2814
Sök

Varför råder sånt missnöje med mds-produkter?

trucken
563 Inlägg
25 maj 2005
mds eller inte får man ju själv avgöra, jag välger bort dem pga att musikaltiteten är borttappad -tycker jag vad ni andra tycker kan ju jag inte säga. har man tid och kanske kan lägga lite mer tid och pengar är mitt råd att åka mellan olika återförsäljare med sin favvo platta och lyssna mellan olika tillverkare. sånt lönar sej i längden. en annan sak som jag väljer bort mds för är att de skriver allt för mycket skit, watt siffror är inte uppmätta på rätt sätt och även vissa av deras modeller hittar du på andra ställen till bättre pris för samma sak !
men alla gör sitt val ta tid på dej innan du köper!!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

6 851 Inlägg
28 maj 2005
andreas_gbg_ skrev:
Theo!
Nu hängde jag inte med riktigt, inga fördelar? Menar du att varken det Jensen steget eller Kickers steget för 2500kr är bra eller att Kickers är bättre? Hur är Kickers billigaste 4-kanals steg egenligen? http://www.dbakuten.se/shop/kicker_shop/kicker_shop.htm 
Heter KX200.4

Jag är lite orolig för att köpa begagnat. Kan ju vara nåt knas, det kanske spelar, men att nåt inte står rätt till iaf.
Mvh ANdreas

Jag har ett sådant Kicker som du undrade över. Det är väldig trevligt steg med mera kraft än vad det är specat till. Uppmätningen (av kicker) på steget va i själva verket 220Watt eller lite mera(kommer inte ihåg exakt nu, men mera än 220 iaf.). Det är ju dock bara specat till 4x50 Watt RMS.
Jag tycker att dessa steg är väldigt prisvärda och har ganska så lagom "rent" och kraftigt  ljud för priset..

Scania arbetare
364 Inlägg
1 mars 2006
loudness skrev:
har aldrig varit med om att något annant brunnit upp... inte så nya iaf.. fick in ett svingammalt pyramidsteg som hade brännt.. men de gick t om att laga...

Jag har ett pyramidsteg som har funkat skitbra.. det driver till och med 2 st cervin vegas 12:or suveränt bra!

Audiholic!

Såld på Italienare
579 Inlägg
1 mars 2006
MDS använder billiga kinesiska komponenter som dem sedan marknadsför genom att sätta stora blaffor på Sport/GT bilar.
Tycker personligen att man ska sträva efter kvalité helt igenom sina produkter.

21 Inlägg
2 mars 2006
Får väl dela med mig av den lilla erfarenhet man har... Byggt en hel del med MDS i andras bilar & det jag kan säga är: MDS duger fint till dunka dunka, inget annat. Ett trevägs kit drivet av ett av deras dyraste 4 kanalare lät ren kattskit, maken till hårt & vasst ljud får man leta efter, det gjorde helt enkelt on i öronen på låga volymer (Tror framsystemet hette nåt i stil med Dynamic limited lr nåt...) Samma kille hade dessutom ett HC5010 steg som drev två stycken audiophile 12or & maken till entonig bas får man leta efter... Visst, det var ett jäkla dunka dunka men det var nog också det enda... Dom andra MDS system jag hört har det varit just en jäkla massa dunka dunka & obefintligt välljud.

Ärligt talat så tyckte jag att MDS lät bra när jag var i kiss & bajs åldern men det berodde nog mest på bristande jämförelse material (nu kanske många hävdar att jag fortfarande är i denna ålder wink )  Idag skulle jag bli exceptionellt förvånad om jag fick höra ett MDS system som låter bra.

Jag tror att det som avskräcker dom lite mer insatta är deras notoriskt aphårda ljud, detta är nog dessutom något som svensson helt enkelt inte märker (nu klankar jag inte ner på svensson utan menar såklart bara "många" wink ) pga just bristande jämförelse material.

/Tellus

Edit: PS. Ber om ursäkt för aktivt deltagande i bumpning.... Något gammal tråd kanske wink DS.
Senast redigerat av Tellus82 (2 mars 2006)

132 Inlägg
2 mars 2006
mds garanterar inte sin effekt så sina saker. Där är problemet!

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_

914 Inlägg
2 mars 2006
Nej jag har kört med ett helt system med mds och ett med kicker (har kicker i nu).
Var uppe i sthlm å tänkte då kan jag passa på att gå in i deras butik och se och lyssna på grejerna. Visst verkade okej och det LÄT ok i bilen. Det var 03-04 nån gång detta. Dom på mds sa att det var dom näst fetaste 6.5orna mds hade var rätt dyra tror det var 2.500 ung jag betalade.

Efter ett halv år ung så började det knastra ur högtalarna runt om och då har jag inte kört hårt med dom eller gett för mycket effekt. FÖr då var man fortfarande student å fattig. Ångrar det köpet väldigt mycket.

Kickers grejer som jag har nu låter bra mycket bättre än dom. Om mds skulle sälja saker i den prisklassen som dom prylar jag har skulle det aldrig kunna slå den renhet jag får ur mina högtalare.

SÅ det med kvalitet. Mitt 2500.1 steg jag har i bilen levereras med papper på att det ska vara 3000 watt rms och inte 2500 som det står i beskrivningen av det. Mina innersystem kopplade jag fel. Så den ena diskanten och 6.5an vändes på delningsfiltret. Jag vräkte på som fan tillräckligt för min kompis skulle flyga ur bilen. Då hör vi som först att det låter konstigt. NÄr vi såg felet (6.5 fick diskant signal, diskant fick 6.5ans signal) tänkte vi shit där var det bränt. Men vi kopplade det rätt och provspelade och inte några problem där inte.

Så nej tack till Mds. Som frågan i tråden är. Varför sånt missnöje med mds ? Jo mds får sönder när man kör med dom på en skit stereo som det inte finns en chans till matar för mycket kraft i dom.
Andra märken (kicker i mitt fall) kan man behandla väldigt brutalt och det märks inte ens att man misshandlat dem

12 Inlägg
2 mars 2006
jag har provat gas,hifonix,jbl,kicker,infinty,å massa andra grejor... dom är för dyra för det är för lite tryck i grejorna har säker köpt prylar för 50,000kr men men inget låter bra hur man än ställer det så jag tycker är man bara en hobby billjuds byggare dugger MDS jävligt bra kan jag tala om för er kanske inte det bästa men inte det sämsta häller.... mvh//pihl.....

ps. 130db++ räker i en golf 2 kan jag lova...

Skåne
269 Inlägg
2 mars 2006
Jag håller med Ronnie.L Har också köpt högtalare på mds men de tål ingenting. Rockfords eller gas rekomenderar jag!!!

Man lever bara en gång......

6 851 Inlägg
2 mars 2006
sledhedz skrev:
jag har provat gas,hifonix,jbl,kicker,infinty,å massa andra grejor... dom är för dyra för det är för lite tryck i grejorna har säker köpt prylar för 50,000kr men men inget låter bra hur man än ställer det så jag tycker är man bara en hobby billjuds byggare dugger MDS jävligt bra kan jag tala om för er kanske inte det bästa men inte det sämsta häller.... mvh//pihl.....

du har lagt ner ca 50 000 på bla. kicker,Infinity och JBL och tycker inte det är tryck...får man då fråga hur F*N du har kopplat???

914 Inlägg
2 mars 2006
haha måste jag med göra mitt är totalt fel byggt för jag ville beålla en liten praktisk del i bilen. Så jag kan inte spela mina högtalare fullt ut. Men det är ändå tryck nog för att det ska kännas rejält. Typ som en slägga i bröstet smile

494 Inlägg
2 mars 2006
David.E skrev:
Jag undrar varför en stor del av personerna på det här forumet bojkottar mds produkter?
Om man sätter ljudkvaliteten i relation till priset så får man ju väldigt bra grejjer!! visst kanske inte det räcker för audiofilen men för lite vanligt dunk dunk i bilen så funkar det väldigt bra! Och så anser jag personligen att musik lyssnar man på hemma och motorn i bilen big_smile

Jag kör med en 4*50W sony CD o 1 MDS DL-210 Dynamic Competition i varje dörr (fast 5.25 elementet i den serien fanns inte på deras sida o kom inte ihåg vad den hette) 
Och ett 10" fanatic element i köpt låda som drivs av Mds AC-3 vilket jag tycker låter riktigt bra för slantarna. Driver 5.25orna på cd, steg ska inhandlas när ekonomin tillåter smile Ps vet att jag skrev att musik lyssnar på hemma o motorn när man kör men när man står still o väntar på nån lr liknande så måste man respekterna miljön o helt enkelt lyssna på musik ist smile
Bilen är självklart en 740 gl och nu vet jag att det är folk som tycker att en sån finns det väl inget motorljud i !!? men med öppen simons 2,5 slutdämpare, kromad simons 2.5 ändrör och öppet filter så blire helt ok när man är nybliven 18åring big_smile

mvh David  (Har inga bilder på bilen ännu men det kommer snart)

mds slutsteg  är helt okej  men basarna gillar jag inte riktigt,

jag är hård som sten

Studerande
463 Inlägg
2 mars 2006
Känner mig smått splittrad i denna fråga...

Har provlyssnat en MDS fanatic 12" bas i MDS-låda drivet av ett Jensen-steg. Lätt MYCKET men vågar inte påstå att det lät bra tongue Har också haft GAS 6x9" högtalare i min förra bil och har ett utlåtande om dessa, "okej". Men dessa grejer kostar ju inte så mycket heller, med tanke på priset så tycker jag inte alls att det är något dåligt köp!

Ska dessutom köpa ny stereo till min nya bil nu och vill inte lägga ut en halv förmögenhet, men samtidigt vill jag ju ha bra ljud :S Vad måste man betala egentiligen och vilket märke ska man satsa på`?

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

61 Inlägg
2 mars 2006
Jag är ingen MDS älskare men 4 st lite äldre 10:or från MDS och ett hc 5010 steg trycker på riktigt bra faktist!!

2lateuloose
543 Inlägg
3 mars 2006
klart det blir missnöje när många MDS ägare tror dom köpt värsta bästa kitet! & förmodligen så  tycker just ägaren att det låter kanon bra! eftersom han inte vet bättre! & har inte jämfört med något annat utom hans gamla kassetradio som satt i epan vid inköp

Så MDS är ett lågprismärke.. hur mycket en vara en kostar som det står MDS på, så är det ett lågprismärke som tar in OEM produkter som många andra liknande affärer som t ex Biltema

MDS prylar är säkert bra & perfekt till folk som kanske inte har så mycket pengar & kanske inte vill lägga ut en förmögenhet på en Top of the line stereo!
Det man blir irriterad på är att många går på deras reklamknep & tror att deras steg har 6000w & att dom kan typ knäcka 170dB gränsen med deras Värsting basar!!

Så en enkel regel:
* har du lite pengar kontakta BRL
* har du mycket pengar kontakta BRL
Dom kan, Dom vet & dom hjälper dej gärna & du slipper MDS

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

12 Inlägg
3 mars 2006
Tiaz skrev:
sledhedz skrev:

du har lagt ner ca 50 000 på bla. kicker,Infinity och JBL och tycker inte det är tryck...får man då fråga hur F*N du har kopplat???

ja enligt rekomedationer från div företag men har bara mds prylar i bilen nu funkar ganska bra behöver inte spela högre en 130db++big_smile

129 Inlägg
3 mars 2006
vad jag vet om mds produkter är att de komponenter de använder i sina slutsteg knappt går att få tag på om olyckan skulle vara framme.(mitt slutsteg började brinna för det fick för lite ström). firman som skulle laga det sa att det inte fanns så dåliga komponentar att köpa inte från deras leverantörer. och om dom skulle byta ut komponenterna till bättre skulle det bli sån skillnad i ljud så det skulle låta konstigt. dom hade provat på några slutsteg men kunden blev missnöjd för att ljudet blev så konstigt. och skulle dom byta komponenterna på de andra kanalerna åxå skulle nätdelen vara för liten och den skulle bli överbelastad.

men så länge de är hela så funkar dom ju klockrent och det är nog inte bara mds som använder sådana komponenter..

rekomenderar mds till budget byggen men gillar DLS mer kan vara för att jag aldrig haft problem med deras slutsteg.

//tecman

(inte lelleman som skriver utan tecman)

Team Tondöv
649 Inlägg
3 mars 2006
Klubbmannen skrev:
Sandlådefasoner..

De som vill använda MDS får göra det, och de som inte vill slipper.
Jag kör mds-grejer och är nöjd med det. Grejerna kostade inte skjortan, låter inte dåligt och gör mig tillräckligt illamående efter timmar av musik. Alla vill inte kasta massor med pengar på watt och decibel, dom vill kunna lyssna på musik utan att det låter som någon drar fingernaglarna över instrumentpanelen i takt med basen.
Andra märken låter bättre? Fine.. Köp det då och gläd er över att ni har bättre ljud. Men det finns ingen anledning att starta en pajkastning över det, ingen vinner på det och tvisten kommer förbli olöst.

God natt

Har man bra grejor blir man inte illamående efter timmar av musik..
Låter det bra vill man bara lyssna mer.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
3 mars 2006
jag köper inte deras grejer, pga deras överdrivna marknadsföring och fantasi watt på produkterna.
Sen deras 50% rea på produkterna.Man kan ju undra hur mycke advance dom har lagt på produkterna som dom säljer,
-Jag tvivlar starkt på att dom säljer under inköps priset.

PS: inge fel att lägga på advance,men jag personligen tycker att det ska vara rimligt för produkten som man köper.

Diesel is the blood of satan.

209 Inlägg
3 mars 2006
när jag läser vad lelleman skriver kommer jag att tänka på den tiden då man trodde att MDS var bra grejer (för man hade ju aldrig testat andra märken)..

brände hur många MDS Twelvehundred som helst. När dom kom in på Backes (där dom lagades, iaf då) så menade dom att steget hade fått för lite ström därav "brunnit"... märkligt tycker jag, eftersom ström fanns i MASSOR i min gamla saab. och kablarna var av märket MDS, och grovleken 50mm2, jorden mättes upp, och den var också perfekt (svetsade dit ordentliga jordpunkter både fram och bak). hade även 2 kondingar (2x 1farad) till ett MDS Twelvehundred.

första gången steget varit på lagning, så fick jag ju veta att det brunnit pga. för lite ström, och att dom inte skulle utföra ett garantijobb av den här sorten igen (om jag inte vela pröjsa för jobbet)... aja, visst, dra den om rödluvan också, tänkte jag.. andra gången det brann (1 mån senare) ringde jag dom och förklarade att det hänt igen, och att det OMÖJLIGT kunde vara av för lite stret! så jag fick lagat det igen, gratis. 3:e gången samma sak... direkt jag fick tillbaks steget sålde jag det. fick givetvis inte många ören för MDS junket, men jag log ändå. blev ju av med skräpet.

nu behöver jag inte bekymra mig längre för "olyckor", för nu sitter det BRA grejer i bilen.  : )

Sök