå vara en liten kostnad?

räkna 1000kr med biltemagrejjer.

mange_240
4 februari 2011 · 1 562 Inlägg

KHRacing skrev:

mange_240 skrev:
bromsrör måste vä ändå vara en liten kostnad?

räkna 1000kr med biltemagrejjer.

ja de tycker jag är billigt, jämfört med va skivor och ok kommer gå lös på.

PaJsen
5 februari 2011 · 49 Inlägg

mange_240 skrev:

KHRacing skrev:

mange_240 skrev:
bromsrör måste vä ändå vara en liten kostnad?

räkna 1000kr med biltemagrejjer.

ja de tycker jag är billigt, jämfört med va skivor och ok kommer gå lös på.

okej sant. man får det redigt gjort ocksåsmile kanske ;D

Får väl åka till biltema och handla lite i så fall:P hur många meter behövs tros 10meter till bak och 4 meter fram?smile

någon som vet vart man kan köpa rediga ok till 740in då?smile

Senast redigerat av PaJsen (5 februari 2011)

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
KHRacing
5 februari 2011 ·

PaJsen skrev:
okej sant. man får det redigt gjort ocksåsmile kanske ;D

Får väl åka till biltema och handla lite i så fall:P hur många meter behövs tros 10meter till bak och 4 meter fram?smile

någon som vet vart man kan köpa rediga ok till 740in då?smile

en 10m rulle räcker mer än väl till allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang