Hej. jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mej. Jag har nyligen kopplat in min laddtrycksmätare och såg att bilen laddar 0,65 men mej vetligt ska väll ltt bara ladda 0,3 - 0,4 eller ? jag har kollat alla vakumslangar och kollat så förra ägaren inte har mixtrat med tryckklockan. det ända jag kan tänka mej är att den är chippad men tycker inte den går så bra som den borde då? och så har jag för mej att själva chippet inte höjer laddet utan att man gör det manuellt när man chippar den?
wg:n är ju samma på fulltryckarn och ltt det är väll bara tryckklockan som skiljer dom åt. nej har redan kollat om dom har mixtrat med brickor eller kortat staget men inget sånt.
haha. okej. sorry Men den är inte bytt för min är inte ställbar . det är den på ftt . men vet du om laddtrycket höjs av ett chip eller om man måste ställa in det manuellt ?
Det finns ikke ställbara WG:n till ft oxå det hade jag (köpt från GiK turbo om jag inte minns helt fel). när den chippas byts oftast filtret till ett öppet och för att höjja laddet så måste man byta wg:n eller bonntrimma med brickor. Det är inte chippet som styr laddtrycket.
Antagligen utbytt wastegate. Men en sak fattar jag inte.. Hur i hela världen ändrar man laddtrycket med chip på en bil med mekanisk laddtrycksstyrning??
WasteGate är engelska för tryckklocka och det är det som skiljer ltt från ft
engelska ordet för tryckklocka är actuator
Linkan_740 skrev:
Antagligen utbytt wastegate. Men en sak fattar jag inte.. Hur i hela världen ändrar man laddtrycket med chip på en bil med mekanisk laddtrycksstyrning??
på en bil utan elektrisk laddtrycksstyrning ändras inte laddtrycket via chippet
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Det va väll det jag trodde. vist är skillnaden mellan ftt och ltt att på ltt:n är inte staget på tryckklockan ställbar men det är den på ftt. så för att göra om en ltt till en ftt så byter du tryckklockan så laddet blir ca 0,6 0,7 någon stanns. rätta mej om jag har fel. men har någon någon bra ide om varför den laddar 0,65 och inget är bytt eller bonnmekat och inga läkande vakumslangar.
Antagligen utbytt wastegate. Men en sak fattar jag inte.. Hur i hela världen ändrar man laddtrycket med chip på en bil med mekanisk laddtrycksstyrning??
den ser ut att vara origanal. jag har funderat mkt och sökt runt har redan kollat allt jag kan tänka mej att det kan vara men hittar inget som är utbytt eller ändrat:S
WasteGate är engelska för tryckklocka och det är det som skiljer ltt från ft
engelska ordet för tryckklocka är actuator
Men WasteGate och tryckklocka är ändå samma sak.
Wastegaten är den "ventil" som styr avgaserna förbi turbon vid högt laddtryck (vad som är "högt laddtryck" beror på tryckklockans inställning). Många gånger kallar man hela paketet (wastegate, tryckklocka, staget) för just wastegate.
Tryckklockan styr wastegaten i detta fall eftersom de är intern wastegate vi snackar om, men hade de varit en extern wastegate så hade vi inte haft någon tryckklocka.
Kort sagt, wastegate och tryckklocka är inte samma sak.
Det va väll det jag trodde. vist är skillnaden mellan ftt och ltt att på ltt:n är inte staget på tryckklockan ställbar men det är den på ftt. så för att göra om en ltt till en ftt så byter du tryckklockan så laddet blir ca 0,6 0,7 någon stanns. rätta mej om jag har fel. men har någon någon bra ide om varför den laddar 0,65 och inget är bytt eller bonnmekat och inga läkande vakumslangar.
orginal laddtryck med FT är 0.5 bar original med FK är 0.2
så om du har mer än 0.5 äre nått som är gjort / läcker nånstans kan ju tex räcka med en minimal spricka i slangen mellan turbo och tryckklockan som gör att de blir en aning högre än de ska.
kan ju va allt från från 1 kass slangklämma till en läckande slang . och allt behöver inte synas heller förutom på mätaren. så länge du inte är uppe i 0.8- 1 bar skulle ja inte brytt mig iaf är i de trycket man behöver soppa chippet
Det va väll det jag trodde. vist är skillnaden mellan ftt och ltt att på ltt:n är inte staget på tryckklockan ställbar men det är den på ftt. så för att göra om en ltt till en ftt så byter du tryckklockan så laddet blir ca 0,6 0,7 någon stanns. rätta mej om jag har fel. men har någon någon bra ide om varför den laddar 0,65 och inget är bytt eller bonnmekat och inga läkande vakumslangar.
orginal laddtryck med FT är 0.5 bar original med FK är 0.2
så om du har mer än 0.5 äre nått som är gjort / läcker nånstans kan ju tex räcka med en minimal spricka i slangen mellan turbo och tryckklockan som gör att de blir en aning högre än de ska.
kan ju va allt från från 1 kass slangklämma till en läckande slang . och allt behöver inte synas heller förutom på mätaren. så länge du inte är uppe i 0.8- 1 bar skulle ja inte brytt mig iaf är i de trycket man behöver soppa chippet
jag har sprayat startgas på slangarna och även bytt slangen mellan turbo och tryckklockan så jag har inte en aning vad det kan va. nej jag bryr mej inte så alltså vill bara veta anledningen till det höga laddet haha
annars kan du ju gänga ut wg 1,5 varv eller så, 0,5 varv på gängen gör ca 0,1, men om du har en fk så är de nog ingen fara att ladda 0,5, du märker ju om den spikar!