Tänkte inte göra en projekttråd men eftersom det är intressant att läsa och kolla andra projekt så bestämde jag mig för att göra en jag också, för er som gillar dem gula Volvobilarna.
Köpte bilen på min 20årsdag. Kollade på bilen ett par dagar innan och lacken såg helt okej ut, en liten bula på vänster bakdörr, lite ytrost som var överlackerat med stift hehe. Inredningen var i hyfsat skick. Testkörningen blev en liten besvikelse, allmänt sunkig, hjulen tog emot skärmkanterna, avgasröret slog emot, 1:ans växel gick inte att få i alltid, 2:ans växel skrapa, och kändes väldigt slö(kanske lite bortskämd med en redig diesel på 340nm
) drog inte så långt mellan växlarna. Men som entusiast och helt okej pris så köpte jag den.
Efter ett par 'hårda' turer med den gula så börja den ticka och ryka från oljestickan, efter lite googlande så är det väldigt vanligt med att vevhusventilationen blir igensatt på 850, och att tickandet kom från ventillyftarna.
Demonterade insuget och sumpen och köpte ny oljeavskiljare och nya slangar, rök fortfarande och bestämde mig för att riva toppen och kolla om kanalerna var igensatta där. Hade lite problem att nolla kamaxlarna för dem stod inte rätt när veven var nollad, den var också jävligt sotig/prickig på baklukan så kanske hade med det att göra tänkte jag men iallfall bytade jag ventillyftarna, 'dämpar element' för den gamla var lätt att trycka ihop en bit och ny kamrem.
Men rykandet försvann inte och den spotta fortfarande ut olja och lukta skit.
Medans jag höll på med att riva toppen hitta jag lite fler saker:
Höger krängningshämmarstag var av,
Bromsbelägg typ 1mm kvar, bytade belägg/skivor runt om
Övre motorfäste kasst
Höger motorfäste kasst, därav avgasröret låg o skramla
Och vid första snön märkte jag att ABS:en inte gick in, lampan var plockad. Inget som jag tänkt på innan, läste av felkoderna och fick typ felkoder på allt. Men fick iallfall fram att givaren höger bak inte fungerade, bytade denna och det funka, lite sorgligt att plocka lampan för detta.
Men det värsta av allt, nybesiktad för ett par månader sedan utan anmärkningar.
Nu hade jag tänkt renovera motorn/trimma, renovera framvagnen med powerflex/plast bussningar, blir bakvagnen lite senare, grövre krängningshämmare och 60/40 väghållningssats, bussningar och shortshift till växelspaken, och småningom blir det R-bromsok.
Det som jag hade tänkt med motorn:
Borra blocket, om det går att rädda.
Fräsa vevhusventilationen
H-profil stakar med öd kolvar
Renoverad Topp, kanske mirafräsning med större ventiler
GLT kamaxlar
Sachs 707 med R-lamell
Chip
3" lmm
Portat insug med 3" gasspjäll
Gröna spridare
19T
Japan grenrör -921
Alu intercooler 50mm
Luftfilter
3" avgasrör
Sen blir det väl till att mappa sen också, kanske blir en större turbo nästa år.
Övrigt:
do88 slangar och polerade 2,5" överliggande tryckrör, polera insuget och fuilrailen. Bättre begagnad växellåda kanske även med en quaife diff.
Här bytades ventillyftare och kontrollerade vevhuskanalerna
Här åkte andra topphalvan av. Detta här gjordes i oktober
I slutet av januari åkte motorn ut för renovering
Här är toppen grovtvättat
Hur gör man när det ser ut så här? Går det att fixa eller inhandla en bättre topp?
Och här är veven tvättad
Här är sumpen, mellanstycket och insuget också grovtvättat
1:ans ramlager såg inte alls bra ut, dem andra såg lite bättre ut men hade väl blivit ett ras för eller senare
Vevlagerna såg inte bättre ut
Nu ska blocket,toppen och veven lämnas in så motorrenoveraren kan bedöma skicket, blir antagligen denna månad och i mars så inhandlas shortshift,bussningar,väghållningssats,krängningshämmare och kanske även en massa slangar från do88
Kanske inte blir uppdateringar så ofta på ett tag men hoppas att det kan vara intressant