http://www.blocket.se/orebro/Peugeot_306_GTI_16V_31975607.htm?ca=11&w=3 fick upp ögonen för denna, men första tanken var, hur hållbara är dom? Förstår att saker o ting slits om man kör som en dåre, men på ett ungefär?
Franska bilar är inte särskilt pålitliga, med det menar jag att de ligger under genomsnittsbilen på området. Ofta lite knepigt byggt, oskyddade kontakter och liknande. 205 GTI är något jag kan rekommendera, verkligen en gokart. Men på en 306 är charmen borta men "kvalitén" kvar...
Och 325i E30 är en rejäl skillnad mot 320i, rakt fram skiljer den över 2s till 100 tex. Men det är framför allt karaktär och styrka som gör 325i värd extra!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Annars är ju BMW att föredra, är själv kanske lite hjärntvättad eftersom man jobbar på BMW men fan va bra/roliga bilar det är Visst är en hel drös E36:or på blocket under 20k sönderkörda...... men går att hitta fina exemplar också såklart.
okok, ska kika på 205an också! Mercan är lite för "trött" för min smak, vill ha lite mer pulver, känns mer som en vinterpulka ^^ Jag får helt enkelt gå efter magen!
http://www.blocket.se/orebro/Peugeot_306_GTI_16V_31975607.htm?ca=11&w=3 fick upp ögonen för denna, men första tanken var, hur hållbara är dom? Förstår att saker o ting slits om man kör som en dåre, men på ett ungefär?
Den verkar rolig på pappret, men hur de är har jag ingen aning om . Stolarna ser inte sköna ut, men det vet man inte förrän man åkt på långtur i och för sig.
Peugeot 205 GTI är mitt förslag. Förbannat rolig bil som både har hygglig prestanda rakt fram och är stadig när det svänger.
En nackdel som hos de flesta andra busbilar är att det kan vara lite svårt att hitta en fint exemplar, men hittar du en sådan så kommer du säkerligen inte att bli missnöjd
205 gti är den sämsta skit bilen jag har haft av 70bilar o då var den inte 8 år ens , hade den i en vecka till ägar papperna kom sen såldes den med en liten vinst visserligen
Kan du förklara anledning till detta?? Alltid roligt o höra varför
Har haft flera 205:or. Har haft problem med 1 av dom. Motorn var slutkörd började gå på 3cylindrar osv. Men det var en av dom tidigaste modellerna (87:a), Man ska kolla på dom senare helst (89+). Främst för att dom är mer hållbara men också då dom har mer hästar
Skulle tipsa om http://www.peugeot-sport-club.com/forum … hp?t=75770 .. Roligare bil för under 20k är nog svårt att hitta. Riktigt fint ex. Skulle köpt den själv men har tyvärr ingen mer plats. Det är en 87:a ja. Men det är grymt mycket gjort på den bilen. Främst så har han en Mi16 motor i vilket ger ca 150hk på ca 900kg. You do the math
Finns en köpguide på PSC du kan kolla på. Lite att läsa men det är värt det. http://www.peugeot-sport-club.com/ -> Modellinfo -> 205 GTI
En C230 är både piggare och markant snålare än en sådan Volvo, samtidigt som den håller ihop bra mycket bättre. Tyvärr är W202 en rosthög, men en kvalitétsbil i övrigt.
För att reta Garagets nya japan-entusiast ovan lite, vilken bruksjaps är kul? Men vill du byta tysk rostig plåt mot billig japansk plast är en Nissan Primera inget dumt alternativ, en 150hk Primera har både väghållning och är pigg. Mycket "rolig bil per krona" i en sådan, och för 15-20.000:- hittar du ett friskt exemplar!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
En C230 är både piggare och markant snålare än en sådan Volvo, samtidigt som den håller ihop bra mycket bättre. Tyvärr är W202 en rosthög, men en kvalitétsbil i övrigt.
För att reta Garagets nya japan-entusiast ovan lite, vilken bruksjaps är kul? Men vill du byta tysk rostig plåt mot billig japansk plast är en Nissan Primera inget dumt alternativ, en 150hk Primera har både väghållning och är pigg. Mycket "rolig bil per krona" i en sådan, och för 15-20.000:- hittar du ett friskt exemplar!
En C230 är både piggare och markant snålare än en sådan Volvo, samtidigt som den håller ihop bra mycket bättre. Tyvärr är W202 en rosthög, men en kvalitétsbil i övrigt.
För att reta Garagets nya japan-entusiast ovan lite, vilken bruksjaps är kul? Men vill du byta tysk rostig plåt mot billig japansk plast är en Nissan Primera inget dumt alternativ, en 150hk Primera har både väghållning och är pigg. Mycket "rolig bil per krona" i en sådan, och för 15-20.000:- hittar du ett friskt exemplar!
Alltså vilken av dessa i slutändan?
Svårt val, Mercedes är lite mer speciell och bekvämare till vardags medan Nissan är mer körglad och lite billigare i inköp. Tycker det är rätt jämt, men till vardags hade jag nog valt en Mercedes med mycket trevligare inredning och bättre komfort. Att Nissan är roligare på en kurvig väg är inte lika viktigt mellan hemmet och jobbet.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
En C230 är både piggare och markant snålare än en sådan Volvo, samtidigt som den håller ihop bra mycket bättre. Tyvärr är W202 en rosthög, men en kvalitétsbil i övrigt.
För att reta Garagets nya japan-entusiast ovan lite, vilken bruksjaps är kul? Men vill du byta tysk rostig plåt mot billig japansk plast är en Nissan Primera inget dumt alternativ, en 150hk Primera har både väghållning och är pigg. Mycket "rolig bil per krona" i en sådan, och för 15-20.000:- hittar du ett friskt exemplar!
Alltså vilken av dessa i slutändan?
Svårt val, Mercedes är lite mer speciell och bekvämare till vardags medan Nissan är mer körglad och lite billigare i inköp. Tycker det är rätt jämt, men till vardags hade jag nog valt en Mercedes med mycket trevligare inredning och bättre komfort. Att Nissan är roligare på en kurvig väg är inte lika viktigt mellan hemmet och jobbet.
Tog aldrig upp Nissan, vet ej avrt du fick det ifrån. Matchen är mellan Volvo 850 o Merca C230
Svårt val, Mercedes är lite mer speciell och bekvämare till vardags medan Nissan är mer körglad och lite billigare i inköp. Tycker det är rätt jämt, men till vardags hade jag nog valt en Mercedes med mycket trevligare inredning och bättre komfort. Att Nissan är roligare på en kurvig väg är inte lika viktigt mellan hemmet och jobbet.
Tog aldrig upp Nissan, vet ej avrt du fick det ifrån. Matchen är mellan Volvo 850 o Merca C230
Jaha, nej "Navkapsel" tipsade om en kul japan och jag kastade fram Primera som ett alternativ och trodde du nappade. Mercedes över Volvo varje dag, både bekvämare och billigare i drift!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Svårt val, Mercedes är lite mer speciell och bekvämare till vardags medan Nissan är mer körglad och lite billigare i inköp. Tycker det är rätt jämt, men till vardags hade jag nog valt en Mercedes med mycket trevligare inredning och bättre komfort. Att Nissan är roligare på en kurvig väg är inte lika viktigt mellan hemmet och jobbet.
Tog aldrig upp Nissan, vet ej avrt du fick det ifrån. Matchen är mellan Volvo 850 o Merca C230
Jaha, nej "Navkapsel" tipsade om en kul japan och jag kastade fram Primera som ett alternativ och trodde du nappade. Mercedes över Volvo varje dag, både bekvämare och billigare i drift!
Merca lär ju va dyrare i drift, dvs försäkring te.x. ??
Ska ja dra o kolla på Volvon lr merca. mercan ha rju gått lite längre o e import = dyrare i drift..
Tog aldrig upp Nissan, vet ej avrt du fick det ifrån. Matchen är mellan Volvo 850 o Merca C230
Jaha, nej "Navkapsel" tipsade om en kul japan och jag kastade fram Primera som ett alternativ och trodde du nappade. Mercedes över Volvo varje dag, både bekvämare och billigare i drift!
Merca lär ju va dyrare i drift, dvs försäkring te.x. ??
Ska ja dra o kolla på Volvon lr merca. mercan ha rju gått lite längre o e import = dyrare i drift..
Tror jag inte, försäkringen var inte dyrare på mig åtminstone. Sedan är en C230 dels starkare men även markant snålare, har mindre motorvolym, färre cylindrar, och kamkedja så jo jag tror nog en sådan blir billigare i drift. Sedan har Mercedes på senare tid slarvat med el och rostskydd, men ytterst sällan med det mekaniska och W202 är en tidigare generation än de som hade problem med elen dessutom...
Varken Volvo eller Mercedes är bilar som påverkas av höga miltal, beroende på vad som gått sönder kan C-klassen snarare vara i bättre skick: De flesta slitdelarna är sannolikt bytta medan det börjar bli dags på Volvon kanske?
Och import spelar ingen roll, en del försäkringsbolag tar mer betalt för en sådan men i så fall hade jag snarare bytt försäkringsbolag eller tagit reda på vad en svensksåld kostat och börjat pruta.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jaha, nej "Navkapsel" tipsade om en kul japan och jag kastade fram Primera som ett alternativ och trodde du nappade. Mercedes över Volvo varje dag, både bekvämare och billigare i drift!
Merca lär ju va dyrare i drift, dvs försäkring te.x. ??
Ska ja dra o kolla på Volvon lr merca. mercan ha rju gått lite längre o e import = dyrare i drift..
Tror jag inte, försäkringen var inte dyrare på mig åtminstone. Sedan är en C230 dels starkare men även markant snålare, har mindre motorvolym, färre cylindrar, och kamkedja så jo jag tror nog en sådan blir billigare i drift. Sedan har Mercedes på senare tid slarvat med el och rostskydd, men ytterst sällan med det mekaniska och W202 är en tidigare generation än de som hade problem med elen dessutom...
Varken Volvo eller Mercedes är bilar som påverkas av höga miltal, beroende på vad som gått sönder kan C-klassen snarare vara i bättre skick: De flesta slitdelarna är sannolikt bytta medan det börjar bli dags på Volvon kanske?
Och import spelar ingen roll, en del försäkringsbolag tar mer betalt för en sådan men i så fall hade jag snarare bytt försäkringsbolag eller tagit reda på vad en svensksåld kostat och börjat pruta.
Okej. Är det stor skillnad mellan C230 o C280 då? på alla sätt..
Merca lär ju va dyrare i drift, dvs försäkring te.x. ??
Ska ja dra o kolla på Volvon lr merca. mercan ha rju gått lite längre o e import = dyrare i drift..
Tror jag inte, försäkringen var inte dyrare på mig åtminstone. Sedan är en C230 dels starkare men även markant snålare, har mindre motorvolym, färre cylindrar, och kamkedja så jo jag tror nog en sådan blir billigare i drift. Sedan har Mercedes på senare tid slarvat med el och rostskydd, men ytterst sällan med det mekaniska och W202 är en tidigare generation än de som hade problem med elen dessutom...
Varken Volvo eller Mercedes är bilar som påverkas av höga miltal, beroende på vad som gått sönder kan C-klassen snarare vara i bättre skick: De flesta slitdelarna är sannolikt bytta medan det börjar bli dags på Volvon kanske?
Och import spelar ingen roll, en del försäkringsbolag tar mer betalt för en sådan men i så fall hade jag snarare bytt försäkringsbolag eller tagit reda på vad en svensksåld kostat och börjat pruta.
Okej. Är det stor skillnad mellan C230 o C280 då? på alla sätt..
Ja det bör det bli, en C280 dricker markant mer utan att egentligen vara mycket piggare. Snarare en stark och mysig motor, samtidigt stiger förstås driftkostnaderna även i form av dyrare service. Den har dock en fördel i att vara en sugmotor, 230 är trots allt kompressormatad och det är ytterligare en del som "kan" gå sönder om du har otur.
Sedan har jag fått intrycket av att de flesta C280 är automatväxlade, så om du vill växla själv kanske det hamnar på minus-kontot?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tror jag inte, försäkringen var inte dyrare på mig åtminstone. Sedan är en C230 dels starkare men även markant snålare, har mindre motorvolym, färre cylindrar, och kamkedja så jo jag tror nog en sådan blir billigare i drift. Sedan har Mercedes på senare tid slarvat med el och rostskydd, men ytterst sällan med det mekaniska och W202 är en tidigare generation än de som hade problem med elen dessutom...
Varken Volvo eller Mercedes är bilar som påverkas av höga miltal, beroende på vad som gått sönder kan C-klassen snarare vara i bättre skick: De flesta slitdelarna är sannolikt bytta medan det börjar bli dags på Volvon kanske?
Och import spelar ingen roll, en del försäkringsbolag tar mer betalt för en sådan men i så fall hade jag snarare bytt försäkringsbolag eller tagit reda på vad en svensksåld kostat och börjat pruta.
Okej. Är det stor skillnad mellan C230 o C280 då? på alla sätt..
Ja det bör det bli, en C280 dricker markant mer utan att egentligen vara mycket piggare. Snarare en stark och mysig motor, samtidigt stiger förstås driftkostnaderna även i form av dyrare service. Den har dock en fördel i att vara en sugmotor, 230 är trots allt kompressormatad och det är ytterligare en del som "kan" gå sönder om du har otur.
Sedan har jag fått intrycket av att de flesta C280 är automatväxlade, så om du vill växla själv kanske det hamnar på minus-kontot?
Får se. Kanske drar o kolla på C230n. Men de e fortf miltalen som skrämmer..